تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

واکنش پمپئو به پرتاب ماهواره ظفر: ایران به دنبال توسعه توانایی‌های موشکی بالستیک خود است

وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر مدعی شد که ایران از طریق پرتاب ماهواره به دنبال توسعه توانایی‌های موشکی بالستیک خود است.

پمپئو

رویداد۲۴  «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در پیامی در توئیتر به اقدام اخیر ایران در پرتاب ماهواره ظفر واکنش نشان داد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «رژیم ایران از پرتاب ماهواره برای توسعه بیشتر توانایی‌های موشک بالستیک خود استفاده می‌کند که به این کشور اجازه می‌دهد تا دشمنان خود را تهدید کرده و ثبات منطقه‌ای را نیز تهدید کند.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این پیام مدعی شد که نباید به ایران اجازه داده شود تا به توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک بپردازد.
بیشتر بخوانید: درباره شایعه سقوط ماهواره ظفر در زاهدان
وزارت خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای پرتاب ماهواره توسط ایران را محکوم کرده و مدعی شده است که این اقدام بر خلاف تعهدات بین‌المللی ایران است.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه با اشاره به پرتاب ماهواره «ظفر» آمده است: «ایران، بر اساس بخشی از تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمی‌تواند فعالیت‌هایی از جمله شلیک [موشک]، مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای توانایی حمل سلاح اتمی، انجام دهد.»

ادعای فرانسه در حالی مطرح می‌شود که ادعای یکسانی موشک بالستیک و ماهواره‌بر بار‌ها رد شده است. علاوه بر این، در قطعنامه ۲۲۳۱ که مورد استناد پاریس قرار گرفته، با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران خواسته شده که بر روی موشک‌هایی که «با هدف داشتن توانایی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند»، کار نکند.

یکشنبه شب ۲۰ بهمن ماه ماهواره بر سیمرغ اقدام به پرتاب ماهواره «ظفر» به فضا کرد که این کار با موفقیت صورت گرفت، ولی آنگونه که سید احمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع اعلام کرد: ماهواره بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و بهینه سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پمپئو
نظرات شما
پیشخوان