تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کرونا تهدیدی علیه ناسیونالیسم/ ترامپ فکر می‌کند می‌تواند بین آمریکا و ویروس کرونا هم دیوار بکشد!

واکنش ترامپ به شیوع ویروس کرونا در آمریکا توجه همه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. بی تفاوتی دولت ترامپ نسبت به همه گیری ویروس کرونا اعتراض بسیاری از مقامات و رسانه‌ها را به همراه داشته است.
کرونا در آمریکا
رویداد۲۴ ترامپ در اظهار نظری ویروس کرونا را «دروغ و دغل» دموکرات‌ها خوانده است. تد لئو عضو مجلس نمایندگان آمریکا به این اظهارات واکنش نشان داده و گفته «هرکس فکر می‌کند این ویروس یک دروغ و دغل است، احمق است. لطفا احمق نباشید.»
 
گزارش رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد آمادگی دولت ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا به واسطه بی‌توجهی رییس جمهور به همه پدیده‌های طبیعی در پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر است و این بی توجهی می‌تواند خسارت زیادی به همراه داشته باشد.
 
در چنین وضعیتی ترامپ خطاب به ایران گفته «اگر در مبارزه با کرونا احتیاج به کمک داشته باشند کافی است از آمریکا کمک بخواهند!»

گزارش نیویورکر برخی واقعیت‌های موجود در دولت آمریکا و توانمندی این دولت برای مقابله با ویروس کرونا را شرح داده و گفته مقامات دولت سابقه طولانی در انکار واقعیت‌های علمی دارند.
 
در این گزارش آمده «دونالد ترامپ شاید دمدمی مزاج‌ترین و بی قاعده‌ترین فردی باشد که تا کنون به ریاست جمهوری رسیده، اما زمانی که نوبت به حفظ سلامت عمومی آمریکایی‌ها می‌رسد اقدامات او به طرز ناخوشایندی سازگارند. از روزی که او به ریاست جمهوری رسیده، سخت برای محدود کردن تامین مالی، از کار انداختن تیم کارشناسان و ایجاد خلل در هر گونه طراحی استراتژیک لازم برای دفاع از کشور در برابر هر گونه پدیده زیست محیطی اجتناب ناپذیری که ما ممکن است با آن مواجه شویم، تلاش کرده است.
 
ویروس‌ها بسیار بسیار جمعیت بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند. آن‌ها هیچ علاقه‌ای به سیاست یا جغرافیا ندارند و برای ادعا‌های ترامپ در مورد متفاوت بودن آمریکایی‌ها یا تمایل او به ساختن دیوار هیچ احترامی قائل نیستند. آن‌ها از میلیون‌ها سال پیش در زمین زندگی می‌کنند و همیشه بیشترین تهدید علیه بشریت بوده‌اند.
 
به گزارش رویداد۲۴ بیشترین برآورد خسارات ناشی از ویروس به ویروس آبله برمی‌گردد که توسط انسان ریشه‌کن شده، اما نزدیک به نیم میلیارد نفر را در قرن ۲۰ از پا در آورده است.
بیشتر بخوانید: قرنطینه چیست و چگونه انجام می‌شود؟/ توصیه‌های برای خرید از مغازه و دیدن اعضای خانواده

نیویورکر نوشته رییس جمهوری که چیز زیادی درباره بیماری‌های واگیر نمی‌داند روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرده که از اینکه آنفلوانزا نزدیک به سی تا هفتاد هزار نفر را در سال در آمریکا از پا در آورده تعجب کرده است. ترامپ علنا اعلام کرده در کنار آنتونی فاچی که سال‌هاست رییس موسسه ملی بیماری‌های آلرژیک و واگیردار بوده، ایستاده است. فاچی مرد محتاطی است، اما اگر به چهره او زمان ادای این عبارات از زبان ترامپ نگاه می‌کردید به وضوح تعجب او را از شنیدن حرف‌های او می‌دیدید.
 
نه هشدار‌های مربوط به تهدید‌های بیولوژیک آینده و نه شواهدی از وجود تهدید‌های کنونی مانند سارس، مرس یا آنفلوانزا، اصرار دولت ترامپ برای پایان دادن به برنامه‌های سلامتی که حفظ بهداشت جامعه را تضمین میکرد تغییر نداده‌اند.
 
کمتر از یک ماه پیش و یک هفته بعد از شیوع ویروس کرونا و اینکه مشخص شد این ویروس وارد وضعیت پندمیک (جهان شمولی) خواهد شد، دولت بودجه‌ای را پیشنهاد داد که در آن از وزارت بهداشت و خدمات انسانی می‌خواست ۲۵ میلیون دلار از هزینه‌های دفتر بهداشت عمومی و همچنین ۱۸ میلیون دلار از برنامه آماده‌باش بیمارستان‌ها را قطع کنند.
 
از همه این‌ها مهمتر، دولت سعی دارد بیش از ۸۵ میلیون دلار از بودجه مراکز ملی بیماری‌های عفونی ناشی از حیوانان را کاهش دهد.
 
بیماری‌های عفونی نظیر کرونا، سارس و مرس از جمله بیماری‌هایی با منشا حیوانی هستند که در این مراکز مورد بررسی قرار میگیرند. ویروس‌های جدید از این جهت تهدید آمیزند که ما هیچ پادتنی برای دفاع از خود در برابر آن‌ها نداریم.
مبارزه با بیماری‌های اپیدمیک یک بازی با حاصل جمع صفر نیست. شما نمی‌توانید یکی را برای دفاع از دیگری نادیده بگیرید. چنین واکنشی خطرناک است، اما از سوی دولت‌ها می‌تواند غیر معمول نیز تلقی شود. در سال ۲۰۱۸ لوری گرت در یادداشتی که در فارین پالسی منتشر کرده بود اعلام کرد دولت ترامپ کل زنجیره فرماندهی پاسخ به بیماری‌های همه‌گیر از جمله کارکنان مدیریتی در کاخ سفید را اخراج کرده است.
 
در واقع یکی از اولین اقدامات جان بولتون زمانی که مشاور امنیت ملی ترامپ شد این بود که تیم بهداشت جهانی شورای امنیت ملی به ریاست دریاسالار تیموتی زیمر را عزل کند.
 
روز اعلام همه گیر شدن ویروس ابولا در هشتم می ۲۰۱۸ در واقع آخرین روز کاری او بود و هیچ کس نیز جایگزین او نشده است.
 
در همان سال دولت ترامپ همه برنامه‌های رصد بیماری‌های خارجی که در دولت اوباما برای واکنش به شیوع ابولا در آفریقا ایجاد شده بود را از بین برد. این برنامه در واقع برای هشدار زودهنگام برای تشخیص تهدیدات بیماری‌های واگیر جهانی ایجاد شده بود و به محدود شدن شیوع ابولا در کنگو در سال ۲۰۱۷ کمک کرده بود. ترامپ صلاح ندانست این برنامه ادامه داشته باشد.
 
مانند بسیاری دیگر از برنامه‌های بهداشت عمومی، آمادگی یکی از ملزومات مقابله با تهدید‌های آتی است. به طور طبیعی چنین آمادگی‌ای نیازمند سرمایه گذاری است.
 
اقدام دولت ترامپ اگرچه جالب توجه است، اما تعجبی نیست. مایک پنس کسی است که سابقه طولانی در انکار مستندات علمی دارد. بیشترین اقدام بهداشت و درمان عمومی که پنس به آن شناخته می‌شود به سال ۲۰۱۵ بر می‌گردد، زمانی که او شهردار ایندیانا بود. او در ایندیانا با شیوع ایدز مواجه شد. دلیل شیوع استفاده از سرنگ‌های آلوده بود. پنس در آن زمان پیشنهاد مقامات بهداشت فدرال برای معرفی طرح تبادل سوزن‌های پک مخالفت کرد. این مقاومت دو ماه طول کشید تا بیماری به شدت همه گیر شد و در نهایت او اجازه اجرای این برنامه را صادر کرد.
 
روز جمعه نیز مایک مولوانی رییس جدید کارکنان کاخ سفید در یک اظهار نظری که نشانگر بی توجهی دولت نسبت به اپیدمی کرونا بود اعلام کرد این داستان برای سرنگونی رییس جمهور ترتیب داده شده است.
 
انتظار می‌رود یک عضو دولت ترامپ باید حقایق علمی نظیر تعداد مبتلایان، بیماران یا کشته شدگان را محصول بازی رسانه‌ای نداند. تا آن زمان و تا زمانی که ترامپ و تیمش به دروغ درباره توانایی‌های ما برای مهار ویروسی که حتی ما به خوبی آن را درک نمی‌کنیم ادامه می‌دهند، تعداد کسانی که مریض می‌شوند و می‌میرند افزایش خواهد یافت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان