تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
عباس عبدی:

مجلس آینده قادر به حل مشکلات کشور نیست

برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در آستانه انتخابات مجلس نمایندگان یازدهم، با دعوت از عباس سلیمی نمین و عباس عبدی به بررسی فضای کشور در آستانه انتخابات و عملکرد مجلس پرداخت.

انتخابات مجلس

رویداد۲۴ برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در آستانه انتخابات مجلس نمایندگان یازدهم، حال و هوای انتخاباتی به خود گرفت و در قسمت ۲۰۷ خود با دعوت از عباس سلیمی نمین و عباس عبدی از پژوهشگران و فعالان رسانه به بررسی فضای کشور در آستانه انتخابات و عملکرد مجلس پرداخت.

ابتدا سلیمی نمین در خصوص ارزیابی خود از فضای سیاسی و انتخاباتی جامعه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فعالیت چشمگیر احزاب، گروه‌ها و جریانات مختلف در حوزه انتخابات مجلس حاکی از نقش تعیین کننده این انتخابات در سرنوشت کشور است چراکه شاهد سرمایه‌گذاری مادی و معنوی بسیاری از نخبگان و صاحب نظران علمی و سیاسی کشور در این عرصه هستیم که با ظهور نتایج و آثار این سرمایه‌گذاری‌ها، فضای کشور نیز انتخاباتی خواهد شد.

عباس عبدی، فعال سیاسی در ادامه این برنامه با اشاره به مسائل و مشکلات گسترده‌ کشور و عدم توانایی مجلس و سایر نهادها برای حل این موضوعات گفت: در حال حاضر سیاست خارجی ایران در سطح کلان و خرد به شدت دچار بحران است و رفع چالش‌های آن به راحتی امکانپذیر نمی‌باشد. برای مثال این بحران سیاسی ممکن است نقاط قوت و مشترک اقتصادی و سیاسی ایران  با کشور عراق را به نقطه ضعفی بزرگ برای ایران تبدیل کند.

وی افزود: از سوی دیگر سیاست اقتصادی نادرست و وابستگی عظیم ایران به منابع نفتی برای جبران هزینه‌ها، موضوع بودجه را بسیار حساس کرده است و این در حالی است که دولت و مجلس به دلیل وضعیت مبهم اقتصادی قادر به رفع مشکلات اقتصادی کشور نمی‌باشند.

عبدی در ادامه با انتقاد نسبت به اینکه در ایران، جریان سیاسی خاصی وجود ندارد، فقدان سیاست داخلی را یکی دیگر از مشکلات عمده کشور دانست و افزود: به طور کلی انتخابات در اکثر کشورها یک فرآیند مستمر است که نمایندگان باید روزانه در عرصه کشور حضور داشته باشند.


بیشتر بخوانید: رایزنی جهانگیری برای بازگرداندن رد صلاحیت‌‌های انتخابات/ اتهامات سنگینی به اصلاح طلبان می‌زنند تا نباشند


این فعال رسانه ادامه داد: متاسفانه نیروهای سیاسی با مواضع مشخص و سیاست به معنای دقیق کلمه در ایران وجود ندارد و این موضوعات فراتر از مسئله انتخابات است که بحران‌ها و مسائل متعدد کشور سبب شده است تا مجلس کارآیی لازم در سطح ملی را نداشته باشد و نمایندگان تنها قادر به تصمیم گیری در سطح محلی باشند.

وی با بیان اینکه از دیدگاه کنش‌گری باید با تزریق امید به جامعه، مردم را به انتخابات دعوت کرد، گفت: تحلیلگر بر خلاف کنشگر وظیفه دارد که تمام واقعیات جامعه را بیان کند. لذا بر این اساس باید گفت که مجلس آینده فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی به دلیل محدودیت در اختیارات و تایید صلاحیت نامزدها دارای ابزار کافی برای مقابله با مسائل و مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی نمی‌باشد چراکه به صورت کلی شاهد هستیم که تصمیم‌گیری ها در حال حاضر روانه سران قوا شده است. برای مثال در ایران اگر تیم فوتبالی دارای بهترین بازیکنان باشد به دلیل قواعد و واقعیت داوری در ایران نمی‌تواند بازی خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

سلیمی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا هم‌اکنون فضا و زمینه برای اقدامات مجلس سنگلاخی است، گفت: قطعا مجلس به عنوان رکن اساسی در کشور در درون و برون خود دارای آفاتی است و احزاب نیز تاکنون نتوانسته‌اند تعامل و مسئولیت‌‌پذیری مناسبی را با مجلس داشته باشند. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در انتخابات مجلس از سوی نخبگان حاکی از این موضوع دارد که مجلس هنوز در نظر نخبگان، جریان‌ها و صاحب نظران به عنوان کانون قدرت شناخته می‌شود.

وی افزود: برای مثال در حوزه سیاست بین‌الملل مسائل به گونه‌ای ترسیم شده است که نقش و قدرت اثرگذار مجلس را زیر سوال برده است در حالی که وقتی ایران به عنوان یک قدرت و نیرو تعیین‌کننده در منطقه عمل می‌کند باید انتظار اقدامات جبهه مقابل را هم داشته باشد.

سلیمی نمین با اشاره به اینکه جریانات سیاسی پس از کسب موقعیت‌های مختلف ایران در کشور عراق، تبلیغاتی منفی را با این مضمون که از سرمایه مردم ایران برای کسب این موقعیت استفاده شده است به راه انداختند و حال که موقعیت ایران در عراق به مخاطره افتاده است، سخن از نابودی بازار اقتصادی ۲۰ میلیاردی ایران در عراق می‌کنند. در همین راستا وجود چنین نظرات مختلف بیانگر این است که ایران با وجود سیاست‌مداران کارآمد در حوزه بین‌الملل خوب عمل کرده است و توانسته عراق را به عنوان دشمن تاریخی به یک فرصت برای خود تبدیل کند که در حال حاضر آمریکا و اسرائیل نیز در صدد ضربه زدن به این روابط خارجی ایران هستند.

گفتنی است برنامه تلویزیونی بدون توقف با موضوع انتخابات و با حضور عباس عبدی و عباس سلیمی نمین در چند قسمت پیاپی از شنبه تا چهارشنبه در ساعت ۲۰ از شبکه سه پخش خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان