تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸
طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نظر کمیسیون بهداشت مجلس، تعطیلی کشور تا ۱۵ فروردین است/ برای مقابله با ویروس کرونا موازی‌کاری می‌شود

طیبه سیاوشی با اشاره به گسترش ویروس کرونا گفته نظر کمیسیون بهداشت مجلس این بود که کشور تا ۱۵ فروردین تعطیل شود.

انتقال ویروس کرونا طیبه سیاوشی

رویداد۲۴ محمد آیتی: چندی پیش، حسن روحانی اعلام کرده بود که تصمیمی برای قرنطینه شهر یا محلی نداریم و دوران این کار‌ها گذشته است. او عنوان کرده بود که از شنبه همه‌جا باز و شرایط عادی خواهد شد، اما خیلی زود مشخص شد که شیوع ویروس کرونا ابعادی بسیار گسترده دارد و نمی‌توان به این راحتی از کنار موضوع عبور کرد.

با وجود تمدید یک هفته‌ای مراکز آموزشی همچنان خبری از قرنطینه شهر‌ها نیست، موضوعی که هفته‌ها پیش در شهر ووهان چین به اجرا درآمد و آثار مثبت آن بر همگان روشن شد.

طیبه سیاوشی نماینده تهران در مجلس دهم به رویداد۲۴ می‌گوید: معمولاً در کشور ما صحبت‌ها خیلی کارشناسی‌شده نیست و متاسفانه در بسیاری از مواقع می‌بینیم افراد غیرمرتبط به خود حق هرگونه اظهارنظر را می‌دهند. از این‌رو در همین چند روز گذشته دیدیم که نظرات مختلفی از سوی افراد غیرمتخصص و غیرمسئول درباره تعطیلی یا عدم‌تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مسابقات ورزشی، سازمان‌ها و... مطرح شد.

او افزود: چند روز پیش با رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صحبتی داشتم و ایشان به من گفتند در حال حاضر ترجیح و نظر علمی و کارشناسی در خصوص وضعیت کنونی جامعه این است که مدارس، دانشگاه‌ها و مراکزی که با تجمع افراد روبرو است تا ۱۵ فروردین تعطیل شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: خانواده‌های زندانیان و افرادی که در پادگان‌ها حضور دارند مرتباً با ما ارتباط برقرار می‌کنند و تقاضا دارند شرایطی را مهیا کرد که اعضای خانواده آن‌ها در این روز‌ها به خانه برگردند تا ویروس کرونا تهدیدی برای آن‌ها نباشد.


بیشتر بخوانید: آمارهای نگران کننده/ احتمال مرگ در اثر کرونا در ایران چقدر است؟ +جدول


سیاوشی با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده‌ها موضوع را جدی نگرفته‌اند، گفت: یکی از اقوام من از بازار تهران به من زنگ زد و گفت برخی خانواده‌ها به همراه فرزندان کوچک خود برای خرید به بازار آمده‌اند. از طرفی، دولت مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده، اما خبر رسیده که ورود افراد در این چند روز به استان گیلان ۲۰ درصد افزایش داشته است. جای تاسف دارد که این اخبار را می‌شنویم و به‌نظر من باید با خانواده‌هایی که اصول اولیه را رعایت نمی‌کنند برخورد شود، زیرا اینجا موضوع شخصی نیست، بلکه ابعاد ملی دارد و سلامت افراد، مطالبه به حق آن‌هاست که باید در جهت تحقق آن کوشید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: شیوع ویروس کرونا باعث نگرانی همگان شده است و اطلاع‌رسانی در این رابطه اولین و مهمترین کار توسط مسئولان است. با وجود تولید محتوا‌هایی که در این چند روز صورت گرفته و به اطلاع مردم رسیده، اما تبلیغات محیطی بسیار ضعیف بوده است. به‌طور مثال باید در میادین میوه و تره‌بار، نانوایی‌ها، بدنه اتوبوس‌ها و جا‌هایی که در دید مردم است بیشتر به معرفی این ویروس و باید‌ها و نباید‌های آن پرداخت.


بیشتر بخوانید: مقایسه مدیریت بحران کرونا در ایران و کشور‌های منطقه/ جیب‌هایی که از درد مردم پر می‌شوند!


سیاوشی با عنوان کردن اینکه امیدوارم برای مقابله با این ویروس تنها شاهد یک صدای واحد در جامعه باشیم، گفت: هرگاه شاهد چندصدایی و موازی‌کاری بودیم دود آن به چشم همه ما رفته است، از این‌رو انتظار است که تنها مرجع تصمیم‌گیری و صدای واحد، ستاد ملی مدیریت و پیشگیری کرونا به رهبری وزیر بهداشت باشد.

عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: افراد تصمیم‌گیر همچنان در خصوص قرنطینه کردن شهر‌ها به نتیجه نرسیدند، اما شبه قرنطینه و خودقرنطینه‌ای جزو کار‌هایی است که باعث شده شیوع این ویروس به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند، کاری که کشور‌های چین و ایتالیا صورت دادند و نتایج خوبی هم از آن گرفته‌اند.

سیاوشی در پایان گفت: در کنار اطلاع‌رسانی به مردم باید به اعتمادسازی جامعه هم پرداخت. مردم باید باور کنند که همه مسئولان به‌دنبال حل بحران هستند و نباید با حرف و نظریه‌های بی‌جا شرایطی را ایجاد کرد که دیوار اعتماد مردم فرو بریزد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان