تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

تنش بین نیرو‌های بشار اسد و ترکیه در شمال سوریه/ ترکیه در مسیر جنگ با روسیه قرار گرفته است؟

پس از کشته شدن شش تن از سربازان ترک در بمباران دوشنبه گذشته نظام سوریه، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که خون سربازان ترک، پایمال نخواهد شد
تنش بین ترکیه و روسیه
رویداد۲۴ الخلیج انلاین نوشت: روزنامه عبری هاآرتص توجه ویژه‌ای به تحولات دراماتیک در ادلب واقع در شمال سوریه داشته و به بررسی سرنوشت توافق‌های ترکیه و روسیه در مورد اوضاع متشنج در این منطقه، پرداخته است.

در ادامه این مطلب آمده است: پس از کشته شدن شش تن از سربازان ترکی در بمباران دوشنبه گذشته نظام سوریه، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که خون سربازان ترک، پایمال نخواهد شد.

پس از آن، نیرو‌های ترکیه به تعدادی از پایگاه‌های نظامی وابسته به نظام سوریه حمله کردند و در این حمله ۷۶ سرباز کشته شدند. چه بسا این مقابله، مقدمه‌ای برای افزایش درگیری‌های بین ترکیه و اسد باشد؛ بویژه آنکه مسکو از اسد، در نقض توافق‌هایی که در سوچی و استانه در مورد آتش بس امضا کرده، حمایت می‌کند.

اسد برای در اختیار گرفتن ادلب سوریه، آخرین پایگاه معارضان سوریه، تلاش می‌کند. روسیه و ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۸ توافقی امضا کردند که به موجب آن، ترکیه مسئول خلع سلاح گروه‌های معارض نظام اسد است؛ در مقابل روسیه و اسد نیز مانع از عملیات نظامی فراگیر در ادلب می‌شوند.

از دیدگاه مسکو، آنکارا نتوانسته است به تعهدات خود در این توافق عمل کند؛ اما در مقابل، ترکیه معتقد است که این روسیه است که به توافق پایبند نبوده و از اسد برای سیطره بر مناطق معارضان در مرکز و جنوب سوریه حمایت می‌کند.

فشار‌های دیپلماتیک ترکیه در ممانعت از حمله نظامی شکست خورده و نیرو‌های روسیه و اسد شروع به پیشروی به سمت ادلب نمودند و بر شهر‌های اصلی مسلط شدند.

مشکل ان است که ترکیه گزینه‌های زیادی در ادلب ندارد و می‌داند که حمله نظامی علیه نظام سوریه، می‌تواند آن را در مسیر برخورد با روسیه قرار دهد؛ روسیه‌ای که پس از ایجاد اختلاف در روابط ترکیه با ایالات متحده، تنها هم پیمان ترکیه شده است.

بیشتر بخوانید: ترکیه و سوریه؛ زمان مناسبی برای هزینه های تازه نیست

فرستاده آمریکا به سوریه، جیمز جفری، در مورد حوادث ادلب تصریح کرده است: «ما به رئیس جمهور ترکیه گفتیم که امکان اعتماد به پوتین در خصوص سوریه وجود ندارد و امروز، اردوغان در نتیجه این اعتماد را می‌بیند!»

امروز، ترکیه تاثیر واقعی در میدان سوریه نداشته و نیازمند راه حلی برای صد‌ها هزار پناهنده‌ای است که از مرز‌های ترکیه عبور می‌کنند. بنابر گزارشی که در روزنامه عبری هاآرتص آمده است، تنها راه حلی که شاید بتواند آنکارا را نجات دهد، دخالت قاطع امریکاست که در حال حاضر تنها به مشاهده تراژدی سوریه اکتفا می‌کند. پس از آنکه روابط بین آنکارا و واشنگتن به پایین‌ترین نقطه ممکن در تاریخ ان رسید، امروز ترکیه باید تصمیم بگیرد که در رفتار خود در قبال واشنگتن تجدید نظر کند.

تا کنون، روسیه با سردی با اظهارات اردوغان برخورد کرده و به صحبت در مورد مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد. پوتین تمایل شدیدی به پایان دادن به جنگ در سوریه دارد؛ تا بتواند از هزینه‌های جاری کم کرده و سیطره کامل بر سوریه را برای نظام اسد انتقال دهد.

براساس گزارش هاآرتص، با توجه به اینکه ترکیه مانعی بر سر راه تحقق سیاست‌های روسیه در سوریه محسوب می‌شود، ائتلاف این دو، احتمالا به نقطه انفجار می‌رسد.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سوریه ، ترکیه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
0
از نظر من احتمال درگیری نظامی ترکیه و روسیه کمه چون روسها چند سال زحمت کشیدند تا ترکیه رو از جانب امریکا به سمت خودشون بکشند درراستای این عمل حتی ساقط کردن هواپیمای روسی رو هم تقریبا ندیده گرفتند روسها بخوبی میدونند امریکا دنبال یک فرصته تا دوباره ترکیه رو بسمت خودش بکشه روسیه تقریبا احتیاج بیشتری به ترکیه داره تا رژیم ضعیف اسد و از نظر نظامی هم روسیه به مراتب از ترکیه قویتره و بعیده ناتو خودشو درگیر مسائل ترکیه و روسیه بکنه
نظرات شما
پیشخوان