تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
کریمی اصفهانی:

لیست اصولگرایان با سهم خواهی بسته شد/ پایداری‌ها به قدرت برسند، دنیا را در اندیشه خود محدود می‌کنند

کریمی اصفهانی فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: لیست دادن اصولگرایان نشان می‌دهد که مساله فرایند موضوعی شوخی و سهم خواهی بوده است.

رویداد۲۴ احمد کریمی اصفهانی در پاسخ به این سوال که چرا باوجود اینکه فضای سیاسی برای اتحاد اصولگراها فراهم بود اما ائتلاف و اتحادی بین‌شان شکل نگرفت؟ گفت: بنده معتقدم در هدفی که ما به عنوان تشکل یا جمع اصولگرا دنبال می‌کنیم، باید بدانیم در سایه وحدت می‌توانیم به توفیق برسیم. حتما تشتت آرا در اسلام و از سوی ولی‌فقیه‌مان نهی شده است و هرکسی که به این موضوع دامن می‌زند، طبیعی است که در چارچوب مسائل اسلامی و تبعیت از ولایت مشکل دارد. باید به این نکته توجه کنیم که در هر صورت وحدت است که انسان را به آن اهداف می‌رساند.

دبیر کل جامعه انجمن‌های اصناف و بازار گفت: مطلب بسیار مهمی که وجود دارد این است که محوریت وحدت باید به صورتی از خود بگذرد تا به خدا برسد، باید از خود بگذرد تا بتواند به آن حرف حق و آن چیزی که رضایت خدا و ولی‌فقیه است، برسد. در این مجموعه‌ای که ما کار را شروع کردیم، تذکر مکرر در این رابطه خدمت همه بزرگواران از لحاظ احترامی که برایشان قائل بودم داشتم و آن این بود که این‌ها اکثرا از خود نگذشتند و موقعی که فرد از خود نگذشت، به خدا نمی‌رسد. اگر فردی از خود نگذشت به آن خیر و صلاحی که باید، نمی‌رسد. ما در جامعه‌مان این‌ها را تجربه کرده‌ایم.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اگر سپهبد قاسم سلیمانی به جایی رسید، می‌بینیم که از خودش گذشت و به همین دلیل به خدا رسید. موقعی که همه چیز را دادی به همه چیز می‌رسی. وقتی که خواستیم هیچ چیز را ندهیم و همه چیز را هم مربوط به خود کنیم این مشکل ایجاد می‌کند، ما اسلامی می‌خواهیم که حجت‌الاسلامش خودمان باشیم وقتی حجت‌الاسلامش خودمان باشیم دیگر آن اسلام نیست، ما باید تابع اسلام باشیم نه اینکه اسلام ابزار دست ما برای رسیدن به خیلی از مسائل و اغراض شخصی باشد. به نظر می‌رسد که ما نتوانستیم از خودمان بگذریم نتیجه این چیزی است که ما امروز می‌بینیم. انشالله در باقی‌مانده این چند روز حداقل همه این‌ها بنشینند و بالاخره به آن برسند که خدا را در نظر بگیرند و نه خودشان را.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که اصولگرایی سابقه طولانی در انقلاب اسلامی دارد و برخی احزاب و گروه‌های این جریان مثل جامعه روحانیت، موتلفه و... با سابقه‌ترین احزاب و تشکل‌های سیاسی این جریان محسوب می‌شوند، چرا گروه‌های نوظهورتر اصولگرایی همچون جبهه پایداری و نواصولگرایی در حال به حاشیه راندن احزاب باسابقه اصولگرایی هستند؟ گفت: همانطور که می‌دایند قرآن می‌فرماید: «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ» به این معنا که هیچ‌چیز به دست انسان نمی‌آید مگر با سعی و کوشش. درنتیجه باید فداکاری کرد. احزاب قوی و قدرتمند و باسابقه همچون موتلفه و جامعه روحانیت و... که سابقه‌ای خیلی طولانی و ریشه در انقلاب ما دارند، به دلیل سستی و کم‌کاری به طور طبیعی باید این نتیجه به دست‌شان می‌آمد.

کریمی اصفهانی گفت: بنده از دو و سه سال پیش مرتب با آقایان بحث داشتم که باید به صورتی بنشینیم که از خودمان بگذریم ولی باید کار کنیم. گذشتن (از خود) معنایش بی‌حالی و بی‌کاری و سستی نیست، خدا حتما با کسی قوم و خویشی ندارد. قرآن صراحتا می‌فرماید که «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» یعنی ما سرنوشت هیچ قومی را برایشان رقم نمی‌زنیم و تغییر نمی‌دهیم مگر اینکه آن قوم خودشان وضع را به دست بگیرند و فعالیت کنند، ضمن اینکه برای خودشان چیزی نخواهند.

وی افزود: کسی که می‌خواهد محوریت قضیه را بگیرد حتما نمی‌تواند سهم‌خواهی کند. مگر در اسلام سهم‌خواهی داریم؟ اصلا یکی از بزرگترین شکست‌های ما سهم‌خواهی است. ما داریم در سهم‌خواهی بدبختی می‌کشیم و هرچه کشیدیم این است. چرا امام(ره) و رهبری هیچ‌ موقع در این سهم‌خواهی‌ها نبودند با اینکه آن‌ها راس مسائل هستند. اسلام سهم‌خواهی ندارد. ما سهم‌خواهی را حاکم کردیم و این وضعیت را دارد. چه برسد سابقه داشته باشد. در عین حال این را بدانیم که کسانی که پابرجا و محکم هستند در باطن خودشان هم پافشاری می‌کنند.

کریمی‌اصفهانی گفت: در رابطه با جبهه پایداری با صراحت این را عرض می‌کنم، در آن چیزی که صحیح نیست پافشاری می‌کند و به سمتی می‌رود که یا سهم خودش را دریافت کند یا اگر نشد می‌گوید من لیست جدا می‌دهم. این لیست جدا یعنی آهنگ جدایی و تشتت و بی‌راهه رفتن.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه این از خودگذشتگی و سهم‌خواهی نداشتن را در احزاب اصولگرای باسابقه همچون جامعه روحانیت و موتلفه و... شاهد بودیم اما در جریاناتی که به سردمداری محمدباقرقالیباف و مرتضی آقاتهرانی فعالیت دارند شاهد نبودیم، حال فکر می‌کنید این طیف‌های نوظهور در جریان اصولگرایی چقدر عامل ایجاد اختلاف هستند؟ گفت: به خصوص در رابطه با پایداری عرض کنم. هر انسانی که فکر کرد قطب عالم و امکان خودش هست و همه چیز فقط خودش هست و اگر مسلمانی و انقلابی‌گری و تبعیت از ولایت مطرح است در خودش خلاصه می‌شود، بدانیم که ما در اسلام هرگز چنین محدودیت نگری را نداریم، در اسلام دایره تنگ کردن که فقط یک شخص در آن جا بگیرد را نداریم. این‌ها از کمترین مسائل (ویژگی‌های) سیاسی برخوردار نیستند.

دبیر کل جامعه انجمن‌های اصناف و بازار گفت: موقعی که آقای لنکرانی را به عنوان کاندید ریاست جمهوری معرفی کردند می‌گفتند بین آسمان و زمین فقط این است، بعدش هم آقای جلیلی و بعدش هم فلان. از این‌ها عبرت نگرفتند. عبرتی که ما به جای اینکه طرف مقابل‌مان که اصلاح‌طلبان و دیگران باشند را هدف قرار دهیم با تنگ‌نگری در درون خود اصولگرایی شکاف ایجاد می‌کند. این بزرگترین اشکال این آقایان است که حداقل از این سیاست هم برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: مقابله با کی؟ مقابله با خودی؟ چرا به طرف مقابل خودت توجه نمی‌کنی؟ این همه فسادی که در این هشت ساله ایجاد شده و سایر مشکلاتی که ما با این تفرقه ایجاد کرده‌ایم، حال اگر زیاده‌خواهی‌هایشان را افزایش دهند مقصر اصلی چه کسی خواهد بود؟ این است که باعث می‌شود آمریکا به عنوان دشمن درجه یک ما فردا بگوید که ملت با ما همراه هستند پس برویم و مذاکره کنیم و بگوید پیمان‌های بین‌المللی که هیچ با ما سازگار نیست را بپذیرید.

این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به اینکه اگر جبهه پایداری عبرت نگرفت، سایر اصولگراها هم عبرت نگرفتند و افرادی با این روحیه به راحتی فعالیت دارند و تایید صلاحیت می‌شوند، حال چرا سایر گروه‌های اصولگرا برای جریاناتی با این تفکر محدودیتی ایجاد نکردند؟ گفت:‌ پایداری مدعی اسلام ناب است. پایداری مدعی انقلابی‌‌گری و تبعیت از ولایت است. آن کسی که باید بیش از همه عبرت بگیرد آن است که ادعای بیشتری دارد. چطور می‌خواهد رقیب را پیروز کند؟ می‌گویند انسان عاقل بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کند. سوال من از جبهه پایداری این است که با چه معادله‌ای نه ایندفعه بلکه هربار پای ثابت اختلاف بین اصولگرایان است؟ چطور می‌شود ما به چنین چیزی بی‌توجه هستیم؟

کریمی اصفهانی تاکید کرد: این دفعه شاید این تفرقه مقداری بیشتر است اما دفعه‌های قبل هم یکی از کسانی که مصمم بود اختلاف را بین اصولگرایان ایجاد کند، پایداری بود. تا چه موقع قرار است این را ادامه دهد؟ نمی‌دانم چه معنایی دارد. بالاخره اگر تدین مطرح است، بزرگان این‌ها باید بیایند و پاسخ دهند. ما تابع نفس خود شده‌ایم. تابع جناح شدیم. این‌ها مسائلی است که به نظر من خطر بزرگی است.

وی در پاسخ به این سوال که هدایت و کنترل احزاب و جبهه‌هایی همچون جبهه‌پایداری چگونه ممکن است و راه‌حل را در چه می‌دانید؟ گفت: چند روز برای تبلیغات مانده است و حتی اگر سه روز هم مانده کار تمام شود همه عقلا باید بنشینند و خودخواهی‌ها و سهم‌خواهی‌ها را کنار بگذارند و مساله حمایت از تشکل خود و غرور خود را کنار بگذارند. ما اشتباه کردیم. درباره شورای ائتلاف بزرگترین اشتباه ما این بود که یک محور قوی که از سیاست و دیگر مسائل برخوردار باشد، نتوانستیم ایجاد کنیم که همه این‌ها را جمع کند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اصناف و بازار اضافه کرد: این چند روز باقی‌مانده وقت کمی نیست، علیرغم اینکه خیلی دیر شده وقت کم نیست و می‌توان در یکی دو روز آینده تمام لیست‌ها را جمع کرد و با یک مولفه‌ای که شاخص‌های دقیقی که مربوط به مجلس است علیرغم اینکه دشمن برای تفرقه ما تبلیغ می‌کند اما خودمان حداقل کوتاه بیاییم و بتوانیم به یک جمع‌بندی برسیم. طرف مقابل یعنی اصلاح‌طلبان می‌گوید که ما چند لیست هستیم اما در نهایت آن‌ها با یک محوریت به میدان می‌آیند. اصولگرایان را با یک فضای برنده‌ای که برای‌شان فراهم بود، با این شکلی که پیش رفت و محوریتی که برای آن ایجاد کردیم به سمت شکست بردیم.

وی ادامه داد: آقایان می‌گویند ما نشسته‌ایم و با فرایند مشخص کردیم. چطور می‌شود که در دو روز آخر بخشی از این لیست را با نظر خود نهایی کنند، این نشان می‌دهد که مساله فرایند موضوعی شوخی بوده و سهم خواهی اعم مسائل بوده و دلیلش هم کاری است که انجام شد. این بزرگترین سهم‌خواهی بوده است. چندبار نشسته‌اند که امروز بگویند برای جمع‌بندی فردی آمد و کل این‌ها را به هم ریخت. من روی این مسائل خیلی حرف دارم.

کریمی اصفهانی در پاسخ به این سوال که اگر آینده کشور را جبهه‌هایی با روحیه جبهه پایداری به دست بگیرند آینده کشور چگونه خواهد شد؟ گفت: امام (ره) برای اداره کشوری که تبدیل به کاری جهانی شود فرمودند ما سه مرحله مهم داریم یکی اسلامی کردن ایران، مرحله بعد اسلامی شدن کشورهای اسلامی و مرحله سوم جهانی کردن اسلام. ما باید در جمهوری اسلامی با این دید بلند امام(ره) حرکت کنیم. به نظرم می‌رسد که پایداری اصلا با این هدف بلند امام و رهبری که جهانی کردن اسلام است همخوانی ندارند و اگر این‌ها حاکمیت کنند نه تنها جهان اسلام را بلکه دنیا را در (اندیشه) خود محدود می‌کنند و حتی در کشور خودمان هم نمی‌توانند علی‌رغم ادعایی که دارند اسلام را حاکم کنند. محدودنگری اصلا در چارچوب اسلام همخوانی نخواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان