تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
معاون وزیر بهداشت مطرح کرد:

صدا وسیما برای دعوت از کارشناسان استعلام نمی‌کند/ مصوبات شورای عالی سلامت در صداوسیما نادیده گرفته می شود

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدنبال حاشیه‌های ایجاد شده درباره اظهار نظر غیرکارشناسی در صدا وسیما مبنی بر وجود آفلاتوکسین در شیر و لبنیات، از عدم استعلام و نظرخواهی این سازمان از وزارت بهداشت برای دعوت از کارشناسان حوزه سلامت خبر داد.
معاون وزیر بهداشت
رویداد۲۴ علی رضا رییسی روز سه شنبه درباره اظهار نظر غیرکارشناسی شخصی در صداوسیما مبنی بر وجود آفلاتوکسین در شیر و لبنیات بیان کرد: صداوسیما برای دعوت از کارشناسان در حوزه تغذیه و سلامت به هیچ وجه از وزارت بهداشت استعلام نمی‌کند. حتی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم گفتیم که صداوسیما باید پروتکل مشخصی داشته باشد که اگر می‌خواهد از کسی دعوت کند تا درباره سلامت مردم صحبت کند، این فرد باید از طرف شورای سیاست گذاری صداوسیما تایید علمی شده باشد.

وی ادامه داد: تاکنون به هیچ وجه این اتفاق نیافتاده که صداوسیما از وزارت بهداشت بخواهد که فهرست مشخصی از کارشناسان مورد تایید علمی را معرفی کنیم. البته به دنبال این هستیم که این اقدام را اجرایی کنیم تا از بروز این اتفاقات پیشگیری شود.

ضربه به صعنت با اقدامات نسنجیده

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ماجرای وجود قرص در کیک‌ها باعث ضربه سختی به صنعت کیک و شیرینی شد و حالا با این اقدام اخیر درباره لبنیات، ضربه دیگری به صنعت کشور وارد می‌شود. این در حالیست که محصولات لبنی ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کشور‌های عربی صادر می‌شود. محصولات لبنی ایران بسیار مرغوب هستند، اما به راحتی آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: حتی چند سال قبل مباحثی درباره پسته ایرانی مطرح کرده بودند که ضربه‌ای به صادرات پسته ایرانی وارد شد. از طرف دیگر باید به آن دامداری توجه کرد که شاید در یک روستا، فقط یک گاو دارد و روزانه یک دبه شیر به صنعت لبنیات می‌فروشد. این اتفاقات باعث می‌شود رزق و روزی آن دامدار روستایی هم دچار مشکل شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: حتی جمع بندی مصاحبه اخیر درباره وجود آفلاتوکسین در شیر، توسط مجری برنامه انجام شد و مجری این برنامه گفت پس به این نتیجه می‌رسیم که شیر نخوریم. این موارد عجیب است و گویا دست‌هایی در کار است که به صنعت کشور ضربه وارد کنند.

ویدیوی شایعه آفلاتوکسین در شیر را همه دیده‌اند

رییسی گفت: ماجرای این ویدیو و شایعه ایجاد شده درباره وجود آفلاتوکسین در شیر از نظر رفتارشناسی جامعه هم بسیار قابل توجه و بررسی است. زیرا بسیاری از افراد جامعه این ویدیو و صحبت‌های مطرح شده را دیده‌اند، اما این حجم از اطلاع رسانی و مصاحبه که در دو روز اخیر توسط همه رسانه‌ها انجام شده را ندیده‌اند.

وی ادامه داد: البته دلیل دیگر موضوع این است که برخی از این اخبار توسط رسانه‌های فارسی زبان خارجی منتشر شده و در همین حد متوقف می‌شود. یعنی دیگر پاسخ‌ها و اطلاع رسانی‌های وزارت بهداشت درباره یک شایعه، توسط این رسانه‌ها منتشر نمی‌شود.

ضربه به سلامت مردم، اولین بار نیست

رییسی بیان کرد: البته این موارد اولین بار نیست. حتی در اوج اجرای پویش ملی کنترل فشار خون توسط وزارت بهداشت و استقبال مردم، صداوسیما از شخصی دعوت کرده و آن شخص گفته بود که برای کنترل فشار خون، نمک بخورید. این حرف‌ها در برنامه پخش زنده اتفاق افتاده بود. بروز این موارد از طرف صداوسیما باعث تعجب است.

وی افزود: باید توجه کرد که این رفتار‌ها به خود صداوسیما هم ضربه می‌زند. زیرا برنامه‌ای پخش می‌کنند و مباحثی مطرح می‌شود و پس از واکنش‌های مردم و کارشناسان علمی، مجبور می‌شوند این صحبت‌ها را تکذیب کنند و بگویند که اشتباه کردند.

معاون وزیر بهداشت گفت: مردم به صداوسیما اعتماد دارند و وقتی این حرف‌ها به راحتی گفته می‌شود، حاشیه‌های زیادی به همراه دارد و به سلامت مردم ضربه می‌زند. سرانه مصرف لبنیات در ایران به شدت پایین است و این قبیل رفتار‌ها باعث آسیب زدن به سلامت مردم می‌شود.

صداوسیما مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را اجرا نمی‌کند

معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار کرد: ریاست شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بر عهده رییس جمهوری است و صداوسیما حتی مصوبات این شورا را اجرا نمی‌کند. تبلیغ کالا‌های آسیب رسان به سلامت بر اساس مصوبات این شورا ممنوع است و از صبح تا شب شاهد تبلیغ این موارد از صداوسیما هستیم.

طی روز‌های اخیر طرح ادعا‌هایی در مورد دوز بالای سم آفلاتوکسین در مواد غذایی و لبنی در یکی از برنامه‌های صدا وسیما، سبب نگرانی‌های در جامعه شده است.

آفلاتوکسین (Aflatoxin) یا سم قارچی طبیعی قادر است انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده کند و می‌توانند سرطان زا باشند.

وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که میزان آفلاتوکسین در شیر در کشور بسیار کمتر از مقادیر مجاز است. وجود آفلاتوکسین در شیر در همه کشور‌ها وجود دارد، ولی نکته مهم این است که وجود آفلاتوکسین در صورتی که از مقدار مجاز و استاندارد کمتر باشد مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند.

این اظهارات عجیب در یک برنامه تلویزیونی در حالی است که مصرف سرانه شیر و لبنیات در ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر کمتر است.

در ایران سالانه حدود ۲۷ لیتر شیر مصرف می‌شود، در حالی که در کشور‌های اروپایی حدود ۵۰ لیتر و در امریکا متوسط سرانه مصرف شیر ۱۰۰ لیتر در سال است. در فنلاند حدود ۱۲۰ لیتر در سال مردم شیر مصرف می‌کنند.

مصرف کم شیر و لبنیات عوارض متعددی از جمله اختلال در رشد و کوتاه قدی در کودکان و نوجوانان، پوکی استخوان و شکستگی‌های خودبه‌خودی استخوان را به دنبال دارد.

مطالعات اخیر نشان داده در جوامعی که مردم شیر و لبنیات کافی مصرف می‌کنند، شیوع فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان