تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
هزینه‌های اضافی علیه نیاز‌های اصلی

به جای خریدن مسی به فکر زمین تمرین برای استقلال باشید!

بسیاری از تیم‌های لیگ برتر هنوز امکاناتی کافی برای تمرین کردن ندارند.
 
 
 
باشگاه استقلالرویداد۲۴ ‌ یکی از اصلی‌ترین مسائلی که همواره گریبان باشگاه‌های ایرانی را گرفته، بحث کمبود امکانات و نداشتن شرایطی مناسب برای تمرین کردن است. تیم‌هایی که هر ساله بیشترین خرج را برای خرید بازیکنان و به خدمت گرفتن مربیان گران قیمت داخلی و خارجی انجام می‌دهند، اما از طرفی دیگر مدام از کمبود امکانات و نداشتن زمین تمرین گلایه می‌کنند.
بیشتر بخوانید: استقلال فردا از نقل‌وانتقالات محروم می‌شود؟
یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش یا کاهش کیفیت مسابقات، نحوه تمرین کردن تیم‌ها است. آن‌ها اگر به مدت یک هفته بتوانند در زمینی با چمن مناسب به مرور برنامه‌های تاکتیکی خود بپردازند، از لحاظ بدنی در بهترین فرم قرار می‌گیرند و در زمین هم نمایش خوبی از خود بروز می‌دهند، اما اگر در زمینی نامناسب و بی کیفیت تمرین کنند، نه تنها نمی‌توانند به خوبی به اجرای برنامه‌های مدنظر خود بپردازند بلکه با مشکلاتی مثل مصدومیت هم مواجه می‌شوند؛ بنابراین لزوم داشتن امکاناتی مناسب برای تمرین کردن از زمین چمن استاندارد گرفته تا رختکن و سالن بدنسازی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یک تیم است که باشگاه‌های ایرانی چندان به آن توجه نمی‌کنند.

استقلال؛ مثالی از یک وضعیت عجیب

استقلال بی تردید یکی از بزرگترین باشگاه‌های فوتبال ایران است. تیمی که هر ساله در جمع مدعیان قهرمانی لیگ قرار می‌گیرد و در لیگ قهرمانان آسیا هم حضوری مستمر دارد. با این حال آبی‌ها که در این سال‌ها میلیارد‌ها تومان خرج خرید بازیکن و جذب مربیان گوناگون کرده اند، هیچوقت یک زمین تمرین مناسب نداشته اند که بتوانند به راحتی روی آن تمرین کنند و خیال سرمربی شان از هر نظر راحت باشد.

به عنوان مثال حدود دو سال پیش که استقلال زیر نظر علیرضا منصوریان خود را برای حضور در لیگ برتر آماده می‌کرد، مجتبی جباری که پس از سال‌ها به جمع آبی‌ها بازگشته بود از مشکلات زمین تمرین این تیم گلایه می‌کرد و آن را عاملی برای مصدومیت بازیکنان می‌دانست.

یک سال پیش هم که استقلال زیر نظر وینفرد شفر کار خود را پیگیری می‌کرد، باز هم از مشکل زمین تمرین رنج می‌برد. اتفاقی که مصاحبه تند فرشید باقری را هم قبل از دربی برگشت فصل پیش و هم بعد از آن در پی داشت. باقری قبل از دربی فروردین ۹۸ گفت که استقلال در زمین چمن تمرین نکرده است آمادگی کاملی برای دربی ندارد و بازیکنان شرایط خوبی را در تعطیلات لیگ برتر پشت سر نگذاشته اند. بعد از دربی هم که با باخت ۱-۰ استقلال همراه بود و عملا شانس قهرمانی برای تیم شفر از دست رفته بود، باقری گفت: چرا مدیرعامل باشگاه نباید بتواند یک زمین تمرین برای بازیکنان فراهم کند؟

امسال هم دقیقا همین داستان مجددا برای استقلال تکرار شده است. تیمی که مدیران پرمدعا و مربیان گران قیمت و بازیکنان نامداری دارد، اما هنوز با فقدان یک زمین تمرین استاندارد و مناسب دست و پنجه نرم می‌کند.

از کاور نکشیدن پیمانکار روی زمین گرفته تا کیفیت نامناسب چمنی که آبی‌ها روی آن تمرین می‌کنند تا اینجا خسارات گوناگونی به آن‌ها زده. از مصدومیت و خستگی و عدم آمادگی بازیکنان استقلال بر اثر تمرینات ناقص در چنین فضایی گرفته تا همین هفته پیش و آخرین دیدار در لیگ برتر مقابل گل گهر که آبی‌ها بدون حتی یک جلسه تمرین در شرایط بدی به سیرجان رفتند و با پذیرش شکستی تلخ عملا شانس قهرمانی را از دست دادند.

این اتفاقات در شرایطی می‌افتد که استقلال یک کمپ اختصاصی به نام مرحوم ناصر حجازی را برای خود دارد. کمپی که بلااستفاده در غرب تهران رها شده و آبی‌ها طی این سال‌ها از تهرانسر تا زمین شماره ۲ آزادی و باشگاه انقلاب به دنبال اجاره زمین تمرین‌هایی بوده اند که هیچگاه نیاز آن‌ها را به طور کامل برطرف نکرده است و مشخص نیست فایده آن کمپ بزرگ برای آبی‌ها چیست. در این بین علی فتح الله زاده، مدیرعامل جدید استقلالی‌ها چندی پیش در اظهارنظری عجیب گفته بود که لیونل مسی را به استقلال می‌آورد و برای این تیم استادیوم ۳۵ هزار نفری می‌سازد! به نظر می‌آید اگر مدیر جدید آبی‌ها یک صدم آن هزینه‌ها را صرف تجهیز و بازسازی و آماده کردن کمپ حجازی کند، فایده اش برای تیم استقلال و هوادارانش بسیار بیشتر از وعده‌هایی توخالی است که هرگز عملی نخواهند شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان