تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
علی خرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در مورد تاثیر رئیس جمهور بعدی آمریکا بر ایران:

باید کلیه مشکلات را در دوره اوباما حل و فصل می‎کردیم

علی خرم، کارشناس مسائل بین الملل، در مورد افراطی گری های هیلاری و ترامپ، تاکید کرد: «کلینتون حامی اعراب و اسرائیل است، اما ترامپ معتقد است که آمریکا نباید برای خاورمیانه هزینه کند.»
رویداد۲۴ - علی خرم، کارشناس مسائل بین الملل، در مورد افراطی گری های هیلاری و ترامپ، تاکید کرد: «کلینتون حامی اعراب و اسرائیل است، اما ترامپ معتقد است که آمریکا نباید برای خاورمیانه هزینه کند.»

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در حالی هر روز نزدیک و نزدیک تر می شود که به عنوان یک شهروند ایرانی نمی توان نسبت به نتایج آن بی تفاوت بود.

کارزار انتخاباتی هیلاری و ترامپ، هر روز آبستن اتفاقات و حواشی بسیار است و در میان افراطی گری ها و ادعاهای انتخاباتی این دو، بعضا نام جمهوری اسلامی ایران نیز شنیده می شود.

در این میان در نگاهی وسیع تر، می توان خاورمیانه را نیز به عنوان بستری که همواره مورد تعرض غربی ها قرار گرفته، در این موضوع لحاظ کرد و بدین ترتیب به هیچ وجه نمی توان نسبت به این انتخابات بی تفاوت بود.

علی خرم، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در مورد افراطی گری های هیلاری و ترامپ، تاکید کرد: «کلینتون حامی اعراب و اسرائیل است، اما ترامپ معتقد است که آمریکا نباید برای خاورمیانه هزینه کند.»

علی خرم در پاسخ به این سوال که انتخاب کدامیک از نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده، برای جمهوری اسلامی ایران مساعدتر است، گفت: «شاید هیچ کدام برای ایران خوب نباشند؛ یعنی هیچ کدام به خصوصیات اوباما نخواهند رسید؛ چرا که اوباما اعتقاد داشت که تمام مشکلات و بحران ها را باید از طریق مذاکرات دیپلماتیک حل کرد. در حال حاضز نه هیلاری کلینتون و نه ترامپ، هیچ یک چنین اعتقادی ندارند.»

وی در مورد مواضع این دو کاندیدا گفت: «هیلاری کلینتون با وجود عضویت در حزب دموکرات، جزو تندروهای این حزب به شمار می رود و از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز در چارچوب تندروهای جمهوریخواه قرار می گیرد؛ یعنی علاوه بر اینکه جمهوریخواه است، برخلاف امثال میت رامنی نه تنها حالت تعادل را رعایت نمی کند، بلکه حالت تندوری دارد. بنابراین، از این نگاه هیچ یک مطلوب جمهوری اسلامی ایران نیست، و ایکاش که ما کلیه مشکلاتمان را در دوره اوباما حل و فصل کرده بودیم که بعد از ریاست جمهوری وی، جای هیچ بحثی چه با هیلاری کلینتون و چه دونالد ترامپ باقی نمی ماند.»

این کارشناس روابط بین الملل در مورد وضعیت برجام در دوره رئیس جمهور بعدی ایالات متحده، گفت: «رئیس جمهور هر کس که باشد، آنچه در توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 به امضا رسیده و سپس به صورت قطعنامه شورای امنیت درآمده، دچار هیچ تغییری نخواهد شد. با این وجود، ممکن است که در حین عمل به این قطعنامه، مواضعی که در آمریکا نسبت به ایران وجود دارد، جمهوری اسلامی را وادار کند که از توافقات خود پشیمان شود. چنانچه جمهوری اسلامی پشیمان نشود و به توافقات خود عمل کند، رئیس جمهور بعدی آمریکا (فارغ از اینکه چه کسی است) مجبور خواهد بود به این توافقات احترام بگذارد و تا انتهای آن پیش رود؛ اما اگر جمهوری اسلامی اظهارنظر و یا رفتاری خارج از الزامات کند، طرف آمریکایی می تواند گذشته را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.»  

خرم سپس در مورد مواضع هیلاری و ترامپ در قبال سیاست خارجی، گفت: «درحال حاضر، هیلاری کلینتون از جهاتی سعی خواهد کرد که نقش دموکرات ها را بازی کند و از این بابت نیز شکل تندروی و تهاجمی خود را تا حدودی بواسطه مواضع دموکرات ها خنثی خواهد کرد. در واقع، حزب دموکرات اجازه نمی دهد که هیلاری کلینتون یک تنه قصد تندروی داشته باشد.»

وی ادامه داد: «دونالد ترامپ همچنان غیرقابل پیش بینی است، از این بابت که چون تجربه سیاست خارجی ندارد، تابحال در مورد مسائل سیاست خارجی، حرف های خارج از چارچوب رایج زده ولی شاید موقعی که به ریاست جمهوری برسد، مشاورین او و همچنین جایگاه آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان، به وی دیکته کند که رفتار و روابط خود را در چارچوب روسای جمهور سابق آمریکا قرار دهد. از این نظر، ممکن است تا حدودی از تندروی های ترامپ کاسته شود.»

علی خرم در مورد تفاوت رویکرد هیلاری و ترامپ در قبال خاورمیانه گفت: «هیلاری کلینتون دارای مواضع حمایت از اعراب و اسرائیل است و از این بابت، ریاست جمهوری هیلاری موجب می شود که کفه ترازو در خاورمیانه به سود اعراب و اسرائیل سنگینی کند. در حالی که ترامپ براساس آنچه تابحال ادعا کرده (و البته شاید در این مورد تغییراتی اعمال کند)، معتقد است که چرا آمریکا باید در خاورمیانه هزینه کند؟ کشورهای خاورمیانه باید برای این منطقه هزینه کنند. پیام این ادعا این است که آمریکا نیروهای نظامی خود را از خاورمیانه خارج می کند، اما پیش بینی بنده این است که این طرز تفکر به هیچ وجه اجرایی نخواهد شد و در صورت ریاست جمهوری ترامپ، میدان عمل مسائلی را به وی دیکته خواهد کرد که وی پا جای پای روسای جمهور پیشین آمریکا می گذارد و خاورمیانه را ترک نخواهد کرد.»

وی ادامه داد: «از این رو، چون هنوز ترامپ را به طور کامل نمی شناسیم، نمی توانیم وی را با هیلاری کلینتون مقایسه کنیم. با این وجود، آنچه مشخص است، هیلاری کلینتون به دنبال مواضعی است که بواسطه آن بتواند از اعراب و اسرائیل حمایت کند و این امر به طور اتوماتیک وار معنای منفی نسبت به ایران خواهد داشت؛ اما حتی در مورد هیلاری کلینتون نیز نمی توان هیلاری زمان وزارت امور خارجه را ملاک قرار داد، شاید زمانی که وی به ریاست جمهوری برسد، مجبور شود که الزامات رئیس جمهور آمریکا را رعایت کند و از این بابت طوری عمل کند که ضرر چندانی متوجه ایران نشود.»
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
0
همه نظر میدن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان