تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

توافقنامه آمریکا و طالبان؛ خلیلزاد و ملابردار موافقت‌نامه صلح را امضا کردند

توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی امروز شنبه ۱۰ اسفند ماه توسط «زلمی خلیل زاد» و «عبدالغنی برادر» بصورت رسمی امضا شد.

طالبان

رویداد۲۴ وزیر خارجه آمریکا در مراسم آغاز امضای توافق نامه گفت که طالبان تعهد کرده اند که رابطه خود را با القاعده و تروریست ها قطع می کند و ما نیز نظامیان خود را از افغانستان خارج می کنیم.

مایک پمیئو گفت که یک هفته کاهش خشونت در افغانستان طی دو دهه بی سابقه بوده و اگر طالبان مایل به صلح باشد باید این روند را ادامه دهند و به خوشحالی مردم افغانستان که برای کاهش خشونت پایکوبی کردند، ادامه دهند.

اکنون به طالبان ارتباط دارد که گام برداشته و رابطه خود را با القاعده قطع و با داعش مبارزه کنند و زنان و مردان افغانستان که طی هفته گذشته از صلح استقبال کردند، نشانه مثبت نشان داده به کاهش خشونت ادامه دهند.
بیشتر بخوانید: توافق با آمریکا ساعت ۴ تا ۵ عصر به وقت دوحه امضاء می‌شود/ امیدواریم آمریکا از افغانستان خارج شود
وی از دولت افغانستان نیز خواست که نشان دهد که هیأت گفت وگو کننده فراگیر است و جامعه کنونی افغانستان را زمان ساقط شدن طالبان از حاکمیت متفاوت دانست و گفت که اگر ما براساس توافق نامه پیش برویم می توانم بگویم که به هدف خود می رسیم.

وی تأکید کرد که آمریکا هرگز نباید در آینده از افغانستان تهدید شود و در غیر آن ما برای حفظ امنیت خود هرکاری خواهیم کرد و صلح را یگانه راه برای ثبات در افغانستان و امنیت آمریکا دانست.

ملا «عبدالغنی برادر» رئیس هیأت طالبان در قطر نیز در پیش از امضای توافق نامه گفت: مذاکرات توافق امارت اسلامی و آمریکا دستاوردی بزرگ برای ملت مجاهد افغانستان بود و آن را تبریک می گویم.

وی گفت به توافق نامه پابند هستیم.

عباس استانکزی عضو هیأت مذاکره کننده طالبان در قطر پیش از امضای توافق نامه آن را توافق نامه فتح و پایان اشغالگری عنوان کرده و آن را برای هواداران و جنگجویان خود تبریک گفت.

وی از جنگجویان این گروه خواست که در رابطه به موفقیت آنها برای خروج از افغانستان مغرور نشوند که تا خداوند از آنها ناراضی نشود زیرا این پیروزی به یاوری خداوند بدست آمده است.

وی تأکید کرد که طالبان نظام اسلامی و شرعی را در افغانستان بوجود خواهد آورد و چنانچه در ۲۰ سال مبارزه در مقابل اشغالگران جنگیدند، در بازسازی و صلح نیز سهم خواهند گرفت.

اما افغان ها با وجود آنکه امروز را بعنوان یک روز تاریخی در این کشور عنوان می کنند نسبت به نتیجه مثبت آن با شک و تردید می نگرند.

آمریکا و طالبان نزدیک به دوسال و ۱۱ دور گفت وگو موفق شدند که به توافق نهایی برسند، هرچند درجریان گفت وگوها چند بار به دلیل حملات طالبان بر نظامیان و پایگاه طالبان متوقف شد اما باردیگر گفت وگوها از سرگرفته شد.

افغانستان از نگاه فنی با بخشی ازتوافق آمریکا و طالبان موافق نیست

مشاور امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که از تمام جزئیات توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان آگاهی دارد و با بخشی از این توافق از نگاه فنی موافق نیست.

«حمدالله محب» امروز شنبه، در گفت وگو با خبرنگاران در کابل گفت که دولت افغانستان با برخی نکته ها که در توافق نامه است موافق نبوده و یکی از نقاط مورد اختلاف را ذکر «امارت اسلامی» به جای «تحریک طالبان» در توافق‌نامه، عنوان کرد.

محب گفت که باید از گروه طالبان به نام «تحریک طالبان» یاد می ‌شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: طالبان
نظرات شما
پیشخوان