تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

وضعیت عجیب عرضه ماسک و ژل ضدعفونی/ منتظر بازداشت «سلطان ماسک» باشیم؟

در حالی که گسترش ویروس کرونا هر روز بیشتر می‌شود و تعداد افراد مشکوک یا مبتلا به این ویروس بیشتر می‌شود، در وضعیتی عجیب ماسک و ژل ضد عفونی در داروخانه‌ها کمیاب شده یا به قیمت ده تا بیست برابر به فروش می‌رسد.

کمبود ماسک

رویداد۲۴ با شیوع ویروس کرونا در ایران و جان باختن چند نفر از شهروندان، مردم نگران و مضطرب، به دنبال خرید ماسک، ژل شستشوی دست، الکل و سایر لوازم بهداشتی بودند و البته مانند همیشه سودجویانی بودند که جان انسان‌ها را معامله برای سوءاستفاده خود معامله کنند.

طی روز‌های گذشته به دلیل تقاضای بالای مردم، قیمت ماسک، ژل ضدعفونی کننده و الکل قیمت‌های سرسام آوری پیدا کرده است و بعضا تا ۵ برابر قیمت اصلی نیز به فروش می‌رسد. دبیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران اعلام کرد که گشت‌های تعزیرات در مراکز فروش ماسک و دستکش یکبار مصرف حضور یافته و با سودجویان برخورد می‌کند. اما به نظر می‌رسد این برخورد‌ها در حد همان حرف باقی مانده و تاثیری نداشته است، زیرا ماسک فیلتردار ۴۱۰ تومانی را داروخانه‌ها با قیمت‌های نجومی همچون ۱۸، ۲۵، ۳۰ و حتی ۵۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند.

خوشحالی سودجویان از شیوع کرونا و بازی با جان مردم/ عرضه ماسک و ژل ضدعفونی با ۵ برابر قیمت واقعی

خوشحالی سودجویان از شیوع کرونا و بازی با جان مردم/ عرضه ماسک و ژل ضدعفونی با ۵ برابر قیمت واقعی
صبح امروز در یکی از داروخانه‌های خیابان انقلاب صف طویلی برای خرید ماسک و الکل ایجاد شده بود و هر ماسک را به قیمت ۱۸ هزارتومان به فروش می‌رساندند. فروشنده داروخانه در جواب به این سوال که چرا تا این اندازه افزایش قیمت ناگهانی داشته، اعلام کرد به ما ارتباطی ندارد و از کسانی که ماسک‌ها را به این قیمت به ما می‌فروشند، سوال کنید.


بیشتر بخوانید: از فرمانیه تا قم!/ اطلاعات قطره چکانی درباره شیوع کرونا در ایران


روز گذشته وزارت بهداشت دستور العملی صادر کرده که بر پایه آن هیچ داروخانه‌ای مجاز به خرید ماسک نیست. در این آیین نامه آمده است: «داروخانه‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید ماسک نیستند و کالا‌های موجود صرفاً قابل فروش به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وابسته به وزارت بهداشت است»

نکته قابل توجه این است که در بسیاری از داروخانه‌های سطح شهر تهران ژل شستشو، دستکش و ماسک به علت تقاضای زیاد مردم یافت نمی‌شود. البته مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه مردم هیچگونه نگرانی از بابت کمبود ماسک نداشته باشند، گفته«روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک تامین می‌شود که پاسخگوی نیاز کشور است و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.»

با این حال معلوم نیست این اقلام چگونه توزیع می‌شود. به دست چه کسانی می‌رسد. کجا به فروش می‌رسند و از کدام داروخانه‌ها می‌توان آنها را تامین کرد؛ چه آنکه در داروخانه‌های سطح شهر چنین اقلامی یافت نمی‌شود یا اگر هست، با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسد.

کمبود ماسک و سایر تجهیزات بهداشتی در ایران در حالی است که چندی قبل ایران محموله چندتنی از ماسک را به کشور چین ارسال کرد. سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران چندی قبل اعلام کرده بود که: «ما دو میلیون ماسک را در دو محموله به عنوان کمک‌های بشردوستانه به چین خواهیم فرستاد. یک میلیون ماسک اول هم اکنون ارسال شده است.»

در این میان برخی از سودجویان سعی کردند از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند. با اینکه پزشکان اعلام کرده‌اند که ماسک نمی‌تواند در مقال ویروس کرونا به طور قطعی موثر عمل کند، اما برخی از فروشندگان با مبالغی بسیار بالا و چشمگیر و در اقدامی غیر انسانی اقدام به فروش ماسک با قیمت‌های سرسام آور کردند.

وضعیت به گونه‌ای است که احتمالا همین روزها فردی با عنوان سلطان ماسک دستگیر شود و تمام تقصیرات را بر گردن او بیندازند!

نایاب و کم یاب بودن ماسک تا حدی است که بسیاری از داروخانه‌ها با نصب کاغذی روی شیشه، اعلام کردند که «ماسک موجود نیست! سوال نفرمایید.»

کمبود ماسک
از سوی دیگر در سایت دیوار برخی از سودجویان سعی کردند سود کلان خود را از جان مردم به دست بیاورند. برخی از این افراد از همان زمانی که اعلام شد کرونا به ایران رسیده است، اقدام به خرید ماسک در تعداد زیاد کردند و بعد آن را دربازار سیاه و در زمین بازی با جان هموطنان خود، به چندین برابر قیمت واقعی به فروش رساندند. یکی از آگهی دهندگان بسته ۱۰۰تایی ماسک را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رساند. در حالت معمولی این بسته باید سه تا چهار هزار تومان به فروش برسد. برخی دیگر هم از این شرایط ایجاد شده نهایت سوءاستفاده را کردند و اقدام به احتکار ماسک کردند.

خبرنگار رویداد۲۴ برای بررسی بیشتر موضوع پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت، به چندین داروخانه مراجعه کرد اما موفق به خرید ماسک و ژل ضدعفونی دست نشد و همه این داروخانه‌ها اعلام کردند که به دلیل تقاضای بالا و فروش محصولات، خودشان هم با کمبود مواجه شد‌ه‌اند. بسیاری از فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها نیز بیشتر از یک یا دو عدد، اقدام به فروش ماسک و ژل ضدعفونی نمی‌کردند.

همچنین در تماس با سازمان تعزیرات برای اعلام شکایات، مسئولان مربوطه بدون آنکه نشانی دقیق داروخانه‌های متخلف و گران فروش، با گفتن «در دست پیگیری است» گوشی را قطع می‌کردند. 

فیلمی از احتکار ماسک در قم در شرایط بحرانی و نیاز مردم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۴
0
0
واقعا به قول پدرم سنگ هم بر سر ما بباره حقمونه خود ملت از کرونا بدترن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان