تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیسیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

پرونده مرضیه امیری به اجرای احکام رفت/ قوه قضاییه به علت اطاله دادرسی دادگاه تجدیدنظر برگزار نمی‌کند

مرضیه امیری روزنامه نگار همزمان با روز کارگر در تجمعی که مقابل مجلس در تهران برگزار شده بود بازداشت شد. پرونده او به پرونده کارگران هفت تپه مرتبط شده و حکمی مشابه برای متهمان آن پرونده برای او صادر و به اجرای احکام ابلاغ شده است.
مرضیه امیری
رویداد۲۴ امیر رئیسیان وکیل مرضیه امیری در گفتگو با رویداد۲۴ از ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر مرضیه به اجرای احکام خبر داد. او با بیان اینکه پرونده به اجرای احکام رفته و همه متهمان ار جمله مرضیه امیری در تجدید نظر به اجتماع و تبانی محکوم شده و مجازات ۵ سال حبس گرفته‌اند، گفت: ما منتظر بودیم دادگاه تجدید نظر برگزار شود که متاسفانه تشکیل جلسه نداد و با وجود تکلیف قانونی ماده ۴۵۰ این حکم به این ترتیب بدون تشکیل جلسه صادر شد.

او گفت: قانون می‌گوید در مواردی که مجازات حبس است، دادگاه تجدید نظر باید جلسه رسیدگی برگزار کند. در این مورد با وجود اینکه رئیس قوه قضاییه دستور داده بود این پرونده با دقت بیشتری رسیدگی شود، این اتفاق نیفتاد. ما منتظر بودیم داده برگزار شود و انتظار داشتیم بنا به دستور رئیس قوه رسیدگی بهتری صورت بگیرد. برگزاری دادگاه حداقل انتظار بود که داشتیم. این کار نشده است.
بیشتر بخوانید: راویان در بند/ خبرنگارانی که ساکن اوین هستند
رییسیان در توضیح جزئیات حکم مرضیه امیری گفت: پرونده متهمان دو قسمت اصلی دارد؛ یک قسمت پرونده خود متهمان است که در جریان اعتراضات هفت تپه دستگیر شدند که خانم سپیده قلیان، آقای اسماعیل بخشی، امیرحسین محمدی فر و ساناز اللهیاری و عسل محمدی و محمد خنیفر و امیر امیرقلی متهمان پرونده اصلی آن بودند. پرونده مرضیه امیری و عاطفه رنگریز به علت ارتباطی که با این موضوع داشتند، به آن پرونده وصل شد و در نهایت هم برای همه متهمان حکم تجدید نظر صادر شد. در حالی که سه حکم بدوی متفاوت برای این‌ها وجود داشت.

او در توضیح افزود: اتفاقی که افتاده این است که، چون اشاره به هفت تپه در پرونده مرضیه امیری مکررا انجام شده پرونده‌اش به پرونده هفت تپه مرتبط شده و همه آن‌ها در یک مرحله تجدید نظرشان اعلام شد؛ این موضوع در حالی اتفاق افتاد که حکم بدوی متهمان متفاوت بود.
بیشتر بخوانید: دادگاه به اقرار دیگران علیه مرضیه امیری استناد کرده است
رئیسیان در مورد دلیل عدم تشکیل جلسه تجدید نظر افزود: می‌گویند که رئیس قوه قضاییه از رهبری اجازه گرفته که در این موارد دادگاه تجدید نظر برگزار نشود و بدون دادگاه تجدید نظر حکم بدهد. اولا این اجازه به دلیل اطاله دادرسی بوده است؛ این یعنی نامه‌ای نوشته که برای تسریع پرونده‌ها نیاز به تشکیل جلسه در برخی پرونده‌های تجدیدنظر نیست و استجازه کردند که برخی پرنده‌ها بدون تشکیل جلسه حکم بدهند، این در حالی است که همین تسریع در پرونده ممکن است ۵ سال از زندگی هر کدام از متهمان را تحت الشعاع قرار بدهد، بنابراین استدلال ما این بود که اطاله دادرسی یک جلسه معنی ندارد. یعنی به هدف غایی آن اجازه باید توجه شود. بر فرض این مجوز داده شده باشد، ولی الزامی که نیست. ضرورت آن هم باید بحث اطاله باشد. وقتی اطاله ضرورت ندارد، چه معنایی دارد؟
 
رئیسیان گفت: مجموعا ۸ متهم هرکدام ۵ سال حکم خورده‌اند؛ این چیزی نیست که برای شلوغ بودن سر شعبه تشکیل جلسه نشود زیرا سرنوشت یک سری آدم به آن بسته است.
 
رئیسیان در خصوص مرحله اجرای احکام توضیح داد: حالا این اتفاق افتاده و چیزی که ما انتظار داریم این است که در دیوان عالی کشور حرفمان شنیده شود که این حکم عجولانه صادر شده است و امیدواریم نقض شود.
 
او در مورد این که تا زمان تعیین تکلیف دیوان چه اتفاقی برای اجرای حکم خواهد افتاد، گفت: الان، چون پرونده به اجرای احکام رفته، هر لحظه ممکن است حکم اجرا شود، در نتیجه ما می‌خواهیم از طریق دیوان اقدام کنیم، ولی این بیم وجود دارد که اجرای احکام اجرا را شروع کند، چرا که به لحاظ قانونی اعاده دادرسی در دیوان مانع اجرای حکم نمی‌شود.
 
وکیل مرضیه امیری افزود: اگر اجرا شروع شود کار سخت می‌شود. قرار بود این پرونده با رعایت حقوق کارگران و در شأن کارگران بررسی شود. بنا به حرف رئیس قوه این باید با شأن کارگران همخوانی می‌داشت و ملاحظه وصعیت کارگران در آن صورت می‌گرفت، ولی فعلا که قرار است این‌ها زندان بروند و از زندان امید به اعاده داشته باشیم!
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
0
0
واقعا متاسفم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان