تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

علمای مشهد: فعلا تشرف به حرم ضرورت ندارد

ایجاد محدودیت برای زائران حرم رضوی بدلیل شیوع بیماری کرونا، با تایید علما و روحانیون حوزه علمیه خراسان رضوی قرار گرفت.

تشرف به حرم

رویداد۲۴ آیت ا... «سید جعفر سیدان» با تایید اقدامات آستان قدس رضوی در خصوص مبارزه با ویروس کرونا در حرم مطهر گفت: بنده در جواب کسی که اقدامات آستان قدس در این شرایط را ناخوشایند می‌دانست، گفتم، این برنامه‌ها عین ادب به اهل بیت (ع) و احترام به زائر ایشان است. وی افزود: در شرایط کنونی جامعه و رواج بیماری ویروسی، باید بهداشت فردی را در همه شرایط رعایت کرد، رعایت بهداشت در همه مکان‌ها به ویژه در اماکن مقدسه، یک عمل عقلانی و دینی است.

در شرایط کنونی تشرف حضوری به حرم ضرورتی ندارد

همچنین آیت‌ا... «رجبعلی رضازاده» با بیان این که در شرایط کنونی جامعه، تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی برای زیارت مضجع منور حضرت رضا (ع) به هیچ عنوان ضرورتی ندارد، اظهار کرد: زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) با قرائت زیارت نامه حضرت رضا (ع) می‌توانند فیض زیارت حضوری این امام همام (ع) را در درگاه الهی کسب کنند تا ان‌شاءا... با توسل به حضرت رضا (ع) این خطر رفع شود. وی تصریح کرد: توجه به مسائل بهداشتی و پزشکی باید در اولویت مردم قرار گیرد و در صورت ابتلا به این بیماری برای درمان و جلوگیری از شیوع آن اقدامات و دستورات متخصصان امر که همان پزشکان باشند لازم است.

عرض حاجت خدمت حضرت رضا (ع) از راه دور کفایت می‌کند

آیت‌ا... «مصطفی اشرفی شاهرودی» نیز اظهار کرد: آن چه که ما شنیدیم رعایت نکات برای دفع این بلا از حرم مطهر و زائران عزیز، خوب انجام شده، اما در شرایط کنونی با استفاده از تبلیغات محیطی و ... در صحن‌های متبرک حرم مطهر رضوی، بر زیارت حضرت رضا (ع) از راه دور تأکید می‌شود و بهتر است این شیوه از زیارت را در شرایط حاد کنونی ترویج دهید.
بیشتر بخوانید: روحیه دادن به کادر درمان و بیماران کرونایی در آمل + فیلم
این استاد حوزه افزود: با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا، نیازی به تشرف حضوری زائران و مجاوران در محیط مضجع منور حضرت رضا (ع) نیست از همین رو عرض حاجت خدمت حضرت رضا (ع) از راه دور کفایت می‌کند.

آیت‌ا... مصطفی اشرفی شاهرودی خاطرنشان کرد: عاجزانه از مردم تقاضا دارم دستورات پزشکی و بهداشت فردی را رعایت کنند و با توجه به اعتقادشان به ولایت اهل بیت (ع)، توسل‌شان به حضرت حجت ارواحنا فدا را قطع نکنند چراکه طبق اعتقادات و تعالیم دینی، دعای خیر اهل بیت (ع) در درگاه خداوند متعال مستجاب است.

تشکر از تولیت آ ستان قدس به خاطر اقدامات پیشگیرانه

حجت الاسلام و المسلمین «محمدجواد نظافت» از استادان حوزه و دانشگاه نیز با تقدیر از اقدامات تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: همان‌طور که هنگام رسیدن ناپاکی به حرم، باید محل را آب کشید و شست، در مقابل این ویروس هم باید چنین رفتار کرد؛ اسلام دین عقلانیت است؛ منتها اسلام می‌گوید نگاه مادی صرف نداشته باش، بهداشت را رعایت کن و بسم‌ا... بگو؛ بگو خدایا بلا را دفع کن؛ اگر تمام ماسک‌ها را داشته باشی و تمام مواد شوینده را نیز مصرف کنی، بازهم نباید خود را مصون بدانی؛ ما از بلا ایمن نیستیم. به همین دلیل، ما از تولیت آستان قدس رضوی که به فکر آلوده نشدن حرم مطهر به ویروس خطرناک هستند، تشکر می‌کنیم.

آستان قدس راه اعتدال در پیش گرفته

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی هم اقدامات آستان قدس را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: باید از آستان قدس رضوی تشکر کرد که به نظر می‌رسد برخلاف تندروی‌هایی که برخی افراد دارند، تولیت آستان قدس رضوی رفتاری بسیار دقیق و مطابق با معیار‌های عقلی و دینی را به کار گرفت و از موضع‌گیری‌های افراد سطحی‌نگر نهراسید. حجت‌الاسلام «احمد ترابی» در گفتگو با ایکنا افزود: آستان قدس رضوی راه اعتدال را در پیش گرفته، هم راه باز است و امکان زیارت وجود دارد و هم نکته‌هایی که باید رعایت شود، در نظر گرفته می‌شود.

زائران همکاری کنند

در همین باره، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: در شرایط فعلی با توجه به نفوذ و گسترش ویروس منحوس و زیانبار کرونا، لازم است تدابیر مناسبی از سوی تولیت آستان قدس رضوی و مدیریت استان خراسان رضوی برای زائران امام رضا (ع) اعمال شود که آثار این ویروس از بین برود. وی افزود: الحمدلله در آستان قدس رضوی برنامه‌های خوبی برای کنترل و مهار این ویروس درحال انجام است که شایسته است زائران حرم امام رضا (ع) با این برنامه‌ها همراهی کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان