تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
شورای شهر اصفهان:

کرونا باید شفاف اطلاع‌رسانی شود/ مسئولان صادق باشند

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه برخی مسئولان درباره ویروس کرونا صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند، افزود: تاکنون اطلاع‌رسانی درست و به موقعی در این خصوص انجام نشده، در نتیجه مردم با واقعیت بیماری آشنا نیستند و وحشت‌زده با آن برخورد می‌کنند.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ کورش محمدی، عضو شورای شهر اصفهان، با اشاره به گسترش ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: در خصوص پدیده‌های خاموش که قابلیت اندازه‌گیری و کنترل عینی ندارد، اولاً باید به مردم درباره بیماری آگاهی داده شود و ثانیاً متولیان و مسئولان امر باید صادقانه با مردم صحبت کرده و اطلاعات را به صورت دقیق و بدون هیچ نوع پنهان‌کاری به آنها منتقل کنند، چون مصلحت‌اندیشی در ارائه آمار و اطلاعات راجع به بیماری فاجعه‌بار بوده و به گسترش دامنه این ویروس منجر خواهد شد، ضمن اینکه التهاب و فضای روانی جامعه را بیشتر می‌کند، چون باعث می‌شود که مردم اعتمادشان را به سیستم از دست بدهند.

وی افزود: اگر مردم بیش از این اعتمادشان را از دست بدهند، حتی در آینده هم به هشدارها توجه نخواهند کرد و در آن صورت اپیدمی کنترل نمی‌شود و فضایی فاجعه‌بار شکل می‌گیرد. بنابراین توصیه من این است که مسئولان امر بدون هیچ نوع ملاحظه‌کاری با مردم صحبت کنند، هشدارهای لازم را بدهند و اطلاعات مربوط به ابتلا به این بیماری را اعم از موارد مثبت، فوت‌شدگان، موارد مشکوک و افرادی که حالشان وخیم است به صورت دقیق گزارش دهند تا مردم بدانند در چه وضعیتی قرار داریم، چه تعداد بیمار وجود دارد و اینکه این ویروس، بیماری خاصی است و ۱۴ روز دوره کمون و نهفتگی دارد، یعنی ممکن است افراد در ظاهر سالم ولی در واقع ناقل این ویروس باشند.

آگاهی‌بخشی و کنترل اضطراب

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه آگاهی‌بخشی به مردم می‌تواند به کنترل التهاب و اضطراب در جامعه کمک کند، ادامه داد: اگر با مردم صادقانه صحبت شده و درست اطلاع‌رسانی شود، مردم التهاب و اضطرابی نخواهند داشت، اما وقتی به یک‌باره متوجه می‌شوند چند مورد مثبت از قبل وجود داشته و پنهان شده یا چند مورد فوتی وجود داشته، ولی تحت عنوان دیگری مطرح شده است، آن وقت اعتمادشان را از دست می‌دهند، دچار اضطراب و استرس و نگرانی می‌شوند و احتمالات خودساخته برای خودشان ایجاد می‌کنند، مثل اینکه تمام جامعه بیمار است، تعداد بیماران در ذهن افراد مضطرب چندین برابر جلوه کرده و این خودش به افزایش دامنه اضطراب کمک می‌کند.

اینها نتیجه عدم اطلاع‌رسانی درست و به موقع است که در این زمینه، وزارت بهداشت به اعتقاد من درست عمل نکرده و به همراه وزارت آموزش و پرورش و مدیرانی که به این نوع اطلاع‌رسانی دامن می‌زنند، مقصر اصلی محسوب می‌شود.

محمدی تصریح کرد: مردم فقط با تئوری وحشت این بیماری و ویروس آشنا شده‌اند و با واقعیات آن آشنایی ندارند، بنابراین وقتی به مردم گفته می‌شود که نترسید و مراقبت کنید و این ویروس هم مثل سایر ویروس‌هاست، اما در عین حال اطلاعات کافی به آنها داده نمی‌شود و یک‌باره از اخبار درز کرده از طریق بیمارستان‌ها و افراد مختلف و حتی وابستگان بیماران متوجه می‌شوند که افرادی بستری هستند یا فوت شده‌اند اعتماد آنها سلب شده و به اطلاعاتی که به آنها داده می‌شود عمل نمی‌کنند، چون به همان اطلاعات هم اعتماد ندارند.


بیشتر بخوانید: چرا ورود ویروس کرونا به ایران با تاخیر اعلام شد؟


در حالی که چین با اطلاع‌رسانی درست، ۶۰ میلیون نفر را قرنطینه کرد و طبق آمارهای اخیر، میزان ابتلا به این بیماری در این کشور کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که آنها با اطلاع‌رسانی صادقانه خود در حال به دست‌آوردن توفیق در مقابله با این ویروس هستند. در واقع انکار کردن و مصلحت‌اندیشی در چنین شرایطی آفت به حساب می‌آید و به گسترش این معضل و معضلات بعدی دامن می‌زند.

وی در پاسخ به این سؤال که وظیفه مردم در این شرایط چیست و چگونه می‌توانند آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند، بیان کرد: زمینه‌های کسب اطلاع و آگاهی از اصول پیشگیری درباره این ویروس به راحتی در اختیار مردم قرار دارد. آنها می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند، از اماکن شلوغ دور باشند و از حضور در مهمانی‌ها و جشن‌های غیر ضروری و حتی ضروری پرهیز کنند. پیشنهاد من این است که مدارس تا پایان سال تعطیل شده و این یک ماه در خرداد سال آینده در کمال امنیت جبران شود، بعد از اینکه هوا گرم شد و این ویروس به طور کامل از بین رفت. علاوه بر این، مردم از روبوسی، دست دادن و ارتباطات نزدیک در محافلی نظیر قلیان‌خانه‌ها هم پرهیز کنند. اگر این موارد را رعایت کنند، نیازی به ترس و اضطراب نیست و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آید، اگر خودشان بخواهند.

اطلاع‌رسانی درباره کرونا

عضو شورای شهر اصفهان افزود: متأسفانه تا این لحظه شاهد اطلاع‌رسانی مناسبی از سوی وزارت بهداشت نبوده‌ایم و این می‌تواند مشکلات را دو چندان کند. امیدواریم از حالا به بعد صادقانه با مردم صحبت شود. تاکنون در استان قم حدود ۱۰ نفر فوت شده‌اند و بر اثر صحبت‌های نماینده این شهر در مجلس، حدود ۵۰ نفر از دنیا رفته‌اند. ممکن است بگوییم این آمار تأیید نشده، اما به هر حال نماینده قم بی‌اساس و بدون هیچ زمینه اطلاعاتی این حرف‌ها را بیان نمی‌کند.

این اختلاف آمارها نشان می‌دهد که نه فقط برای قم بلکه برای تمام نقاط ایران این خطر وجود دارد. زمانی که بیمار قمی در لبنان و بیمار دیگری از ایران در کانادا شناسایی می‌شود، نشان‌دهنده خطر است و گزارش‌ها از بیمارستان مسیح دانشوری تهران نشان می‌دهد که موارد ابتلا به سرعت در حال رشد است، پس چرا این‌ها را به مردم نگوییم تا به پیشگیری کمک کنند؟ چرا آنها را در غفلت نگه داریم؟

وی ادامه داد: برخی از مسئولان در حال حاضر به این ویروس مبتلا شده‌اند، بنابر این چه اصراری داریم که همچنان قضیه پنهان نگه داشته شود؟ این اشتباه بزرگی است و قطعاً افرادی که فرایندها را این‌گونه مدیریت می‌کنند باید پاسخگوی همه خسارات جانی باشند، اگر چه پاسخگویی این افراد به درد نمی‌خورد، اما در حال حاضر نیز باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. این درست نیست که ما صبر کنیم مردم مبتلا شوند، چند نفر فوت کنند و بعد کمیته هشدار تشکیل داده و مدارس را تعطیل کنیم. اکنون باید پیشگیری کرد، نباید اجازه داد موارد مبتلا به فوت برسند، پیشگیری را برای چه چیزی تعریف کرده‌اند؟ برای همین مواقع است، نه اینکه منتظر باشیم تا این اتفاق بیفتد، بعد برای فوت‌شدگان شیوه دفن و برای زنده‌ها شیوه کنترل بیماری تعریف کنیم.

تناقض‌های آشکار میان تصمیم‌گیری‌ها 

محمدی تصریح کرد: این‌ها نشان می‌دهد بی‌تدبیری محرزی در کار است. من از دادستان اصفهان تمنا دارم که به این قضیه ورود کرده و از سلامت مردم اصفهان برابر تصمیم‌گیری‌ها و بی‌تدبیری‌های برخی مدیران در سطح کشور و استان حمایت کند. به عنوان نماینده مردم اصفهان می‌توانم بگویم که در این قصه به مردم این شهر ظلم می‌شود و رفتار مناسبی با آنها صورت نمی‌گیرد. در شرایطی که در همه استان‌های هم‌جوار ما مدارس تعطیل است، دیروز فرزندان ما را مجبور می‌کنند که در کلاس درس حاضر شوند. تناقض‌های آشکاری میان تصمیم‌گیری‌ها در تهران و اصفهان وجود دارد و وقتی تمام دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه‌های استان اصفهان تا پایان هفته تعطیل می‌شود، چگونه است که مدارس تعطیل نمی‌شود؟

وی افزود: بر فرض که بچه‌ها مشکلی با این ویروس نداشته و فوتی هم ندهند، اما اگر به عنوان ناقل، ویروس را در جامعه منتشر کنند، فاجعه به بار می‌آورد. از این نظر، جای تأسف دارد برای تصمیم‌گیرانی که ساعت‌ها در جلسه می‌نشینند و خروجی این جلسات، دایر بودن مدارس می‌شود. نمی‌دانم چه مصلحتی را اندیشیده‌اند؟ وقتی مسابقه فوتبال در این شهر بدون تماشاگر اعلام شده و حتی برگزار نمی‌شود. مردم که گناهی مرتکب نشده‌اند، این ویروسی است که وارد شده و ما باید با آن مقابله کنیم، مشکل حیثیتی ایجاد نمی‌کند که ما بخواهیم درست تصمیم بگیریم و در مقابل این معضل بهداشتی و اجتماعی بایستیم. اگر این قضیه اپیدمی شود، طبیعتاً خسارات جانی، مالی، اقتصادی و اجتماعی آن بسیار وحشتناک خواهد بود؛ بنابراین امیدواریم هر چه زودتر تدبیری بیندیشند.

عضو شورای شهر اصفهان در خصوص اقدامات این شورا برای مقابله با ویروس کرونا گفت: در چارچوب کمیته بحران، تصمیماتی در خصوص ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها، مسیرهای مترو، داخل واگن‌ها، محافظت از پرسنل شهرداری شاغل در مترو و اتوبوسرانی، محافظت از کارگران شاغل در پروژه‌های شهرداری و تعطیلی تقریباً تمام جلسات، جشن‌ها و محافل تجمعی در شهرداری و معاونت‌های آن تصویب شد. فرایندهای کاری و عملکردی در کتابخانه‌ها و فرهنگسراها فعلاً تعطیل شده و فقط مدیران فرهنگسراها برای مواردی که لازم است از طریق این اماکن به مردم ابلاغ شود، حضور دارند.


بیشتر بخوانید: چه کسی مسئول رسیدگی به «دروغ بزرگ» نماینده قم درباره فوت‌شدگان کرونا است؟


تصمیماتی هم در خصوص ضدعفونی کردن تجهیزات داخل شهر و تجهیزاتی که در اختیار کارکنان است، اتخاذ شد. جلسه‌ای با مرکز بهداشت استان برگزار کردیم. در حوزه پیشگیری نیز معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مأموریت پیدا کرد تا تمام نقاط شهر را با بنرها، استندها و بیلبوردهایی که در اختیار شهرداری قرار دارد، تحت پوشش تبلیغات پیشگیرانه در خصوص این ویروس قرار دهد که این اتفاق افتاد. همچنین با حوزه معاونت سیاسی استانداری و مرکز بهداشت استان مکاتبه و رایزنی کرده و مواردی نظیر تعطیلی مدارس و ممانعت از برگزاری رویدادهای تجمعی و موکول کردن آنها به سال آینده را خواستار شدیم تا بتوانیم شهر را از گزند این ویروس در امان نگه داریم.

منبع: ایکنا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان