تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۸

زندگی‌نامه «محمود فرشچیان» + فیلم

«محمود فرشچیان» زاده‌ی ۴ بهمن ۱۳۰۸ در اصفهان نقاش معاصر ایرانی است که تأثیر درخور توجهی در روند نقاشی سنتی ایرانی و دیگر هنر‌های سنتی داشته‌است. برخی از آثار او توسط وزیران امور خارجهٔ ایران کمال خرازی و محمدجواد ظریف به عنوان هدیه به سفرا و وزرای کشور‌های خارجی اهدا شده‌است.
 
رویداد۲۴ آثار  فرشچیان در بسیاری از شهر‌های جهان مانند: پاریس، نیویورک، شیکاگو و ... به نمایش گذاشته شده‌است. به وی در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر اهدا شد.

فرشچیان بنیان‌گذار مکتب خود در نقاشی ایرانی است که پایبند به شکل کلاسیک همراه با استفاده از تکنیک‌های جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی است. او به این شکل هنر، روح جدیدی بخشید و آن را از رابطه همزیستی تاریخ با شعر و ادبیات تغذیه کرد تا استقلالی به این هنر بدهد که پیش از آن کمتر داشت.

نقاشی‌های قدرتمند و نوآورانه او پویا و گسترده و پر از جنب‌وجوش هستند، با تلفیقی جذاب از عناصر سنتی و مدرن، که ترکیبات سبک منحصربه‌فرد او در نقاشی هستند.

برخی از توانایی‌های او احساس فوق‌العاده خلاقیت، نقوش متحرک، خلقت فضا‌های گرد و منحنی، خطوط نرم و قدرتمند، و خلقت رنگ‌های مواج هستند. آثار فرشچیان یک ترکیب دل‌انگیز از اصالت و نوآوری است. آثار او از شعر کلاسیک، ادبیات فارسی، قرآن، کتاب‌های مقدس مسیحیان و یهودیان، و همچنین تخیل عمیق خود او تأثیر گرفته‌است.

فرشچیان نقش مهمی در معرفی هنر ایران به صحنه بین‌المللی هنر ایفا کرده‌است. او دعوت شد تا در دانشگاه‌های متعدد و مؤسسات هنری صحبت کند. شش کتاب و مقالات متعددی در مورد آثار وی منتشر شده‌است.

موزه محمود فرشچیان که بیش از ۵۰ اثر از او را در خود جای داده‌است سال ۱۳۸۰ در مجموعه ۱۱۰ هکتاری کاخ سعدآباد افتتاح شد. برای آشنایی با زندگی‌نامه این هنرمند با این ویدیو یوکن همراه باشید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان