تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۸
علی لاریجانی:

شورای نگهبان به بهانه مسائل اقتصادی نمایندگان را رد صلاحیت کرده است/ صلاحیت‌ها با دقت بررسی شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان در رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار اعلام کرده این رد صلاحیت‌ها عمدتا مربوط به سوءاستفاده‌های اقتصادی بوده که باید بگویم این مطلب درست نیست.
مکانیزم ماشه
رویداد۲۴ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- یکشنبه- در نطق پیش از دستور گفت: حرکت سه کشور اروپایی در مساله هسته‌ای ایران و تلاش در جهت راه انداختن سازوکار ماده ۳۶ توافقنامه هسته‌ای است تاسف آور است که یکی از وزرای کشور‌های اروپایی با صراحت اعلام کرده است که آمریکا ما را تهدید کرده که اگر از ماشه استفاده کنیم تعرفه واردات خودرو را ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: مشکل در رفتار ایران نیست که بار‌ها خودتان خروج آمریکا را سرزنش کردید، مشکل در تهدید آمریکا است که یک کشور قدرتمند اروپا را به رفتاری حقارت آمیز و غیر عادلانه وادار کرده است.

وی افزود: ایران اهل تهدید نیست بیش از یکسال و اندی از رفتار خصم آمیز آمریکا در مساله هسته‌ای می‌گذرد اروپا صرفا بیانه سیاسی داده است، مدت‌ها جمهوری اسلامی ایران مدارا کرده است.

لاریجانی تصریح کرد: ما با صراحت اعلام می‌کنیم اگر اروپا به هر دلیلی رفتاری غیر عادلانه در استفاده از ماده ۳۷ توافقنامه هسته‌ای داشته باشد آنگاه جمهوری اسلامی ایران نیز تصمیم جدی در همکاری با آژانس خواهد گرفت و طرح آن در مجلس آماده است، ما شروع کننده این امر نخواهیم بود بلکه متناسب با اقدام شما اقدام خواهیم کرد بهتر است عادلانه رفتار کنید.

وی با اشاره به نماز جمعه تهران که به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور باشکوه مردم برگزار شد، گفت: پس از حوادث پر هیجان و پر ماجرای دو هفته اخیر کشور از یک طرف و حضور باشکوه و عزتمندانه ملت عزیز در مراسم تشییع سردار سلحشور حاج قاسم سلیمانی و همراهان او و همچنین حضور عظیم مردم تهران در نمازجمعه تهران نیاز بود که رهبر معظم انقلاب تحلیلی جامع از این وقایع پر فراز و نشیب برای ملت ارائه نمایند و روز جمعه همگان از بیانات عمیق و ارزشمند ایشان بهره‌مند شدند.

لاریجانی با بیان اینکه باید قدر این همت بلند ملت و رهبری خردمندانه را دانست، افزود: دست خدا را در این اعتماد ملی می‌توان مشاهده کرد که با همه تلخی برخی از این وقایع، آگاهی بالای ملت، چگونه این ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی بدل کرد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی قدردان اراده ملت عزیز بوده و سپاسگزار رهبری معظم است و با همه شهدای حادثه غم انگیز سقوط هواپیما و حادثه تشییع در کرمان همدردی می‌کند، کمیسیون امنیت مجلس پیگیر همه زوایای این حادثه خواهد بود.

لاریجانی همچنین درباره عملکرد هیات نظارت بر انتخابات گفت: از زحمات دست اندرکاران انتخابات اعم از اجرایی و نظارت تشکر می‌کنم که در امر خطیر انتخابات وقت می‌گذارند و تلاش می‌کنند.

بیان سوءاستفاده اقتصادی برای رد صلاحیت نمایندگان کنونی درست نیست

وی با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل عدم احراز صلاحیت برخی نمایندگان مجلس گفت: در رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منعکس شد که این رد صلاحیت‌ها عمدتا مربوط به سوءاستفاده‌های اقتصادی بوده است؛ این مطلب درست نیست، زیرا در نامه‌هایی که هیات نظارت به نمایندگان داده اند، به بند‌هایی اشاره شده که مربوط به این امر نیست، البته برخی این گونه بوده است.

فقها و حقوقدانان شورای نگهبان صلاحیت‌ها را با دقت بررسی کنند

وی با طرح این سوال که چرا مطلب باید درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده نمایند و نظام را متهم به فساد کنند، ادامه داد: بنده از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان درخواست می‌کنم که در این بخش که کار داوری برعهده آنان است با دقت لازم به این امر توجه کنند تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود؛ بر اساس قانون، نظرات مراجع چهارگانه در بررسی صلاحیت‌ها می‌تواند ملاک باشد، چرا که گزارش‌های غیر این مسیر می‌تواند از جانب افراد با اغراض خاص ارائه گردد و بررسی صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه عملی نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مُشوه کند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک اگر فسادی در پرونده هر کسی باشد، چه مالی و چه غیر آن که محکمه‌ای نظر داده باشد همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرفا گزارش از مرجعی باشد باید اتقان آن را بررسی کرد که گزارش اولیه و خامی نباشد تا با آبروی افراد بازی نشود؛ اگر سیستم‌های اطلاعاتی درباره نمایندگان مجلس مطالبی داشتند، اولویت این بود که در طول این چهار سال مطالب را در میان می‌گذاشتند تا اصلاح شود نه اینکه نزدیک انتخابات آن را به صورت یکجا مطرح کنند.

لاریجانی با بیان اینکه وزارت اطلاعات در چند مورد -که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد- مطالبی را در مورد برخی به این جانب داده اند، گفت: بنده هم به افراد متذکر شدم و آن‌ها نیز این موضوع را از طرف وزارت اطلاعات پیگیری کرده اند تا صحت مطالب روشن شود، اما به هیچ وجه در این حد و اندازه نبود و به بنده نیز منتقل نکردند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگ نمایی مشکلات اقتصادی، هم خسارت حیثیتی به افراد می‌زند و هم به کشور لطمه وارد می‌کند، در اظهارات هیات مرکزی آمده که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده است -که مبنایی درست برای انتخابات صحیح است-، اما استناد به حدودی از ماده ۲۹ که به نوعی به التزام عملی به نظام است، باید دقت داشت؛ بنده با برخی از آقایان چهار سال و با برخی ۸ تا ۱۲ سال همکاری روزانه داشته ام، عدم التزام عملی به نظام را در اکثریت قریب به اتفاق همکاران تایید نمی‌کنم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بار‌ها و بار‌ها دیده ام که با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده اند از جمله در مصوبه اخیر مجلس در مقابل ستم آمریکایی‌ها در طرح سه فوریتی ملاحظه کردید که این طرح با اکثریت آراء به تصویب رسید و در موارد دیگر هم بنده روحیه دفاع از هویت ملی، انقلابی، حقوق ملت و نظام جمهوری اسلامی را در نمایندگان شاهد بوده ام.

وی با بیان اینکه ممکن است در اظهارات خطایی هم صورت گرفته باشد، در عین حال افزود: این مطلب را در کنار موارد بسیار زیاد اظهارات و اقدامات درست و همراه با مصونیت ملی باید قرار داد و ارزیابی کرد؛ برای چنین ارزیابی، داشتن اطلاعات دقیق‌تر از عملکرد نمایندگان مجلس وجود دارد، در این جهت هر گونه همکاری از مدیریت مجلس طلب نمایند، همکاری خواهیم کرد تا پرونده‌های همکاران محترم به نحو دقیق تری بررسی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در نظریه هیات مرکزی انتخابات در موارد زیادی عدم احراز ذکر شده است که در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست و دیدید که رییس جمهور نااهل آمریکا چه سوءاستفاده‌ای از این امر کرد.

لاریجانی با اشاره به تعداد زیاد کاندیدا‌ها و زمان کوتاه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و مشکلات آن‌ها در بررسی صلاحیت ها، تاکید کرد: امیدواریم در بررسی شورای نگهبان که هنوز زمان برای اظهارنظر دارند، حتی المقدور مرتفع شود، هر چه در این زمینه تلاش شود و عدم احراز‌ها کاهش یابد، به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که در مقطع فعلی انقلاب ضرورت دارد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، مکانیسم ماشه
نظرات شما
پیشخوان