تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

دلیل اصرار سازمان لیگ به برگزاری لیگ برتر چیست؟

دو عامل باعث شده لیگ برتر همچنان دنبال شود. یکی فشردگی تقویم بازی‌های فوتبال و ترس فدراسیون از تداخل بازی‌های باشگاهی با بازی‌های ملی است و دیگری نقشی که فوتبال می‌تواند در پر کردن اوقات فراغت مردم ایفا کند.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ با لغو رسمی بازی حساس یوونتوس- اینتر که پیش از این قرار بود امشب بدون تماشاگر، همزمان با ال‌کلاسیکو به میزبانی تورین برگزار شود، حمله اهالی فوتبال ایران به سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و حتی وزارت ورزش شدت گرفت.

لیگ برتری‌ها می‌گویند وقتی ایتالیا با آن تقویم فشرده به دلیل حضور تیم ملی کشورشان در یورو و مقدماتی جام جهانی و حضور تیم‌های باشگاهی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا و یورولیگ، بازی حساس یووه- اینتر را به خاطر کرونا لغو می‌کند و دغدغه‌ای بابت برگزاری این بازی در زمان مناسب‌تر ندارد، ما چرا کماکان اصرار داریم لیگ برتر را بدون تماشاگر، تندتند پشت سر هم برگزار کنیم؟

تقریباً تمام تیم‌های لیگ برتری به بازی بدون تماشاگر اعتراض دارند. بازیکنان از به‌خطر افتادن سلامتی‌شان می‌ترسند، اعضای کادر‌های پزشکی می‌گویند فوتبالیست‌ها به خاطر تردد در فرودگاه و مسافرت هوایی به این شهر و آن شهر به شدت در معرض ابتلا به این ویروس هستند، مربیان تمرکزشان برای انجام کار‌های فنی را از دست داده‌اند و بیشتر اخبار مربوط به کرونا را تعقیب می‌کنند تا مسائل فنی و تمرینات را و تماشاگران هم طبیعی است از این شرایط راضی نباشند. اگرچه برای بینندگان تلویزیونی بازی‌ها، اینکه ورزشگاه‌ها موقع رقابت فوتبال خالی باشند یا پر، تفاوت چندانی ندارد، اما آن قشری که به ورزشگاه می‌رفتند، ترجیح می‌دهند لیگ به خاطر کرونا فعلاً تعطیل شود.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دو عامل باعث شده لیگ برتر همچنان دنبال شود. یکی فشردگی تقویم بازی‌های فوتبال و ترس فدراسیون از تداخل بازی‌های باشگاهی با بازی‌های ملی است و دیگری نقشی که فوتبال می‌تواند در پر کردن اوقات فراغت مردم ایفا کند. اگر قرار است مردم از خانه‌های خود بیرون نروند، آخر هفته‌ها به خاطر کرونا قید کار‌های پرخطری مثل مسافرت، دور هم جمع شدن و... را بزنند، تماشای فوتبال می‌تواند یکی از اهرم‌های نگه داشتن آن‌ها در خانه باشد.

خارج از این دو عامل، هیچ دلیل دیگری نمی‌توان برای اصرار سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به برگزاری بازی‌های لیگ برتر بدون تماشاگر- وسط تهدید ویروس کرونا- متصور بود مگر آنکه فدراسیون بگوید می‌خواهد با این کار بهانه به دست AFC ندهد.

دیروز شنیدیم در یکی از نشست‌های مسئولان فدراسیون با نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت و ورزش این بحث مطرح شده بود که اگر به دلیل شیوع کرونا بازی‌های لیگ‌مان را لغو کنیم، به کنفدراسیون بهانه می‌دهیم میزبانی بازی فروردین تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ را هم از ما بگیرد. آن‌وقت احتمال دارد عراق و بحرین هم از این موضوع سوءاستفاده کنند و از همین حالا بخواهند بازی‌های حساس خرداد را از تهران به یک زمین بی‌طرف بکشانند.

با این همه دیشب شنیدیم فدراسیون مجدداً با ستاد مقابله با کرونا وارد «شور» شده و بعید نیست در صورت تداوم همین روند فعلی، بعد از بازی‌های هفته بیست‌ودوم لیگ برتر، بازی‌های باقی‌مانده این فصل موقتاً لغو شود.
فعلاً چشم و گوش فوتبالیست‌ها به تفاهم جدید سازمان لیگ، ستاد کرونا، وزارت ورزش و وزارت بهداشت است.


بیشتر بخوانید: چرا لیگ برتر لغو نشد؟/ فدراسیون فوتبال مقصر است یا ستاد مقابله با کرونا؟


کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند

باتوجه به اعتراض اهالی فوتبال بهتر نیست بازی‌های بدون تماشاگر لغو شود؟

زهره هراتیان: امروز یا فردا تصمیم‌گیری می‌شود
رئیس مرکز پزشکی فیفا در ایران در این خصوص گفت: برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات موضوعی است که باید با هماهنگی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون پزشکی- ورزشی انجام شود. فکر می‌کنم امروز یا فردا تصمیم‌گیری خواهد شد. درباره این موضوع ما تصمیم‌گیرنده نیستیم. دغدغه مسئولان هم همین است شاید با تصمیمی که به زودی اتخاذ می‌شود برخی دغدغه‌ها هم برطرف شود. اما تا زمانی که تصمیم گرفته نشده تیم‌ها ملزم به رعایت توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی هستند.

مهرزاد خلیلیان: فعلاً این کار را انجام نمی‌دهیم
رئیس فدراسیون پزشکی- ورزشی در این خصوص گفت: باید اولویت‌ها را در نظر گرفت و برای ما اولویت‌ها اردو‌های رشته‌های مختلف ورزشی برای کسب سهمیه المپیک هستند و مسابقات فوتبال در اولویت بعدی قرار دارند. داریم تصمیمات را به مرور می‌گیریم و هیچ استانی هم نمی‌تواند برای خودش در این خصوص تصمیم‌گیری کند و مسابقات را لغو نماید. به نظر من هنوز عدم برگزاری بازی‌های لیگ برتر به مرحله اجرایی شدن نرسیده و با رعایت موازین بهداشتی می‌توان همچنان بازی‌ها را بدون حضور تماشاگر برگزار کرد.

کیانوش جهانپور: نظر ما هم روی لغو مسابقات بود
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان گفت: نظر ما هم روی لغو مسابقات بود، ولی مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ قبول نکردند و اصرار داشتند می‌شود بازی‌ها را بدون تماشاگر برگزار کرد به همین دلیل فعلاً شرایط به همین منوال است، اما در جلسه ستاد ملی قرار است درباره این مسئله مهم هم تصمیم‌گیری شود. یعنی قرار شده فعلاً بدون تماشاگر باشد تا ابلاغیه‌های جدید را در این خصوص صادر کنیم. اگر از ما می‌پرسید می‌گوییم بهتر است بازی‌ها لغو شود.

مهدی علی‌نژاد: تشخیص آن با فدراسیون فوتبال است
سرپرست معاونت ورزشی قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: در حال حاضر فقط مسابقات ضروری در جریان است. تشخیص ضرورت مسابقات هم برعهده فدراسیون مربوطه است و بازی‌های لیگ برتر فوتبال هم با تشخیص فدراسیون فوتبال و با تأیید ستاد مقابله با کرونا برگزار می‌شود و همه فدراسیون‌ها ملزم به رعایت دستورالعمل کشوری مقابله با ویروس کرونا که به تأیید وزارت ورزش و وزارت بهداشت رسیده هستند. رقابت‌های فوتبال هم فعلاً مقرر شده که بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

سهیل مهدی: به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیستیم
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در این خصوص گفت: لغو بازی‌های لیگ برتر تصمیمی نیست که به تنهایی بگیریم و سازمان‌های دیگر هم در این مسئله دخیل هستند. در حال حاضر هم مقرر شده بازی‌های لیگ برتر بدون حضور تماشاگر باشد و دستور‌العمل جدیدی به ما ابلاغ نشده است و لذا با همین روش بازی‌های لیگ را دنبال می‌کنیم و ان‌شاءا... که مشکلی پیش نخواهد آمد. ما هم نگران وضعیت پیش آمده هستیم، اما باید قبول کرد که لغو مسابقات در شرایط فعلی شدنی نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان