تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

168 میلیون کودک کار در سراسر جهان

سازمان بین المللی کار (ILO) در گزارش جدید خود اعلام کرد: 168 میلیون نفر کودک د رسراسر جهان کار می کنند که 44 درصد از آنها در رده سنی بین 5 تا 11 سال هستند.
رویداد24- سازمان بین الملل کار، در گزارش 2016 خود در مورد وضعیت کودکان کار در سراسر جهان گزارش داد: کودکان در سراسر جهان مورد سوءاستفاده قرار می گیرند، از ورود به مدرسه محروم هستند و وادار به انجام کارهایی می شوند که رشد طبیعی و سلامت آنها را به خطر می اندازد.
در بسیاری از مناطق جهان، کودکان عمدتا در بخش های کشاورزی مشغول به کار هستند که مرگ و میر، حوادث جدی و بیماری ها در آن امری رایج است.
کودکان کار پدیده ای جهانی است. میلیون ها کودک در سراسر جهان مشغول کارهایی هستند که به سلامت و بهداشت آنها لطمه می زند و مانع از تحصیل، رشد و معیشت آنها در آینده می شود.
کودکان کار در همه مناطق جهان از جمله اروپا و شمال آمریکا وجود دارند اما داده ها درباره این مناطق کامل نیست.
حدود 60 درصد از کودکان کار در بخش کشاورزی مشغول هستند که 98 میلیون نفر از جمعیت آنها را تشکیل می دهد. به طور معمول آنها توسط خانواده هایشان و بدون هیچ دستمزی کار می کنند.
کشاورزی، یکی از خطرناک ترین بخش های اشتغال در هر سنی است و خطر آن برای کودکان به مراتب بیشتر است. این بخش عمدتا بدون مقررات مشخص و غیرقابل کنترل است و بسیاری از کارگران بخش کشاورزی در اتحادیه ها یا سازمان های تولید کنندگان سازمان دهی نشده اند که این امر بخش کشاورزی را به ویژه در مقابل نقض حقوق کار آسیب پذیر می کند.
کودکانی که در بخش کشاورزی مشغول هستند ممکن است از ماشین آلات سنگین یا ابزارها تیز استفاده کنند و در معرض آفت کش ها و حشرات موذی قرار دارند و در شرایط ساعات کار طولانی و اوضاع نامساعد آب و هوایی کار می کنند.
این گزارش افزود:44 درصد از کودکان کار در رده سنی بین 5 تا 11 سال قرار دارند و برخی از آنها هرگز به مدرسه نرفته اند. برخی دیگر کار و تحصیل را با هم دنبال می کنند اما این مساله اغلب تاثیری منفی بر حضور و عملکرد آنها در مدارس دارد.
این کودکان، با محروم شدن از آموزش، امکان بهبود گزینه های زندگی شان در آینده و یافتن کار مناسب را از دست می دهند. تجربه آنها ممکن است به چرخه ای منتهی شود که فرزندان شان را نیز در نهایت به کودکان کار بدل کند.
کودکان در بسیاری از مناطق روستایی برای حفظ بقا و تامین نیازهای خانواده خود به مواد غذایی، پول، سرپناه و پوشاک کار می کنند اما عواملی که یک کودک را وادار به کار کردن می کند، می تواند فراوان و پیچیده باشد.
اکنون شمار کودکان کار در بخش کشاورزی در مقایسه با سال 2008 میلادی 30 میلیون کمتر شده است اما جلوگیری از کار کودکان وظیفه ای پیچیده است و دولت ها به تنهایی نمی توانند چنین زنجیره ای را بشکنند.
اطمینان به کودکان درباره جلوگیری از تبدیل شدن آنها به کودکان کار و دسترسی به اموزش آزاد و کیفی امکاناتی را برای آنها فراهم خواهد کرد تا درباره آینده شان تصمیم گیری کنند و با یافتن شغلی مناسب وضعیت خود را بهبود بخشند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: کودک کار ، کشاورزی ، آموزش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان