تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۸
آمریکا:

هر کشوری از ایران نفت بخرد، تحریم می‌شود

یک تارنمای آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن چین را تهدید کرده در صورت تداوم خرید نفت ایران، با تحریم روبرو خواهد شد.

تحریم نفت ایران

رویداد۲۴ استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (یکشنبه) مدعی شد که در حال همکاری با پکن برای قطع انتقال حداقلی صادرات نفت ایران به چین است.

وی عنوان کرد که بخش عمده باقی مانده خریدهای نفتی از ایران توسط چین انجام می شود. با مقامات چینی مذاکره کردم. آنها با هیاتی برای دیدار و مذاکره با ما و مقامات وزارت خارجه به آمریکا سفر کردند. آنها تمامی خریدهای نفتی شرکت های دولتی را قطع کردند و ما در حال همکاری نزدیک با چینی ها برای حصول اطمینان در قطع تمامی فعالیت های نفتی بیشتر هستیم.

وزیر خزانه داری آمریکا تهدید کرد که چین و حتی کشورهای اروپایی ممکن است در مورد امور نفتی ایران با تحریم های آمریکا روبرو شوند.

وی افزود: چین نیز همانند دیکر کشورها و نهادها ممکن است با این تحریم ها روبرو شود. ما برخی از شرکت های کشتیرانی آنها را تحریم کرده ایم و اگر پکن یا هر کس دیگری در سراسر دنیا به تجارت با ایران ادامه دهند، همچنان تحت تحریم های ما خواهند بود.

منوچین تصریح کرد: اروپایی ها در حال تبعیت از تحریم های اولیه ما علیه ایران هستند. فرانسه یکی از این کشورهای اروپایی است. آنها همچنین شرایط تحریم های ثانویه را نیز درک می کنند.


بشتر بخوانید: چرا ۲۰۲۰ سال مهمی برای نفت خواهد بود؟


این اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا در حالی مطرح شده است که با همه تهدیدهایی که ترامپ علیه ایران به اجرا درآورده‌ است و تلاش می‌کند تا حجم صادرات نفت ایران را به صفر برساند، به نظر می‌رسد حداقل در مورد تعامل میان ایران و چین، کاخ سفید نتوانسته است به خواسته‌های خود دست پیدا کند. روزنامه «گاردین» چندی قبل در این زمینه نوشت، سازمان بین المللی دریایی اعتقاد دارد چین نفتکش‌های خود را از تیررس سیستم ردیاب آمریکا پنهان می‌کند و از این طریق به خرید نفت خام و گاز از ایران ادامه می‌دهد.

روزنامه انگلیسی به نقل از مقامات سازمان فوق گزارش کرد که چین فعالیت‌های خود را پنهان می‌کند و به دلیل ترس از تحریم‌ها اعلام نمی‌کند که چه نفتکش‌هایی به سمت بنادر چین در حرکت هستند.

به نوشته گاردین، محاسباتی که در چارچوب روابط ایران و چین برقرار است پیچیدگی بسیار دارد. ایران تنها کشور نفت‌خیزی است که ایالات متحده نمی‌تواند سیاست‌های خود را بر آن تحمیل کند. از طرف دیگر برای چین هم تأمین نیازهایش به انرژی بسیار مهم است. با این‌حال، حجم تجارت آمریکا و چین هم با دیگر کشورها قابل مقایسه نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریم ایران
نظرات شما
پیشخوان