تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
بهرام پارسایی:

مشکلی در بودجه سال ۹۹ به وجود آید که مسئولیت آن بر عهده هیئت رئیسه است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رای‌گیری استمزاجی به صورت تلفنی خلاف آیین‌نامه مجلس است و در هیچ کجای این آیین‌نامه چنین رای‌گیری وجود ندارد.
بودجه سال ۹۹
رویداد۲۴ بهرام پارسایی، درباره رای‌گیری استمزاجی در خصوص اصل هشتاد و پنجی بودجه سال ۹۹ به صورت تلفنی از سوی اعضای هیئت رئیسه گفت: یکی از اعضای هیئت رئیسه با من تماس گرفت و گفت برای اصل هشتاد و پنجی شدن بودجه سال ۹۹ تماس می‌گیرد و نظرم را جویا شد من هم گفتم باید آیین‌نامه را مطالعه کنم و ببینم این رای‌گیری شدنی است یا خیر. قرار شد نیم ساعت بعد زنگ بزنند و نظرم را جویا شوم که این کار را انجام ندادند.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نحوه تماس‌شان علاوه بر اینکه خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس است فقط برای حل کردن صورت مسئله است، بودجه بحث حساس و مهمی است و چیزی نیست که بشود مسئولیتش را برعهده هیئت رئیسه و یا اقلیتی از نمایندگان گذاشت باید با رای مستقیم نمایندگان تفویض اختیار می‌شد.

وی با اشاره به سخنان سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گفته شده با توجه به نظر اکثریت نمایندگان کمیسیون تلفیق در مورد بودجه تصمیم می‌گیرد و برای این کار هم آقای لاریجانی اذن رهبری را گرفته‌اند؛ اذن رهبری بحثش جداست، اما نظر نمایندگان را به صورت تلفنی پرسیدن و اینگونه رای‌گیری کردن در آیین‌نامه داخلی مجلس دیده نشده و چنین رای‌گیری خلاف است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماده ۱۱۸ آیین نامه داخلی مجلس روش‌های رای‌گیری را بیان کرده است، گفت: به چهار روش در مورد لوایح و یا مسائل داخل صحن رای‌گیری می‌شود؛ ابتدا رای‌گیری الکترونیکی، سپس علنی با ورقه، بعد از آن مخفی با ورقه و دست آخر هم رأی‌گیری قیام و قیود است. این چهار روش برای رای‌گیری وجود دارد و غیر از این رای‌گیری دیگری نداریم و تلفنی نظر نمایندگان را پرسیدن جدید است.

وی ادامه داد: بودجه را صحن مجلس رد کرد و کمیسیون تلفیق قرار است تصمیم نهایی را بگیرد و این رای مجلس نیست.

پارسایی افزود: اینکه بخواهند به نظر تلفنی نمایندگان استناد کنند هم درست نیست. مثلاً می‌گویند اکثریت موافق بودند حال فرض را بر این بگیریم که اکثریت هم موافق هستند چنین چیزی چگونه راستی آزمایی می‌شود.

وی تأکید کرد: مسئولیت نقایص و مشکلاتی که می‌تواند در بودجه سال آینده به وجود بیاید بر عهده رئیس مجلس، هیئت رئیسه و کمیسیون تلفیق است. از همین حالا هم بازنشستگان پیام می‌دهند و نسبت به حقوقشان اعتراض دارند و می‌گویند کسی هم پاسخگو نیست که بخواهند این گونه درباره بودجه تصمیم بگیرند.

نماینده مردم شیراز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود اگر تکلیف بودجه روشن نشود ما با یک خلاء بزرگ در کشور مواجه خواهیم شد، گفت: واقعیت این است که بودجه‌هایی که مجلس تصویب می‌کند همیشه بخش زیادی از آن‌ها محقق نمی‌شود و دولت آن بخشی که خودش در اولویت قرار می‌دهد را اجرایی می‌کند بنابراین فکر نمی‌کنم مشکل خاصی به وجود بیاید.

وی در پایان تاکید کرد: اگر هم تصمیم داشتند که اجازه تصویب بودجه را به کمیسیون تلفیق بدهند همان روزی که در مجلس شد این اجازه را به رای می‌گذاشتند. به هرحال بودجه کشور آنقدر مهم است که می‌شد با تدابیر بهداشتی و تاکیدات پزشکی جلسه‌ای برگزار شود و همه نمایندگان در این تصمیم‌گیری شرکت کنند و باز هم تأکید می‌کنم اگر خلافی در بودجه وجود داشته باشد مسئول مستقیم آن کمیسیون تلفیق، هیئت رئیسه و رئیس مجلس است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان