تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

روایت صادقی از بازداشت کلاهبرداری از نمایندگان برای احراز هویت/ ورود مامورین امنیتی به ماجرای پیگیری فساد

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی که اظهاراتش به بازداشت کلاهبرداران مدعی ارتباط با شورای نگهبان و اخاذی از نامزد‌های انتخابات منجر شد؛ روایت خود از چگونگی دستگیری این افراد را توضیح داد.
شورای نگهبان
رویداد۲۴ «محمود صادقی»، در واکنش به انتشار خبر دستگیری ۱۲ تن از این کلاهبردارانی که مدعی ارتباط با شورای نگهبان بوده و از نامزد‌های انتخابات مجلس اخاذی می‌کردند، روز شنبه گفت: این موضوع از حدود سه هفته پیش و در ادامه درگیری که از تابستان با این مساله داشتم، پیگیری شد و سرانجام به این نتیجه رسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: چند ماه قبل آیت الله احمد جنتی در یک سخنرانی در شهرری سخنانی قریب به این مضمون فرموده بودند که امروز در مجلس افرادی که حضور دارند یا از پول‌داران هستند یا از سوی آن‌ها حمایت می‌شوند و نقدی در زمینه فساد مالی به مجلس داشتند؛ که من هم پیرو این ادعا در توییتر خودم نوشتم که حضرت آیت الله جنتی؛ آیا خبر دارید که فساد به زیر مجموعه شما هم رخنه کرده است؟

صادقی افزود: البته من نگفته بودم خود شما دچار فساد هستید، بلکه منظورم مرتبطین یا کسانی که ادعای ارتباط با ایشان را دارند، بود. اما شورای نگهبان به علت این توییت علیه من شکایت کرد و این مساله در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شد.

عضو فراکسیون امید با اشاره به بررسی این شکایت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، تشریح کرد: در جلسه هیات نظارت، گفتم که اشخاص زیادی در دور قبل انتخابات مجلس، به من اطلاع دادند که بعد از رد شدن صلاحیتشان، افرادی به آن‌ها زنگ زده‌اند و برای رفع مشکل پیشنهاد مبالغی داده‌اند. در هیات به من گفتند که افرادی که چنین ادعایی دارند را با خودت بیاور. من هم ۵ نفر از افرادی که یا نماینده ادوار مجلس بودند یا به هر حال در حال حاضر نماینده مجلس نبودند را به هیات بردم و آن‌ها اطلاعات خودشان را ارائه کردند. البته همه این پنج نفر تاکید کردند که این پیشنهاد به شکل تلفنی به آن‌ها ارائه شده، اما هیچ کدام انجام نداده‌اند. در نتیجه هیات نظارت از من درخواست کرد که کسانی که به پیشنهاد این افراد عمل کرده‌اند را هم در جلسه حاضر کنم.

رئیس فراکسیون شفافیت مجلس ضمن غیرممکن توصیف‌کردن این درخواست اعضای هیات نظارت گفت: به آن‌ها گفتم که این موضوع باید به شکل قضایی مورد تحقیق قرار بگیرد. طبیعتا افرادی که به پیشنهاد این افراد سودجو عمل کرده‌اند احتیاط می‌کنند و هیچ گاه خودشان در چنین جلسه‌ای اعتراف نخواهند کرد. افرادی که این موضوع را به من گفته بودند بعضا قاضی دادگستری یا وکیل بودند و برای تحقیق کیفیت این مساله باید از این مرحله به بعد آن را به شکل فنی پیگیری کرد.

ورود شورای نگهبان برای پیگیری فساد

نماینده اصلاح طلب مجلس با اعلام رای هیات نظارت به رد شکایت شورای نگهبان ادامه داد: پس از آن که هیات نظارت رای داد که ادعای من در راستای وظایف نمایندگی‌ام بوده است، از سوی معاونت حقوقی شورای نگهبان که شاکی من بود، اطلاع دادند که اطلاعات و مستنداتم را به آن‌ها هم ارائه بدهم؛ بنابراین با هماهنگی آن‌ها در جلسه با حضور حفاظت اطلاعات شورای نگهبان اطلاعات بیشتری نسبت به آن چیزی که در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه کرده بودم را ارائه دادم.

وی تاکید کرد: در جلسه به فردی که از حفاظت اطلاعات شورای نگهبان حاضر شده بود خیلی اعتماد کردم و به نظرم فردی انقلابی، موجه و همدلی آمد؛ بنابراین اطلاعات خصوصی‌تری درباره یکی از نمایندگان فعلی مجلس ارائه کردم.

صادقی درباره اطلاعاتی که ارائه کرده بود، توضیح داد: به عنوان مثال فایل صوتی فردی وجود دارد که مدعی شده بود؛ از فلان نماینده فعلی مجلس فلان مبلغ را گرفته و اسباب تاییدش در شورای نگهبان را فراهم کرده است. در این فایل دقیقا اسم نماینده را آورده بود و در آن جلسه تاکید کردم در این مستندات مشخصات افرادی وجود دارد و شما هم اگر می‌خواهید تحقیق کنید، می‌توانید به عنوان ضابط قضایی یا از طرف شورای نگهبان این مساله را به شکل قضایی و قانونی پیگیری کنید.

نماینده مردم تهران یادآور شد: این جلسه در حدود مردادماه برگزار شد و پس از ارائه اطلاعات از سوی من، دوستان روی اطلاعات صحه گذاشتند، ولی متاسفانه مساله به شکل جدی پیگیری نشد.

تکرار تماس‌های مشکوک در هفته‌های اخیر

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ادامه داد: پس از مطرح شدن شکایت شورای نگهبان علیه من، افراد دیگری هم در همان زمان با من تماس گرفتند و گفتند برای ما هم چنین اتفاقی افتاده است. البته من به همه آن‌ها گفتم این مسائل مربوط به گذشته است و باید صبر کنیم تا اگر در انتخابات پیش رو هم دوباره چنین تماس‌هایی گرفته شد، به من اطلاع دهید، تا پیگیری کنم.

صادقی خاطرنشان کرد که پس از اعلام ردصلاحیت‌های شورای نگهبان در هفته‌های اخیر مجددا شاهد تماس‌هایی مشابه با تعداد بسیار زیادی از نامزد‌های ردصلاحیت شده بودیم. جالب بود که ارقام مبالغ پیشنهادی بازه بسیار گسترده‌ای را هم شامل می‌شد و از ۵۰ میلیون تومان تا ۴ میلیارد تومان را به نامزد‌های ردصلاحیت شده پیشنهاد کرده بودند.

ورود مامورین امنیتی به ماجرای پیگیری فساد

صادقی درباره پیگیری تماس‌های گرفته شده خاطرنشان کرد: بعد از اطلاعاتی که گرفتم، با اطلاعات سپاه هماهنگی لازم را انجام دادم و آن‌ها هم اهتمام کردند و به نیرو‌های تحت امر دستور پیگیری دادند و با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان هم هماهنگی‌های لازم انجام شد. در ادامه با کمک نامزد‌هایی که افراد مدعی به ارتباط با شورای نگهبان با آن‌ها تماس گرفته بودند، مانند آقای اعلمی نماینده سابق تبریز، ماموران امنیتی توانستند برخی از این افراد سودجو را در تله بیندازند.

وی درباره نحوه بازداشت این افراد گفت: مثلا برخی از این افراد در صحنه مبادله، چک و پول دستگیر شدند. به این صورت که نامزد‌ها با هماهنگی نیرو‌های امنیتی در محل قرار با کلاهبردار حاضر شده و اسباب دستگیری در صحنه جرم را فراهم می‌کردند. همچنین برخی از این افراد در یک هتل دستگیر شدند و البته جزئیات دیگری هم هست که به تدریج مشخص خواهد شد.

افراد بازداشت شده با شورای نگهبان ارتباط نداشتند

عضو فراکسیون امید ادامه داد: بعد از این مسائل، چند روز پیش نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشتم که در رسانه‌ها هم منتشر شد و درخواست کردم قوه قضائیه به این موضوع ورود کنند. چرا که احساس می‌کردم تا این موضوع از حالت غیررسمی خارج شده و دستگاه قضایی به شکل رسمی به مساله این افراد رسیدگی کند. البته قبل از ارسال این نامه، از برخی از مقامات قضایی که پیگیر مساله بودند هم به صورت پیامکی این درخواست را داشتم.

صادقی خاطرنشان کرد: به هر حال دیروز دیدیم که خوشبختانه دادستانی به فاصله ۲۴ ساعت بعد از نامه‌ای که برای آقای رئیسی ارسال کردم، وارد عمل شد و برخی از این افراد را به صورت رسمی بازداشت کرد و در حال حاضر مسئولان قضایی در حال تحقیقات روی این مساله مهم هستند.

وی گفت: دیروز اعلام شد که افراد بازداشت شده با شورای نگهبان ارتباط نداشته‌اند و این مساله که حفاظت اطلاعات شورای نگهبان هم در این قضیه پیگیر بوده است را قرینه این ادعا گرفته‌اند. ممکن است واقعا این افراد کلاهبردارانی باشند که هیچ ارتباطی هم با شورای نگهبان نداشته باشند؛ بنابراین باید این مساله با شفافیت، حساسیت و ضمن رعایت دقت‌های حقوقی پیگیری شود.

امیدواری برای برخورد قاطع با متخلفین

نماینده اصلاح‌طلب تهران تاکید کرد: افرادی که بازداشت شده‌اند باید کاملا مورد تحقیق قرار بگیرند و اگر در مرحله دادسرا کیفرخواست برایشان صادر شد باید به اطلاع عموم برسد و همچنین محاکمه‌شان علنی باشد. ضمن این که نباید به این ۱۲ نفر بسنده کرد و باید با همه اعضای این شبکه برخورد شود.

وی درباره نماینده‌ای که اسناد دخالتش در این فساد افشا شده است هم گفت: این نماینده که در دور قبل برای تایید صلاحیت پول داده بود، در این دوره دیگر نامزد نشد تا به مرحله تایید یا رد صلاحیت برسد.

صادقی تاکید کرد: شورای نگهبان نهادی است که طبق قانون حق نظارت دارد و طبق قانون ما از نظارت آن تمکین می‌کنیم. اما هر ساختار و نهادی ممکن است با یک سری عوارض رو به رو شود و وظیفه ما این است که روی نهاد‌های حساس، حساس‌تر باشیم و با کوچکترین شائبه‌های فساد در آن‌ها شدیدترین برخورد‌ها را داشته باشیم.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی اصغر قاسم پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
0
وای به وقتی که خربزه با ظاهر زیباش از درون کرم بزنه!!!
نظرات شما
پیشخوان