تاریخ انتشار: ۰۷:۱۲ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
«نیشن»:

در نیوهمپشایر، سندرز باید با پول، ثروت و پیت بوتجیج بجنگد / رقیبی که سناتور سوسیالیست نباید نادیده بگیرد

اگر برنی سندرز راه خود را ادامه دهد، هنوز تا روز‌های پایانی رقابت طولانی مدت در نیوهمپشایر راه درازی در پیش خواهد بود.

سندرز

رویداد۲۴ جان نیکولاس در نشریه «دِ نیشن» نوشت: اگر برنی سندرز راه خود را ادامه دهد، هنوز تا روز‌های پایانی رقابت طولانی مدت در نیوهمپشایر راه درازی در پیش خواهد بود. همان طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد احتمالا باید شاهد رقابت تنگاتنگ میان سناتور ورمونت و شهردار پیشین سوت بند، پیت بوتجیج باشیم، مبارزه‌ای که از آن به عنوان جنگ با میلیاردر دموکرات در نیویورک نام برده می‌شود.

در آخرین سخنرانی قبل از آغاز انتخابات مقدماتی روز سه شنبه، سندرز، پیت بوتجیج را کاندیدای مورد علاقه طبقه میلیاردر دانست، گروهی که از نظر سناتور سوسیالیست منبع فساد در حزب هستند.
بیشتر بخوانید: مایکل بلومبرگ چگونه می‌تواند نردبان سندرز برای شکست ترامپ شود؟
سندرز هنگام بحث و گفتگو در مرحله اول مقدماتی روز جمعه در کالج سنت آنسلم، با اشاره به بوتجیج گفت: من برخلاف برخی از افراد حاضر در انتخابات ۴۰ میلیارد ندارم یا از طرف کمپانی‌های داروسازی و افراد فعال در وال استریت به من کمکی نمی‌شود.

سندرز سپس با این سوال ادامه داد و گفت که آیا دموکرات‌ها واقعا خواهان تغییر اساسی و تلاش برای تغییر رئیس جمهور جمهوریخواهی هستند که با افتخار از میلیاردر‌ها حمایت می‌کند. سندرز ادامه داد: اگر می‌خواهید آمریکا را تغییر دهید، پس به کسی که به خانه ثروتمندان می‌رود و از آن‌ها پول گدایی می‌کند رای ندهید.

سندرز و بوتجیج در انجمن انتخاباتی دوشنبه آیووا جزو پیشتازان بودند. این نتیجه باعث شد تا کمپین بوتجیج در نیوهمپشایر با قدرت بیشتری کار کند. حامیان این کاندید ۳۸ ساله معتدل، امید دارند تا در این ایالت بتوانند سندرز را که پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ موفق شده بود اکثریت در این ناحیه را به دست آورد، شکست دهند.

نظرسنجی‌ها حکایت از رقباتی تنگاتنگ دارد. براساس نظرسنجی‌های اخیر، سندرز ۲۶.۴ درصد و بوتجیج ۲۲.۲ درصد آرا را دارند که البته آرا بوتجیج به طور کلی در حال افزایش است. معاون رئیس جمهور پیشین، جو بایدن نیز ۱۲.۶ درصد و الیزابت وارن، سناتور ماساچوست با ۱۲.۲ در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که امی کلوبوچار، سناتور مینسوتا با ۷.۴ پایین‌تر از سایرین است. هیچ نامزد دیگری بالاتر از ۵ درصد آرا را به خود اختصاص نداده است.

سندرز تنها نامزدی نیست که به بوتجیج بخاطر پذیرش حمایت میلیاردر‌ها انتقاد می‌کند. وارن که مانند سندرز به کمک‌های حمایتی اندک بسنده کرده جمعه شب صراحتا به نام شهردار سابق اشاره نکرد، اما با این وجود به او کنایه زد. وارن گفت: من فکر نمی‌کنم کسی بتواند با پول رئیس‌جمهور آمریکا شود. به نظرم خود کاندید‌ها نباید برای پول و حمایت دوره بیافتند چرا که این وظیفه کمپین‌ها است.

بوتجیج با دفاع از اقدامات خود و کسب حمایت‌های مالی از میلیاردر‌ها گفت که طبق گزارش‌ها دونالد ترامپ و متحدانش امروز ۲۵ میلیون دلار جمع آوری کرده‌اند. ما باید با ظرفیت کامل وارد این نبرد شویم. بایدن یا پیت هر دو به دنبال جلب نظر ثروتمندان هستند و حتی برخی می‌گویند پیت همان جو جوان است.

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در نیوهمپشایر، ایالتی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب اکثریت آرا شد، دموکرات‌ها روی زدن ترامپ و شکست او متمرکز شده‌اند.

با این حال در این مرحله به نظر می‌رسد که مبارزه سندرز-بوتجیج رقابت اصلی باشد. این دو کاندید هر دو اخیرا برنامه‌های خود را درباره هر یک از ایالت‌ها ارائه داده‌اند.

ان مک‌لین کاستر نماینده برجسته دموکرات ایالت نیوهمپشایر و از حامیان بوتجیج که وی را در رویدادی معرفی می‌کرد، گفت: فردی که سرانجام می‌تواند صفحه ریاست جمهوری ترامپ را ببندد و ملت ما را متحد کند، بوتجیج است. در سوی مقابل اتحادیه‌های بزرگ کارگری نیوهمپشایر با بیش از ۱۰ هزار عضو نیز حمایت کامل خود را از سندرز اعلام کرده‌اند.

سندرز به خوبی می‌داند که اوضاع چقدر پیچیده است و برای حفظ و ارتقای جایگاه خود باید بجنگد. او به وضوح مشخص کرده که بخشی از این مبارزه انگ زدن به بوتجیج به خاطر حمایت میلیاردر‌ها از اوست. این ممکن است باعث شود بسیاری از حامیان اصلی بوتجیج دست از حمایت وی بکشند، اما نمی‌تواند کمک چندانی کند چرا که بسیاری ممکن است به سمت ترامپ گرایش پیدا کنند و او را گزینه بهتری بدانند.

در روز جمعه در موسسه سیاست دانشگاه کالج سنت آنسلم، نیوهمپشایر، سندرز گفت: من در حال خواندن عناوین برخی روزنامه‌ها درباره پیت بوتجیج هستم. پیت بیشترین حامیان را در بین میلیاردر‌های دموکرات دارد. این مطلبی بود که فوربس کار کرده بود. سایت هیل نوشته بود: پیت بوتجیج در صدر لیست بیشترین کمک‌های مالی از سوی میلیاردر‌ها قرار دارد. فورچون هم نوشته که کسب و کار‌ها بزرگ از بوتجیج حمایت می‌کنند. واشنگتن پست تیتر زده: پیت پس از عملکرد مطلوب در آیووا به دنبال جلب نظر فعالان وال استریت است. در نهایت مجله فوربس اشاره کرد: در اینجا میلیاردر‌ها پشتیبان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری پیت بوتجیج هستند.

سندرز نتیجه گرفت: من پیت بوتجیج، را دوست دارم، پسر خوبی است، اما ما در لحظه‌ای هستیم که میلیاردر‌ها نه تنها اقتصاد بلکه زندگی سیاسی ما را کنترل می‌کنند.

این سناتور دموکرات همچنین به دیگر کاندید دموکرات یعنی بلومبرگ که فعالیتی در نیوهمپشایر ندارد هم اشاره کرد و گفت: او صد‌ها و صد‌ها میلیون دلار برای تبلیغات انتخاباتی‌اش خرج می‌کند. مشکلی در این مورد وجود دارد. هنگامی که یک میلیاردر، می‌تواند مبلغ نامحدودی پول خرج کند، چگونه می‌خواهیم در یک به اصطلاح دموکراسی زندگی کنیم؟

کمپین بلومبرگ اظهارات سندرز را توهین آمیز خواند. البته این انتقاد بعید است که سندرز را ناراحت کند و او همچنان با افتخار اعلام کرد که علیه طبقه میلیاردردر حال فعالیت می‌کند. با این حال آرنسن معتقد است که سندرز باید بلومبرگ را جدی بگیرد.

بسیاری تصور می‌کنند که بلومبرگ این میلیاردر دموکرات تنها کسی است که می‌تواند ترامپ را به چالش بکشد. مردم از ترامپ خسته شده‌اند و فقط کسی را می‌خواهند که بتواند ترامپ را تحت الشعاع قرار دهد. او پیش بینی می‌کند که بلومبرگ بتواند با وجود عدم شرکت در انجمن حزبی این ایالت آرا خوبی کسب کند.

آرسن درباره دموکرات‌ها می‌گوید: هرکسی که از نیوهمپشایر به عنوان نفر اول مطرح شود، قرار است با یک میلیاردر به نام بلومبرگ رقابت کند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برنی سندرز ، جو بایدن
نظرات شما
پیشخوان