تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
رییس دفتر رییس جمهور:

حمایت از برجام نباید نقطه ضعفی برای رد صلاحیت محسوب شود/ برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی به شدت تحت فشاریم

رئیس دفتر رئیس جمهوری با استناد به نامه اردیبهشت ماه روحانی به سران کشورهای اروپایی و موارد مطرح شده در آن، تصریح کرد: تصمیم گیری درباره واکنش به مساله ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل از اختیارت دولت است.

 شبکه‌های اجتماعی

رویداد۲۴محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر پرونده جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت ارسال شود، از NPT خارج خواهیم شد، اظهار داشت: در دولت درباره این موضوع مصوبه‌ای نداشته‌ایم، این موضوع از اختیارات دولت است و باید تصمیم آن در جای دیگری گرفته شود. رئیس‌جمهور نامه‌ای به سران کشورهای ۱+۴ نوشتند و اعلام کردند که ما علاقه داریم در برجام بمانیم و آنچه تعهدات ما در برجام است، انجام می‌دهیم به شرط آنکه ۱+۴ هم به تعهدات خود در برجام وفادار باشد.

پرونده ایران به شورای امنیت برود، اقدامات سخت‌تری انجام می دهیم

وی افزود: بحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه امکان دارد آمریکایی‌ها یا برخی کشورها به دنبال برگرداندن پرونده ایران به شورای امنیت باشند که اعلام شد اگر این اقدام انجام شود، جمهوری اسلامی ایران اقدامات سخت‌تری را انجام خواهد داد از جمله خروج ازNPT. اگر اروپایی‌ها بخواهند از این مسیر خارج شوند، ما هم مسیر دیگری را ادامه خواهیم داد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*{ در پاسخ به سؤال دیگری در مورد مواجه صداوسیما با خبار مربوط به دولت}: ما از آقای علی‌عسگری چیز زیادی نمی‌خواهیم، ما می‌خواهیم صحبت‌های رئیس‌جمهور و وزرا بدون تبعیض و بر اساس آنچه صحبت می‌شود، پخش شود؛ اما برخی مطالب حذف می‌شود و می‌گویند مصلحت نیست یا برداشت خود را از صحبت‌های رئیس‌جمهور یا برخی از وزرا زیرنویس می‌کنند درحالی‌که این زیرنویس با صحبت‌های رئیس‌جمهور و وزرا کاملاً مغایر است.

* مشکلی با رئیس سازمان صداوسیما نداریم و روابط خوبی بین دو طرف حاکم است،  ما مجموعه عظیمی از پرسنلی که در صداوسیما و سراسر کشور کار می‌کنند را از خودمان می‌دانیم و هیچ مشکلی با این مجموعه نداریم. متأسفانه افراد اندک سیاسی در صداوسیما حضور دارند که در ۱۵ سال گذشته سمت‌های کلیدی را گرفته‌اند و فکر می‌کنند اگر کسی سمتی داشته باشد، باید بر اساس تفکر یا مانند یک حزب عمل کند. ما معتقدیم که صداوسیما نباید بر اساس نظر این گروه محدود، به شکل جناحی اداره شود.

*صداوسیما یک رسانه ملی و متعلق به کل نظام است، ما می‌گوییم همانطور که برای قوا و نهادهای دیگر، صدا و سیما بسته های خبری می‌بندند، برای دولت نیز عمل کنند. به طور مثال، یک وزیر ما سه روز به هرمزگان رفته و از همه شهرستان‌های سیل‌زده سرکشی کرده است اما در مقابل، به فردی که در میان سیل‌زدگان غذا توزیع می‌کند، بیشتر پرداخته می‌شود. صدا و سیما باید بدون تبعیض، همه خدمات را نمایش دهد.

* این به معنای اختلاف میان دولت و صدا و سیما نیست، انتقاداتی داریم که باید به آن توجه شود.

استعفای پیوندی تایید نشده است

*{ در پاسخ به سؤال دیگری در مورد انتخاب رئیس سازمان هلال‌احمر }: شورای عالی در آن زمان با عجله تشکیل شد. هنوز استعفای آقای پیوندی پذیرفته نشده بود بنابراین وقتی انتخابات برگزار شد، مشکلاتی در رأی‌گیری و انتخابات وجود داشت. ۹ نفر شرکت کرده بودند که ۲ نفر از داخل شورای عالی و ۷ نفر از بیرون بودند. این ۷ نفر فرصت بسیار محدودی داشتند که برنامه‌های خود را ارائه دهند اما آن دو نفر وقت بیشتری داشتند، اتفاقاً آن ۲ نفر انتخاب شدند. آن ۷ نفر اعتراض کردند و نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند. رئیس‌جمهور بی‌طرفانه به معاونت حقوقی مأموریت داد که این موضوع را بررسی کند و معاونت حقوقی به انتخابات ایراد گرفت و پیشنهاد داد که انتخابات دوباره برگزار شود. برگزاری انتخابات در اختیار شورای عالی است. پس از برگزاری قانونی انتخابات، رئیس‌جمهور نیز یکی از دو نفر را انتخاب می‌کند.

* در موارد دیگر که اختلاف درونی وجود داشته، رئیس‌جمهور اعلام کرده تا زمانی که اختلاف درونی مجموعه حل نشود، بنده کسی را امضا نمی‌کنم.

*{ در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا استعفای آقای پیوندی نهایی شده و مورد قبول رئیس‌جمهور قرار گرفته است؟ }: خیر.

مهندسی انتخابات، انتخاب مردم ایران نیست

*{ در مورد انتقاداتی پیرامون نحوه احراز صلاحیت‌ها }: اگر رد صلاحیت‌ها بر اساس قانون باشد و کسی که تخلف کرده است، رد صلاحیت شود، دولت به هیچ‌وجه نسبت به این رد صلاحیت‌ها مطلبی ندارد اما گزارش‌هایی که ما از نمایندگان مجلس و برخی نامزدها دریافت کرده‌ایم، این‌گونه نیست. به طور مثال، عده‌ای رفتند و با شورای نگهبان صحبت کرده‌اند و به آنها گفته شد که «شما از برجام و دولت حمایت کرده‌اید، به همین دلیل رد صلاحیت شده‌اید».

*این به معنای مخالفت با تفکر و اندیشه است و ۲۴ میلیون نفر به این اندیشه رأی داده‌اند. آیا برجام باید تبدیل به نقطه ضعف برای ردصلاحیت شود؟ چنین گزارش‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال، نماینده مردم رشت به این علت رد صلاحیت شده است؛ با خود ایشان صحبت کنید. نمی‌شود که همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان، حق باشد. تا الان هرکسی در هر جایی انتقاد کرده، ایشان جواب داده، حتی جواب آقای لاریجانی را هم داده است.

* همواره دو تفکر در کشور وجود داشته است؛ یک تفکر که سردمدار آن مقام معظم رهبری بوده‌اند. ایشان همواره به دنبال برگزاری پرشور انتخابات با مشارکت حداکثری مردم بوده‌اند اما تفکر دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید «مهم نیست چند درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند بلکه مهم این است که نتیجه انتخابات چه باشد»

* مهندسی انتخابات که نتیجه آن انتخاب گروه خاصی باشد، انتخاب همه ملت ایران نیست. صحبت دولت و آقای رئیس‌جمهور روشن است. ما باید انتخابات حداکثری و پرشور برگزار کنیم؛ این موضوع مشکلات داخلی و بین‌المللی ما را حل می‌کند. حضور گسترده مردم در انتخابات، بسیاری از توطئه‌ها را خنثی می‌کند.

افزایش سلاح‌ها در منطقه خلیج فارس، موجب افزایش صلح و آرامش نخواهد شد

* منطقه خلیج‌فارس، منطقه‌ای حساس است. افزایش سلاح‌ها در این منطقه، موجب افزایش صلح و آرامش نخواهد شد بلکه باعث تشنج بیشتر در این منطقه می‌شود بنابراین همواره در مذاکراتی که با اروپا داشته‌ایم، تأکید کرده‌ایم که اگر می‌خواهید منطقه خلیج‌فارس، منطقه آرامی باشد، باید خودتان را کنار بکشید و اجازه دهید کشورهای منطقه خودشان برای آرامش و صلح در منطقه تصمیم بگیرند؛ چنین اقداماتی باعث ثبات در منطقه نخواهد شد.

برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی به شدت تحت فشاریم

*{ با اشاره به اظهارات یکی از اصولگرایان مبنی بر اینکه محدودیت برخی از حساب‌های کاربری به درخواست دولت ایران بوده است}: این که کذب محض است، این آقا با توجه به کارهایی که در دولت قبل خودشان و دوستانشان می‌کردند در توهم است و فکر می‌کند این دولت هم این کار را می‌کند.

* این ادعا کذب محض است، وزارت ارتباطات نه در دروه من نه آقای جهرمی چنین کاری نکرده است. رئیس جمهور هم به شدت با این کار مخالف است. بر عکس ما به شدت تحت فشاریم و فشار بیش از حدی را برخی گروه‌ها به دولت می‌آورند که چرا این کارها را نمی‌کنید به حرف‌های این آقا می‌گویند فرار رو به جلو.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان