تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

علاوی، نخست وزیر عراق استعفا داد

«محمد توفیق علاوی» نخست وزیر جدید و مکلف به تشکیل کابینه، بامداد دوشنبه با ارسال نامه‌ای به رییس جمهوری عراق از تشکیل کابینه انصراف داد.
علاوی، نخست وزیر عراق
رویداد۲۴ «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر جدید و مکلف به تشکیل کابینه، بامداد دوشنبه با ارسال نامه‌ای به رییس جمهوری عراق از تشکیل کابینه انصراف داد.

به گزارش انتخاب به نقل از السومریه نیوز عراق، علاوی در نامه به "برهم صالح" دلیل انصراف را تلاش او برای تشکیل کابینه‌ای مستقل عنوان کرده که با مخالفت‌هایی مواجه شده است.

این در حالی است که روز یکشنبه جلسه ویژه رأی اعتماد پارلمان عراق به کابینه «محمد توفیق علاوی» به دلیل به حد نصاب نرسیدن برای پنجمین بار در طول یک هفته اخیر، باز هم به تعویق افتاد و به روز دوشنبه موکول شد.

از مجموع ۳۲۹ نماینده تنها ۱۰۸ نماینده حاضر به شرکت در جلسه شدند؛ امری که مانع به حد نصاب رسیدن نشست ویژه پارلمان برای آغاز رأی اعتماد به کابینه شد.

فراکسیون‌های کرد (دموکرات و اتحادیه میهنی)، اهل سنت (اتحاد قوا) و شیعیان (دولت قانون و النصر) مهمترین گروه‌هایی بودند که روز یکشنبه از حضور در جلسه خودداری کردند.

علاوی از ۲۲ وزیر پیشنهادی خود، نام ۱۶ وزیر را برای گرفتن رأی اعتماد از پارلمان آماده کرده بود و همچنان بیشترین اختلافات بر سر وزارتخانه‌های مهمی مانند دفاع، کشور، دارایی و دادگستری است.

اعطای رأی اعتماد به کابینه علاوی در طول یک هفته جاری، پنجمین بار است که به خاطر اختلافات سیاسی به تعویق می‌افتد و روز دوشنبه آخرین فرصت برای اعطای رأی اعتماد به این کابینه است.

برخی از احتمال خلاء دولت در صورت عدم اعطای رأی اعتماد به کابینه علاوی در نشست روز یکشنبه خبر داده بودند؛ به ویژه آنکه عادل عبدالمهدی دولت پیشبرد امور فعلی، تهدید کرده است که با پایان مهلت قانونی، کرسی نخست وزیری را ترک می‌کند.

در صورت شکست کابینه علاوی در جلب رأی اعتماد نمایندگان، طبق قانون، مسؤولیت‌های اجرایی نخست وزیری تا انتخاب نامزد جدید به رییس جمهوری «برهم صالح» منتقل خواهد شد.
 
رییس جمهوری عراق بامداد دوشنبه موافقت خود را با کناره‌گیری «محمد توفیق علاوی» نخست وزیر مکلف این کشور اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری السومریه نیوز عراق، برهم صالح با قبول کناره‌گیری علاوی از تشکیل کابینه، اعلام کرد: ظرف ۱۵ روز آینده با مشورت گروه‌های مختلف، گزینه جدید نخست وزیری را معرفی می‌کنم.

رییس جمهوری عراق از گروه‌های مختلف سیاسی در پارلمان عراق خواست؛ برای رسیدن به یک توافق به منظور انتخاب گزینه جایگزین تلاش کنند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نخست وزیر عراق ، عراق
نظرات شما
پیشخوان