تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۸
رییس ستاد انتخابات:

توجه دوست و دشمن به انتخابات دوم اسفند است

معاون وزیر و رییس ستاد انتخابات کشور گفت: همه کسانی که ما را نگاه می‌کنند، چه دوستانمان در دنیا و چه دشمنانمان، همه نگاهشان این است که در انتخابات ۲ اسفند ضریب مشارکت چه عددی است.

توجه دوست و دشمن به انتخابات دوم اسفند استرویداد۲۴ «جمال عرف» در پانزدهمین جلسه کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور امروز یکشنبه با اشاره به نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: تحولاتی که در کشور شکل گرفت، تحولات پرشتاب و سریعی بود که رهبر معظم انقلاب هم در خطبه‌های نماز جمعه تهران به آن اشاره کردند. به مدت دو هفته پیاپی با برخی رویدادهای مهم مواجه بودیم و در پی همه این حوادث، با فرمایشات رهبری، زمینه استقرار آرامش در جامعه فراهم شده است؛ بنابراین وظیفه ما به عنوان مجریان انتخابات و شما عزیزان و کسانی که اهل رسانه هستید این است که جامعه را به سمت انتخابات ببریم.
وی افزود: در فرمایشات رهبری فرازهای مختلفی بود که یکی از آن ها بحث انتخابات بود و ایشان اعلام کردند مشارکت مردم و حضور مردم، بیمه کننده کشور است. این ادبیات مستمر ایشان در این سی سال است و همواره دنبال مشارکت و مشارکت حداکثری بوده اند؛ بنابراین باید همه ظرفیت ها را پای کار بیاوریم و مشارکت حداکثری را شکل دهیم.
معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: نقش رسانه ها در این زمینه، نقش بسیار برجسته ای است، چرا که آن ها نقش مؤثری در شکل دهی به افکار عمومی دارند؛ بنابراین باید تلاش کنیم فضا را به سمت انتخابات که موضوعی بسیار مهم و اساسی است ببریم. مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که انتخابات فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم؛ بنابراین باید مواظبت کنیم که مبادا دشمن از این فرصت سوء استفاده و از آن چالشی برای کشور ایجاد کند.
رییس ستاد انتخابات کشور با بیان این که رابطه‌ای معنی دار بین افزایش مشارکت و منافع و امنیت ملی وجود دارد، افزود: همه کسانی که ما را نگاه می کنند چه دوستانمان در دنیا و چه دشمنانمان، همه نگاهشان این است که در انتخابات ۲ اسفند ضریب مشارکت جمهوری اسلامی چه عددی است.
معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشورادامه داد: جهت‌گیری ما در وزارت کشور، رسیدن به میانگین ده دوره قبل انتخابات است؛ یعنی رقمی حدود ۶۰ درصد است که رسیدن به این عدد وظیفه ما را مضاعف می‌کند؛ بنابراین باید تلاش کنیم به این سمت برویم و جامعه را باید بر اساس این میزان مشارکت آماده کنیم. برای هر قشر و بخش جامعه باید تقسیم بندی کرد و برنامه متناسب با آن تنظیم نمود. اگر همه همت کنند و صحبت های رهبری را مبنا قرار دهند به طور قطع می‌توانیم به این نصاب برسیم.

امیدواریم در همه حوزه‌های انتخاباتی شرایط رقابت کامل فراهم شود

عرف در ادامه گفت: موضوع دیگر در خصوص مشارکت پرشور به ما مجریان برمی گردد. بارها تأکید کرده ایم که باید بر اساس دو اصل بی‌طرفی و قانونمداری به سمت برگزاری انتخابات سالم حرکت کنیم. با همه استانداران، فرمانداران و بخشداران عهد کردیم که این مسیر را پیش ببریم. بخشی هم به عرصه نظارتی بر می گردد که شک نداریم که آن ها هم بدنبال افزایش مشارکت هستند.
وی گفت: امیدواریم در فرصتی که باقی مانده، بعضی از حوزه هایی که شرایط رقابت کامل در آن حوزه ها وجود ندارد، با تجدیدنظرهایی که صورت می گیرد، رقابت کامل در آن ها شکل بگیرد.
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: ما یک جامعه متنوع و متکثری داریم و همه کسانی که در خانواده بزرگ انقلاب اسلامی هستند با علایق و سلایق متفاوت سیاسی، وقتی در عرصه انتخابات وارد می شوند باید نماینده ای داشته باشند که به سمت او بروند؛ چرا که اساساً انتخابات، با انتخاب یک گزینه از میان چند گزینه معنا پیدا می کند؛ بنابراین باید تلاش کنیم که این شرایط ایجاد شود.
عرف افزود: بر اساس قانون انتخابات کسانی که از هیأت‌های اجرایی و نظارت شکایت دارند به شورای نگهبان شکایت می‌کنند و شورای نگهبان هم براساس قانون، ۲۰ روز وقت دارد که پاسخ دهد که این مهلت در ۱۱ بهمن تمام می شود و بعد روز ۱۲ بهمن اسامی مجدداً اعلام می شود که سه روز فرصت است که افراد اعتراض کنند و باز شورای نگهبان ۷ روز فرصت دارد که پاسخ دهد. در نهایت، کسانی که از این مسیر عبور کردند اجازه خواهند داشت تبلیغات کنند و وارد گردونه نهائی انتخابات شوند.
وی ادامه داد: امیدوارم یک فضای کاملاً رقابتی و سالم از ۲۳ بهمن تا ۳۰ بهمن که فرصت تبلیغات است شکل بگیرد. یکم اسفند هم که موعد عدم تبلیغات است و ۲ اسفند هم که روز برگزاری انتخابات است.

مهمترین هدف رهبر انقلاب در نماز جمعه آرامش بخشی به جامعه بود

معاون سیاسی وزیر کشور به حضور و بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه اشاره و گفت: گمان می کنم، مهمترین هدف رهبری فرزانه انقلاب برای حضور در نماز جمعه آرامش بخشی به فضا بود. ایشان آمدند که بگویند آرامش داشته باشید و تأکید هم کردند که خدا با ما است و آینده روشن است. این رسالت یک رهبر بزرگ است که وقتی احساس می کند جامعه تحت فشار است می آید و فضا را آرام می کند؛ بنابراین ما همه باید در مسیر رهبری حرکت کنیم و تلاش کنیم جامعه را آرام کنیم و به سمت انتخاباتی پرشور ببریم.
رییس ستاد انتخابات کشور در ادامه به ظرفیت ها و قابلیت های خانه احزاب و تشکل ها در انتخابات اشاره کرد و گفت: در سطح ملی ظرفیتی به نام خانه احزاب داریم. ۱۸ استان هم خانه احزاب دارند. خانه‌های احزاب، ظرفیت خیلی خوبی هستند، چرا که نمایندگان احزاب محسوب می‌شوند. هم ما و هم دستگاه های نظارتی آن‌ها را می شناسیم؛ بنابراین از همین ظرفیت ها می‌شود به خوبی برای رونق بخشی به عرصه انتخابات استفاده کرد.
وی افزود: در دنیای امروز انتخابات و احزاب دو روی یک سکه هستند و این احزاب هستند که انتخابات را رونق می دهند. ما هم در کشور ۱۱۶ حزب و ۹ جبهه را در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز داده ایم؛ بنابراین از همه این ظرفیت‌ها باید استفاده شود.

نبض انتخابات در وزارت کشور تند می‌زند

عرف در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نبض انتخابات در وزارت کشورگفت: نبض انتخابات در وزارت کشور تند می زند و تلاش خواهیم کرد که فضا، فضای انتخاباتی شود. الان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها هستیم. امیدواریم که در این مرحله پس از رسیدگی به شکایات، تعداد بیشتری از داوطلبین از مرحله بررسی صلاحیت‌ها عبور کنند و مبدل به نامزد شوند تا انتخاباتی با نشاط که مورد انتظار رهبری و همه مسؤولان نظام است، اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعداد نیروهای که در امر برگزاری و اجرای انتخابات فعالیت دارند، گفت: در جمهوری اسلامی افتخار ما این است که انتخاباتی کاملاً مردمی صورت می گیرد؛ یعنی بیش از یک میلیون نفر در شعب و پای صندوق های رأی خدمت خواهند کرد.
رییس ستاد انتخابات کشور درباره تأثیر و نتایج مصوبات و تصمیمات کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور گفت: ماده ۱۱ قانون انتخابات همه دستگاه‌ها را موظف می کند امکانات خود را در اختیار برگزاری انتخابات و ستاد انتخابات بگذارند؛ بنابراین اعضای کمیته اطلاع رسانی برنامه‌هایشان را ارائه می دهند و این برنامه ها مصوب و اجرایی می شود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان