تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

«محمد علاوی» نخست وزیر جدید عراق مأمور تشکیل دولت جدید شد

محمد علاوی خواستار «تداوم تظاهرات تا زمان تحقق مطالبات و برگزاری انتخابات زود هنگام» شد. محمد علاوی همچنین وعده داد که دولتی را تشکیل خواهد داد که با مطالبات ملت عراق همخوانی داشته باشد.

محمد علاوی

  رویداد۲۴  رئیس جمهور عراق محمد علاوی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی و مأمور تشکیل دولت این کشور اعلام کرد.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق «محمد علاوی» را مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور کرد. پایگاه خبری «بغداد الیوم» گزارش داد که علاوی با انتشار یک فایل ویدئویی در فیسبوک خود اعلام کرده است که برهم صالح وی را مأمور تشکیل دولت جدید عراق کرده است.
بیشتر بخوانید: محمد توفیق علاوی؛ نخست وزیر جدید عراق
وی در این فایل ویدئویی، خواستار «تداوم تظاهرات تا زمان تحقق مطالبات و برگزاری انتخابات زود هنگام» شد. علاوی همچنین وعده داد که دولتی را تشکیل خواهد داد که با مطالبات ملت عراق همخوانی داشته باشد.

نخست وزیر جدید عراق همچنین گفت که «در راستای تعیین زمان انتخابات آتی» تلاش خواهد کرد.

«محمد الخالدی» عضو پارلمان عراق نیز اعلام کرد که علاوی به صورت رسمی، مأمور تشکیل کابینه جدید شده و توانسته است «موافقت همه طیف‌های سیاسی را جلب کند».

الخالدی همچنین گفت که رئیس جمهوری عراق تا دقایق آتی، رسما این مسئله را اعلام خواهد کرد.

رئیس‌جمهور عراق هفته گذشته به فراکسیون‌های پارلمانی این کشور تا روز شنبه (۱۲ بهمن) فرصت داد تا بر سر نخست‌وزیر جدید به توافق برسند.

علاوی پس از سال ۲۰۰۳، دو دوره وزیر ارتباطات دولت نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق بود، ولی به خاطر اختلاف با وی، در سال ۲۰۱۲، استعفا کرد. وی سال ۲۰۰۶، نیز به عنوان نماینده پارلمان عراق انتخاب شد.

مقتدی صدر: مردم نخست وزیر جدید عراق را انتخاب کردند

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر به انتخاب محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر جدید عراق واکنش نشان داد.

به گزارش روسیا الیوم، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق خاطرنشان کرد: امروز در تاریخ عراق ثبت خواهد شد. ملت نخست‌وزیر را انتخاب کرد نه گروه‌های سیاسی و این اقدام مهمی است که آینده را تقویت می‌کند.

وی در ادامه افزود: ما امروز به ادامه تظاهرات صلح آمیز جهت تکمیل کابینه وزرا مستقل که برخاسته از ملت باشد، پایبند هستیم.

مقتدی صدر اعلام کرد: امیدواریم که علاوی تسلیم فشار‌های خارجی و داخلی نشود و برنامه‌هایش را مشخص کند و در شروع انتخابات زودهنگام عجله کند و به دنبال حفظ حاکمیت عراق و استقلال آن باشد تا جایگاه این کشور حفظ شود.

رهبر جریان صدر عراق همچنین اظهار داشت: امیدوارم که انتخاب محمد علاوی به عنوان مامور تشکیل کابینه عراق مورد پذیرش و رضایت مردم باشد و صبر پیشه کند و اگر در تشکیل کابینه شکست بخورد ما با مردم ضدطایفه‌گری و حزب‌گرایی و فساد هستیم.
تبریک عادل عبدالمهدی به محمد توفیق علاوی

نخست وزیر دولت مستعفی عراق تماسی تلفنی با محمد توفیق علاوی، نخست وزیر جدید این کشور برقرار کرد و انتخاب وی برای تصدی این پست را تبریک گفت.

دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق اعلام کرد که عبدالمهدی با توفیق علاوی تماس تلفنی برقرار کرد و ضمن عرض تبریک به وی برای انتخابش جهت تشکیل کابینه، برای علاوی آرزوی موفقیت کرد.

عبدالمهدی در جریان این تماس از آمادگی اش جهت همکاری با علاوی خبر داد.

عبدالمهدی و علاوی در جریان این تماس تلفنی بر همکاری مشترک به گونه‌ای که متناسب با خواسته‌های دوران مرحله تشکیل کابینه باشد، تاکید کردند.

مک گورک: علاوی انتخاب بسیار خوبی است

نماینده ویژه سابق رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در واکنش به انتخاب محمد توفیق علاوی، به عنوان نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: علاوی گزینه بسیار خوبی است و مستحق حمایت کامل است.

برت مک گورگ، نماینده ویژه سابق رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: محمد توفیق علاوی گزینه بسیار خوبی برای پست نخست وزیری است و وی شایستگی حمایت کامل را دارد.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امورعراق در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹، استعفای خود را به پارلمان ارائه کرد و پارلمان نیز با این استعفا موافقت کرد.

شهر‌ها و استان‌های جنوبی عراق از نهم مهر ماه (اول اکتبر) به جز ایام اربعین شاهد تظاهرات و اعتراضات مردمی به اوضاع اقتصادی و فساد در این کشور بوده و طی این مدت، شمار قابل توجهی از معترضان و نیرو‌های امنیتی به دلیل درگیری با اقدامات خشونت‌آمیزی برخی از «آشوبگران» کشته یا زخمی شده‌اند.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان