تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

درگذشت کرک داگلاس اسطوره دوران طلایی هالیوود و واکنش احساسی آرنولد

کرک داگلاس بازیگر اسطوره‌ای هالیوود و ستاره فیلم‌های «اسپارتاکوس» و «راه‌های افتخار» در ۱۰۳ سالگی چشم از جهان فروبست.

رویداد۲۴ کرک داگلاس یکی از آخرین بازمانده‌های نسل ستاره‌های دوران طلایی هالیوود بود. مایکل داگلاس که خود نیز از ستاره‌های بنام هالیوود است، در پیامی درگذشت پدرش را اعلام کرد.

کرک داگلاس با ویژگی‌هایی که داشت در سینمای پس از جنگ آمریکا کنار ستاره‌ای چون برت لنکستر بر پرده سینما خودنمایی می‌کرد. او در هفت فیلم از جمله «هفت روز در ماه می» با لنکستر همبازی بود.

او در میانه‌های دهه ۵۰ میلادی کمپانی فیلمسازی خودش را پایه گذاشت که نه تنها سکوی پرتابی برای خودش ساخت، بلکه به کشف نابغه‌ای چون استنلی کوبریک هم کمک شایانی کرد. نتیجه همکاری این دو چهره نامدار با فیلم‌های «راه‌های افتخار» و «اسپارتاکوس» در تاریخ سینما جاودانه شد.

کرک داگلاس

پدر و مادر او از یهودیان امپراتوری تزاری روسیه بودند که به آمریکا مهاجرت کردند. بازیگر «اسپارتاکوس»‌ سال ۱۹۱۶ در میانه جنگ جهانی اول به دنیا آمد و در جنگ جهانی دوم شرکت داشت.

یکی از کارهای شجاعانه داگلاس، هنگام اکران فیلم «اسپارتاکوس» شکستن تابوی بزرگ هالیوود آن دوران و به کار گرفتن آشکار یکی از چهره‌های حاضر در فهرست سیاه دوران مک‌کارتیسم بود.

داگلاس بازیگر توانایی بود و به همان راحتی که نقش‌های مثبت را شکل می‌داد در نقش‌های منفی می‌درخشید. او شهرت سینمایی‌اش را با بازی در فیلم «از درون گذشته» کنار رابرت میچام و در پی آن «قهرمان» به کارگردانی مارک رابسون و «بد و زیبا» به کارگردانی وینست مینلی پایه‌ گذاشت.

او سه بار برای بازی در فیلم‌های «شور زندگی»، «قهرمان» و «بد و زیبا» نامزد جایزه اسکار شد اما تا سال ۱۹۹۶ که اسکار افتخاری یک عمر دستاورد هنری گرفت، دستش به این جایزه سینمایی نرسید.

و در واکنش به درگذشت کرک داگلاس، آرنولد شوارتزنگر ستاره فیلم‌های اکشن هالیوود متنی احساسی در اینستاگرام منتشر کرد.

 آرنولد شوارتزنگر که سال ۱۹۷۹ در آغاز راه بازیگری کنار کرک داگلاس در فیلم «شرور» بازی کرد، در یادبود این بازیگر که ۱۰۳ سالگی درگذشت ، چنین نوشت: «برایم دشوار است ارزش کار کردن با این اسطوره که با تماشای وسترن‌هایش در اتریش بزرگ شدم را بیان کنم. او برای من قهرمانی واقعی بود. زمانی که سرانجام در صحنه فیلم «شرور» دیدمش با من بسیار مهربان بود. من بازیگری تازه‌کار بود و او یک مربی بی‌نقص بود.»

بازیگر «ترمیناتور» در ادامه با تمجید از آمادگی جسمانی کرک داگلاس در دهه ششم زندگیش ادامه می‌دهد: «او الگوی کاملی برای من بود و حرفه‌ام بدون او به این‌جا ختم نمی‌شد.»

تصویر زیر کرک داگلاس و آرنولد شوارتزنگر را پشت صحنه فیلم «شرور» نشان می‌دهد. این فیلم به کارگردانی هال نیدهام سال ۱۹۷۹ اکران شد و از نخستین گام‌های آرنولد در مسیر تبدیل شدن به یک ستاره سینمایی بود.

درگذشت کرک داگلاس و واکنش احساسی آرنولد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان