تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸

نیوزویک: نبرد ایران با کرونا، در سایه تحریم‌ها

نشریه نیوزویک در گزارشی با اشاره به تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران نوشت:تحریم‌های آمریکا تلاش‌های ایران برای مبارزه با ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار داده و آن را پیچیده کرده است.
نبرد ایران با کرونا
رویداد۲۴  به گزارش روز دوشنبه هفته نامه آمریکایی نیوزویک، ایران برای جلوگیری از گسترش سریع و مهلک ویروس جدید کرونا تلاش می‌کند، اما این تلاش‌ها به دلیل تحریم‌های شدید اقتصادی ایالات متحده با پیچیدگی‌هایی روبرو شده است.

«ایرج حریرچی» معاون وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه اعلام کرد که دولت ۶۱ مورد مبتلا به ویروس کرونا و مرگ ۱۵نفر را تأیید کرده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «مینو محرز» یکی از مقامات وزارت بهداشت ایران هم جمعه گذشته اعلام کرد که ویروس کرونا در همه شهر‌های ایران وجود دارد.

در این میان موج نگرانی‌ها مبنی بر اینکه ایران برای رسیدگی به بحران کرونا به دلیل تحریم‌ها مجهز نیست، افزایش یافته است. تحریم‌های ایالات متحده آمریکا به شدت بر روی دسترسی ایرانیان به تجهیزات پزشکی حیاتی تأثیر گذاشته و به احتمال زیاد توانایی کشور در پاسخ به کرونا را مختل می‌کند.

در عین حال، پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمعه گذشته، یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود به نیوزویک گفت: در حال حاضر ایران می‌تواند نزدیک به ۹۵ تا ۹۷ درصد از نیاز‌های دارویی خود را تولید کند و حتی ایران در حال صادرات دارو به کشور‌های دیگر منطقه است. این مقام ایرانی در عین حال تاکید کرد ۳ تا ۵ درصد نیاز دارویی باقیمانده مهمترین چیز‌هایی هستند که ما به آن‌ها احتیاج داریم، اما در دستیابی به آن‌ها مشکلاتی وجود دارد، زیرا آمریکا تحریم‌های شدیدی وضع کرده است.

اما تحریم‌های ایالات متحده علاوه بر اینکه مانع توانایی ایران در نبرد با کرونا می‌شود، مانع دسترسی ایرانیان به اطلاعات مربوط به این بیماری و تکثیر آن هم شده است. ماده ۱۹ یک سازمان مستقر در لندن که از آزادی بیان و آزادی اطلاعات در سراسر جهان حمایت می‌کند، روز دوشنبه گفت ایرانیان به دلیل محدودیت‌های اقتصادی تحمیل شده توسط ایالات متحده از دسترسی به پایگاه داده ویروس کرونا «دانشگاه جان هاپکینز» باز مانده اند.

این داده‌ها جزء خدمات وبسایت آمازون است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، اکثر خدمات خود را در ایران ممنوع کرده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان