تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هر رای ۳۵۰ هزار تومان!/ نمایندگی مجلس یا عضویت در شورای محله؟ +جدول

نمایندگان تهران در در دوره قبل با آرای مناسبی وارد مجلس شده بودند در این دوره هیچکدام رایی حتی بالای ۱۰۰ هزار نفر نداشتند. جریان اصلاح طلب در این دوره لیست نداد.

نتایج انتخابات تهران

رویداد۲۴ قبل از اینکه نتایج انتخابات اعلام شود، پیش‌بینی شکست لیست‌های منتسب به اصلاح طلبان سخت نبود. احزاب بزرگ اصلاح طلب که بدنه قوی‌تری داشتند، با فشار نیرو‌های بدنه، فهرستی در انتخابات منتشر نکردند. با این حال نمایندگان تایید صلاحیت شده، با استفاده از ظرفیت چند حزب یک نفره (مردمسالاری کواکبیان و چند حزب کوچک‌تر) فهرستی در انتخابات منتشر کردند.

نتایج انتخابات این افراد بسیار دلسردکننده بود. افرادی که مدعی بودند در سکوت به برنامه‌های اصلاح طلبانه وفادار بودند در رتبه‌های ۸۰ و ۷۰ قرار گرفتند. این رای پایین نشان می‌دهد نه تنها فراکسیون امید نمره قبولی نگرفته است، حتی نمایندگان این فراکسیون نتوانسته‌اند حداقلی از محبوبیت را بین مردم کسب کند.

در حالی که لیست امید اصلاح طلبان در انتخابات مجلس توانست چهره‌هایی مثل پروانه سلحشوری و محمود صادقی را به سیاست ایران معرفی کند، افراد دیگری هم بودند که سال ۹۴ شانسی وارد ماجرا شدند و به نظر می‌رسید آرای آن‌ها که برای عضویت شورای محله هم کافی به نظر نمی‌رسد، مُهر پایانی بر ۴ سال استراحت آن‌ها در صندلی‌های مجلس باشد.

محسن علیجانی که هزار رای با حمایت مردمسالاری و ۷ حزب اصلاح طلب کسب کرده است، اگر ۴ سال قبل در لیست امید قرار نگرفته بود، احتمالا حدود ۶۰۰ رای کسب کرده بود و همچنان به کار طبابت مشغول بود مهدی شیخ هم احتمالا مشغول سخنرانی در یکی از مساجد شهر بود.

نتایج انتخابات تهران

در این میان لیست کارگزاران وضعیتی به مراتب اسفناک‌تر دارد. این حزب سیاسی روی نام بعضی از نمایندگان، خط قرمز کشید. پیش از این در گزارش رویداد۲۴ آمده بود که فرزندان مرحوم هاشمی حاضر به حمایت از این لیست نشدند. اما شاید تندروترین اصولگرا‌ها هم باور نمی‌کردند لیست کارگزاران نهایتا ۲۸۰۰ رای بیاورد. افراد ضعیف لیست سازندگی ۲۸۰۰ و ۳۰۰۰ رای آورده‌اند.

کارگزاران سازندگی اعلام کرده بود در این انتخابات حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌کند که به این ترتیب هر رای حدود ۳۵۰ هزارتومان برای این حزب هزینه داشته است.


بیشتر بخوانید: چرا کارگزاران لیست انتخاباتی از پیش بازنده منتشر کرد؟


محمد قوچانی با انتشار تصویری از رای بسیار پایین لیست کارگزاران سازندگی در انتخابات، عامل شکست را محمدرضا عارف و تیم اتحاد ملت خوانده و نوشته کارگزاران باید تاوان کارنامه بوروکرات‌های فرصت‌طلب و دموکرات‌های تخیلی را بدهد. اسم‌گذاری‌های قوچانی روی جریان‌های سیاسی به خاطر تقدیس خاندان هاشمی سال‌هاست مورد انتقاد بسیاری از روشنفکران و روزنامه نگاران بوده است

کارگزاران سازندگی سال‌هاست خود را محور اصلاحات می‌داند، اما حالا مشخص شد روح هاشمی و لیست کارگزارن نهایتا ۲۸۰۰ رای ۳۵۰ هزار تومانی برای این تشکیلات به ارمغان آورده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان