تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

گزارش جدید آژانس انرژی اتمی/ ذخایر اورانیوم ایران پنج برابر توافق برجام است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر امروز (سه‌شنبه ۱۳ اسفند) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر غنی شده ایران پنج برابر محدودیت تعیین شده در توافق هسته‌ای است.

ذخایر اورانیوم ایران پنج برابر توافق برجام استرویداد۲۴ طبق گزارش آژانس، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به یک هزار و ۲۱ کیلوگرم رسیده که این میزان از سقف ۲۰۲.۸ کیلوگرم توافق شده در برجام فراتر است.
براساس این گزارش، علاوه بر ذخایر، سطح اورانیوم غنی‌شده توسط ایران نیز فراتر از توافق صورت گرفته در برجام است.

همچنین در بخشی از این گزارش، آژانس مدعی شده ایران اجازه دسترسی به سه مکان را فراهم نکرده و درباره پرسش‌های آژانس پیرامون مواد هسته‌ای اعلام نشده، همکاری قابل توجهی نداشته است.

ادامه راستی‌آزمانی آژانس از برجام در ایران
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، با توجه به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص راستی آزمایی اجرای برجام تصریح کرد، نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران درباره برجام ادامه دارد.
کاظم غریب‌آبادی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این گزارش بار دیگر تائید می‌کند که فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس درخصوص برجام از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون ادامه دارد. همچنین فعالیت‌های ایران در رابطه با غنی‌سازی یو.اف۶ (UF۶) در فردو ادامه داشته و سطح غنی‌سازی ایران نیز تا چهار و نیم درصد است.

نماینده دائم کشورمان همچنین گفت: براساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۱۹ فوریه(۳۰ بهمن‌ماه) سال جاری میلادی ۱۰۲۰.۹ کیلوگرم اعلام شده است. گزارش آژانس، همچنین اذعان می‌دارد که ایران سانتریفیوژهای جدید را نیز برابر اعلام خود نصب کرده است.
غریب‌آبادی همچنین گفت: این گزارش تاکید دارد که ایران همچنان به اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد؛ در عین حال راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد و فعالیت‌های اظهارشده در ایران ادامه دارد.


بیشتر بخوانید: غریب‌آبادی: نظارت و راستی آزمایی آژانس از برجام در ایران ادامه دارد


ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و بهره‌مند شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

 

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان