تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

ویروس کرونا، می‌تواند دارای علائم گوارشی باشد؟

یک فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه ویروس کرونا در 80 درصد افراد جامعه دارای علائم خفیف است گفت: ویروس کرونا 2019 علاوه بر اینکه دارای علائم تنفسی دارد، می تواند دارای علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال را نیز در افرادی بروز دهد.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ میثم یوسفی، فوق تخصص بیماری های عفونی، در گفت و گویی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس گفت: مدت زمانی که از شیوع کرونا ویروس در دنیا می گذارد، بسیار کم بوده و برای شناسایی این ویروس جدید نیاز به زمان داریم.

وی با اشاره به اینکه نسبت به یک ماه گذشته اطلاعات نسبت به این ویروس افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: ویروس کرونا ویروس عجیبی نیست بلکه در گذشته در قالب ویروس کرونای مرس در جامعه شیوع پیدا کرده بود و ویروس کرونای جدید 2019 یک ویروس جهش یافته تری است که حالت هجومی پیدا کرده و در برخی افراد با علائم سابق نظیر سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا ظهور می کند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در 80 درصد افراد جامعه دارای علائم خفیف است افزود: ویروس کرونا 2019 علاوه بر اینکه دارای علائم تنفسی دارد، می تواند دارای علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال را نیز در افرادی بروز دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: ویروس کرونا در 80 درصد افراد جامعه بدون علامت است که همین بدون علامت بودن می توانند سبب افزایش شیوع و انتقال این ویروس در جامعه شود و این افراد می توانند به عنوان ناقلین این ویروس باشند.

وضعیت سفید کرمان، سبب شده بود که خیال کرمانی ها راحت شود

یوسفی با اشاره به اینکه در 20 درصد افراد جامعه به ویژه در بین گروه های پرخطر، بیماری کرونا دارای علائم شدید است اظهار کرد: هدف از بیان کردن ویژگی های این ویروس، مضطرب کردن مردم نیست بلکه نشان دادن صرفا خطری است که در کمین مردم و به ویژه کرمانیان قرار دارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه اعلام وضعیت سفید کرمان در شیوع کروناویروس در روزهای گذشته، سبب شده بود که خیال کرمانی ها راحت شود افزود: وقتی با اپیدمی یک بیماری عفونی در سطح جامعه مواجه می شویم، نیازمند همراهی و کمک مردم خواهیم بود تا بتوانیم چرخه انتقال آن ویروس را بشکنیم.


بیشتر بخوانید: کرونا هفته‌های آینده اوج می‌گیرد/ بی خیال خرید نوروزی شوید


تنها سلاح مبارزه با ویروس کرونا اقدامات بهداشتی سیستم‌ها و مردم است

وی با اشاره به اینکه کرونا قرص و واکسنی ندارد و تنها سلاح مبارزه با این ویروس تاکنون اقدامات بهداشتی سیستم‌ها و مردم است افزود: طول زمان این اپیدمی به همیاری و همکاری مردم بستگی دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه سرعت انتشار ویروس کرونا در ایران بسیار زیاد بوده و احتمالا در سطح استان کرمان این افزایش اپیدمی را خواهیم داشت تصریح کرد: باید مردم از حضور در مراسمات و تجمعات جدا خودداری کنند و در این ایام، رفتن به سفر بزرگترین اشتباه است.

این پزشک بالینی با اشاره به اینکه بیماران زیادی داریم که با علائم کرونا به ما مراجعه می کنند و نگران انتشار ویروس در سطح جامعه هستیم خاطر نشان کرد: ضمن آنکه توصیه رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور بی مورد در مجامع عمومی را داریم انتظار می رود در این ایام نیز مردم برخی از عادات خود همچون دست دادن، روبروسی و در آغوش گرفتن را نیز ترک کنند.

یوسفی درباره استفاده از دستکش و ماسک توسط عموم مردم گفت: استفاده از دستکش در محیط خارج از خانه می تواند مفید باشد به شرط آنکه مرتبا این دستکش‌ها عوض شوند زیرا دستکش قابلیت انتقال ویروس بیشتری نسبت به خود دست را دارد.

وی گفت: برای استفاده از ماسک نیز اگر مرتبا عوض شود می تواند مفید باشد به شرط آنکه ماسک های معمولی به محض اینکه مرطوب می شوند، تعویض گردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان