تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

از «قادسیه» تا «عین الاسد»/ جزییاتی از پایگاه نظامی آمریکا که ایران به آن حمله کرد

نیمه شب گذشته ایران در پاسخ به ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی، پایگاه نظامی آمریکا به نام عین الاسد در عراق را مورد حمله موشکی قرار داد.

پایگاه عین الاسد آمریکا

رویداد۲۴ این روزها ایرانیان صبح‌ها را با اخباری آغاز می‌کنند که هر لحظه امکان دارد سرنوشت آنها را تغییر دهد. در روزهای گذشته خبر شهادت سردار سلیمانی منتشر شد و پس از چند روز خبر پاسخ ایران به حمله تروریستی آمریکا و حمله موشکی به پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا در عراق.

نخستین سوالی که به ذهن می‌آمد این بود که این پایگاه کجاست و از مشخصات آن چه می‌دانیم. آمریکا چندین پایگاه نظامی در عراق دارد؛ پایگاه القیاره در موصل، پایگاه بلد در صلاح الدین، پایگاه‌های عین الاسد و الحبانیه در الانبار، پایگاه حریر و فرودگاه اربیل در اربیل (اقلیم کردستان عراق)، پایگاه k1 در کرکوک، پایگاه‌های تاجی و ویکتوری در بغداد.


بیشتر بخوانید: ۸ نکته مهم درباره حملات سپاه به پایگاه‌های آمریکا


به گفته ایران حمله هوایی آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی از پایگاه عین الاسد انجام شد و به همین دلیل حمله موشکی ایران به همین پایگاه صورت گرفته است.

به لحاظ جغرافیایی این پایگاه در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد در استان الانبار و در شهرستان هیت، در ۸ کیلومتری روستایی به نام خان‌البغدادی قرار دارد.

این پایگاه در حقیقت یک فرودگاه نیروی نظامی با یک باند فرود به طول باند آن ۴۰۰۰ متر است که در اختیار آمریکا است و بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در غرب عراق به شمار می‌رود.

به گزارش رویداد۲۴ برنامه ساخت این پایگاه در سال ۱۹۷۵ پس از جنگ اعراب و اسراییل آغاز شد و طی سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۰ یوگسلاوی ساخت آن را بر عهده گرفت. نام ابتدایی این پایگاه به یاد نبرد معروف اعراب و ایرانیان القادسیه گذاشته شد و پس از صدام نام آن به Objective Webster تغییر کرد و مدتی بعد هم به نام فرودگاه یا پایگاه عین الاسد مشهور شد.

عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه فعلی نیروهای آمریکایی در عراق است که مساحت آن به اندازه منطقه سبز بغداد یعنی حدودا ۱۰ کیلومتر مربع است. این پایگاه توسط نیروهای عراقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش از این توسط نیروهای بریتانیا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

نخستین نیروهایی هم که در جریان عملیات به اصطلاح آزادی عراق، این پایگاه را تصرف کردند، نیروهای کشور استرالیا بودند. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: همه اهدافی که ایران می‌تواند در منطقه مورد حمله قرار بدهد، کدامند؟


مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا ماه گذشته از این پایگاه دیدن کرد و ترامپ نیز دسامبر ۲۰۱۸ از این پایگاه بازدید کرده بود.

زمانی که پارلمان عراق طرح اخرج نیروهای آمریکایی را مطرح کرد، ترامپ از پایگاه الاسد نام برد و گفت آمریکا برای تکمیل این پایگاه‌ها میلیاردها دلار خرج کرده و برای خروج، عراق باید هزینه آن را بدهد.

به گزارش رویداد۲۴ جمعیتی که در پایگاه عین الاسد حضور داشتند، زیر هزار نفر بودند و به همین دلیل حمله موشکی ایران، کشته‌های بسیار زیادی نداشته است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تأیید کرد که دو پایگاه آمریکایی در عراق، هدف بیش از ۱۲ موشک بالستیک ایران قرار گرفته است. 

برخی کارشناسان غربی می‌گویند اقدام آمریکا و پاسخ ایران، به جنگ ایران و آمریکا خواهد انجامید. ساعاتی دیگر مشخص خواهد شد که جنگ جهانی سوم در راه است یا خیر.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان