تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۸

خواسته‌ای از مردم برای تعطیلی مراسم‌ شادی و ترحیم/ تهران در صدر استان‌های مبتلا به کرونا

آمار موارد جدید ابتلا به کروناویروس به تفکیک استان‌ها اعلام شد.

شمار مبتلایان به کرونا

رویداد۲۴ دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته و بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، مجموعا ۵۸۶ مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که از این میان ۱۵ تن جان باختند.

تهران در صدر موارد مبتلا به کرونا

وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۲۵۳ مورد مربوط به استان تهران، ۳۵ مورد مربوط به استان گیلان، ۹ نفر مربوط به استان مازندران، ۸ نفر مربوط به استان سمنان، ۹ نفر مربوط به استان گلستان، ۹ نفر مربوط به استان آذربایجان شرقی، ۴ نفر مربوط کردستان، ۱۵ نفر مربوط به کرمانشاه، ۷ نفر مربوط به ایلام، ۵ مورد مربوط به استان لرستان، ۲۷ نفر مربوط به استان خوزستان، ۱۴ مورد مربوط به فارس، ۶ مورد مربوط به زنجان، ۸ نفر مربوط به مرکزی، ۲۵ نفر مربوط به قزوین، ۱۹ نفر مربوط به البرز، ۱۰۱ نفر مربوط به قم، یک نفر مربوط به چهارمحال و بختیاری، ۱۴ نفر مربوط به کرمان، ۸ نفر مربوط به سیستان و بلوچستان، ۸ نفر مربوط به خراسان رضوی و یک نفر مربوط به خراسان شمالی است.

وی ادامه داد: بنابراین با احتساب موارد جدید، مجموع مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۲۹۲۲ تن رسید و مجموع جان باختگان بر اثر این بیماری در کشور به ۹۲ نفر رسید.

جهانپور تاکید کرد: خوشبختانه ۵۵۲ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور بهبود یافتند که این آمار روز به روز رو به افزایش است.

کاهش مراودات و سفرهای شهروندان 

جهانپور در ادامه صحبت‌هایش نیز گفت: طبق اخباری که از استان‌ها داریم، به نظر می‌رسد که ظرف روزهای گذشته تا حدی مراودات افراد و میزان ترددها و سفرهای بین‌شهری و درون شهری در بسیاری از استان‌ها نسبتا کاهش پیدا کرده است. در عین حال بسیاری از نهادهای مردمی، سازمان‌های مردم نهاد و شوراهای شهر مشارکت خوبی در گندزدایی در سطح شهرها و ارائه آموزش عمومی داشته‌اند. در عین حال انتظار می‌رود که با این وضعیت ظرف روزهای آینده وضعیت مطلوب‌تری داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: سرانجام کرونا چه خواهد شد؟/ همه مبتلا می‌شویم؟


خواسته‌ای از مردم برای تعطیلی مراسم‌ شادی و ترحیم 

وی افزود: با توجه به اینکه در برخی از استان‌ها ورودی‌مان به بیمارستان‌ها با ترخیص‌شدگان و بهبودیافتگان تقریبا دارد برابر می‌شود،‌ امیدواریم در تمام استان‌ها مسائلی مانند کاهش مراودات و کاهش سفرها اتفاق بیفتد. از همه هموطنان‌مان خالصانه و عاجزانه می‌خواهیم که سفرهای بین‌شهری را قبل اینکه نیاز به برخورد دستوری با این مسائل باشد،‌کاهش دهند. در عین حال مجالسی اعم از مجالس شادی، ترحیم، تجمعات مذهبی و ... را نداشته باشیم. قطعا این ویروس پری برای پرواز ندارد و نخواهد داشت و افراد آن را با مراودات‌شان و عدم رعایت نکات بهداشت فردی منتقل می‌کنند. قطعا قطع زنجیره انتقال راهی نداریم جز اینکه بتوانیم به میزان ۶۰ درصد میزان مراودات و ترددها را کاهش دهیم. قاعدتا با توجه به اینکه بسیاری از مراودات ضروری است، باید مراودات و ترددهای غیرضروری را حذف کنیم که منجر به سلامت خود و خانواده و عزیزان‌مان می‌شود.

کاهش زمان تشخیص با افزایش آزمایشگاه‌های تشخیصی کرونا 

جهانپور تاکید کرد: آنچه امروز اعلام شد، به نوعی برآمد هفته گذشته است و قاعدتا افرادی که با علائم خفیف بوده‌اند، ممکن است اصلا مراجعه نکرده و یا درمان‌های علامتی دریافت کرده باشند که آنها در آمار ما قرار ندارند. در عین حال در روزهای گذشته آزمایشگاه‌هایمان به ۲۴ مورد افزایش یافت و قاعدتا زمان انتظار برای تشخیص کاهش می‌یابد و ممکن است ظرف یکی دو روز تمام آزمایش‌هایی که در زمان انتظار قرار داشتند، مشخص شوند. 


وی ادامه داد: هموطنان‌مان بدانند که اگر بخواهیم شعار و هدف "کرونا را شکست می‌دهیم"، ‌محقق کنیم، از مسیر هر خانه یک پایگاه سلامت می‌گذرد. بنابراین امیدواریم هر خانه و خانوار ایرانی یک پایگاه سلامت بوده و در اشاعه آموزش، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و مراقبت از خودشان نقش جدی ایفا کنند. قطعا با مشارکت عمومی می‌توانیم ۸۰ درصد دام‌های(تله) این بیماری را برداریم و ۱۰ تا ۲۰ درصد هم به مداخلات حاکمیتی و دولتی برمی‌گردد.

وی گفت: مردم مطمئن باشند که همکاران ما در نظام سلامت و سایر بخش‌ها قطعا این حمایت‌ها را انجام می‌دهند. در عین حال به همه همکارانم در کلیه واحدهای بهداشتی و درمانی که امروز در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند،‌ خسته نباشید بگویم و آروزی توفیق و سلامتی برایشان دارم. با روحیه مضاعف آنها که به ویژه با پیام مقام معظم رهبری، دوچندان می‌شود، امیدواریم طی روزهای آینده وارد فاز کنترل و مهار بیماری شویم.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان