تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

خشم مصر از سفر اسماعیل هنیه به تهران و حضور او در مراسم تشییع سردار سلیمانی/ قاهره اجازه سفر هیات حماس به مصر را نداد

به دنبال سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران، برای شرکت در مراسم خاکسپاری سردار قاسم سلیمانی، بسیاری در مورد فروپاشی روابط بین مصر و حماس صحبت می‌کنند.

اسماعیل هنیه

رویداد۲۴ الخلیج الجدید نوشت: به دنبال سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران، برای شرکت در مراسم خاکسپاری سردار قاسم سلیمانی، بسیاری در مورد فروپاشی روابط بین مصر و حماس صحبت می‌کنند. هنیه در رأس یک هیئت بلند پایه در مراسم خاکسپاری سردار سلیمانی شرکت کرد، چرا که این حضور را فرصتی برای از سر گیری رابطه با تهران می‌دانست، که به دلیل موضع گیری‌های متفاوت دو طرف در مورد جنگ سوریه، اسیب دیده بود.

به عقیده تحلیلگران، دولت مصر و برخی گروه‌های فلسطینی، بر این عقیده اند که هنیه با «شهید قدس» خواندن سلیمانی، از صرف مشارکت در این مراسم، فراتر رفته و به نحوی، سیاست ایران در قبال مساله فلسطین را تایید کرده است.

در این میان، حماس منکر این مساله نیست که سفر هنیه به تهران، باعث ناخشنودی مصر شده است، اما همزمان، بر روابط مستحکم خود با قاهره تاکید می‌کند.

با این حال، برخی منابع آگاه، برای میدل ایست آی فاش کردند که گروه‌های فلسطینی در غزه، تلاش کردند به قاهره بروند و پس از سفر هنیه به تهران، قصد از سر گیری روابط با مصر را داشتند، که با پاسخ مثبت مصر مواجه نشده اند.

به عقیده تحلیلگران، مصر از سفر هنیه به ایران و امکان ایفای نقش موثرتری از سوی تهران، در مساله فلسطین، نگران بوده و بیم آن دارد که این امر، تلاش قاهره برای تحقق آتش بس طولانی مدت با اسرائیل در غزه را بی اثر کند.

ایشان می‌افزایند: در نتیجه، قاهره سفر هنیه به تهران را نادیده نگرفته و به دنبال دادن پاسخی به او خواهد بود. اما این پاسخ در یک چارچوب حساب شده خواهد بود؛ چرا که مصر ترجیح می‌دهد هنیه در رأس حماس باقی بماند، به این دلیل که او می‌تواند حماس را در غزه، تحت کنترل داشته باشد و جایگزین او، که می‌تواند خالد مشعل باشد، مورد حمایت قطر و ترکیه است؛ احتمالی که برای مصر بسیار بد است.

با وجود تحولات اخیر، حمزه ابوشنب، تحلیلگر سیاسی وابسته به جنبش حماس، اعتقادی به فروپاشی روابط حماس با مصر نداشته و تصریح می‌کند که روابط بین این دو، به دلیل منافع مشترک، همچنان پابرجاست.

این در حالی است که ثابت العمور، پژوهشگر مسائل جنبش‌های اسلامی نیز با ابوشنب اتفاق داشته و معتقد است رابطه حماس با مصر، براساس منافع متقابل، استوار است و سفر هنیه، منجر به تزلزل در روابط مصر و حماس نمی‌شود.

وی افزود: مصر از عربستان سعودی علیه ایران حمایت می‌کند و احتمالا دلیل خشم قاهره، پیام ریاض در این باره است که سفر هنیه به تهران، از حدود مورد قبول سعودیها، تجاوز کرده است.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سردار سلیمانی
نظرات شما
پیشخوان