تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بی‌عرضگی مسئولان عامل اصلی قرنطینه نشدن قم بود/ دستکش‌های احتکار شده‌ای که کشف شد، کجاست؟

هدایت الله خادمی با اشاره به گسترش ویروس کرونا در ایران گفت: دولت می‌توانست قم را قرنطینه کند اما بی‌عرضگی مسئولان عامل اصلی قرنطینه نشدن قم بود.

قرنطینه خانگی کرونا

رویداد۲۴ محمد آیتی: شیوه به کار گرفته توسط دولت برای مهار و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بسیار سوال‌برانگیز شده است. ماسک و مواد ضدعفونی به شدت کمیاب شده و در دسترس نیست. الکل در مغازه‌ها و داروخانه‌ها یافت نمی‌شود. وضعیت قرنطینه شهرها بسیار بی‌برنامه پیش می‌رود. آمار مرگ و میر در ایران حتی از چین که کانون شیوع ویروس بوده، بسیار بالاتر است. 

رویداد۲۴ در روزهای گذشته مقایسه‌ای از وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران با کشورهای دیگر را انجام داده بود. در آن گزارش که به آمار رسمی وزارت بهداشت استناد شده بود، نرخ مرگ و میر در ایران به خاطر ابتلا به کرونا ۲۵ درصد بود؛ این یعنی بر پایه آماری که وزارت بهداشت منتشر کرده، اگر ۱۰۰ نفر در ایران کرونا بگیرند، ۲۵ نفر می‌میرند! هماکنون بیش از ۷۰۰۰ نفر در ایران به کرونا مبتلا هستند، اگر نرخ مرگ و میر را ۲۵ درصد در نظر بگیریم، آمار بسیار نگران کننده است و صحبت جعفرزاده ایمن آبادی دقیق به نظر می‌رسد که قبرستان‌ها دیگر جا ندارند.

در چنین شرایطی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق گفته بود ایران آماده کمک به عراق در مبارزه با ویروس کرونا است. همین اظهارنظر او کافی بود تا صدای برخی منتقدان بلند شود و بگویند چطور کشوری که خود در مدیریت ویروس کرونا عملکرد خوبی نداشته و از طرفی به‌دلیل عدم قرنطینه بعضی استان‌ها، کار را به‌جایی رسانده که همه ۳۱ استان کشور گرفتار این ویروس شوند و از سوی دیگر، کمبود اقلام پزشکی و بهداشتی مرتبط با این ویروس و گرانی بیش از اندازه این کالا‌ها زمینه ناراحتی و نگرانی مردم را مهیا کرده است می‌خواهد به کشوری کمک کند که نه تنها به مانند ما با این چالش روبرو نیست که حتی مرز‌های خود را بر ایران بسته تا کشورش در امان باشد؟

هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و باغملک با اشاره به مقام اول ایران در شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در خاورمیانه به رویداد۲۴ می‌گوید با توجه به کمبود بحرانی ماسک و لوازم بهداشتی به‌نظر نمی‌آید کمک به کشور‌های دیگر در این راستا برای ما ممکن باشد.

او گفته اظهارات آقای شمخانی بیشتر جنبه دیپلماتیک و به‌خاطر اعلام دوستی و همکاری با کشور عراق بیان شده است، چراکه ظاهراً ما در کشور خودمان برای تهیه لوازم مورد نیاز برای مبارزه با کرونا دچار مشکل شده‌ایم. هرچند شاید هم این مقامات برای کمک‌رسانی به کشور‌های همسایه با مشکلی برای خریداری این لوازم مواجه نیستند.

عراق مرزهایش را به روی ایران بسته، شمخانی چگونه می‌خواهد به عراق کمک کند؟

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: در هر صورت کمک به مردم عراق در این رابطه خیلی ممکن به‌نظر نمی‌آید. عراقی‌ها عملاً مرزهایشان را به روی ما بسته‌اند و از طرفی ما نیز امکانات مورد نیاز برای مبارزه با این بیماری را نداریم، چراکه اگر داشتیم در کشور خودمان از آن بهره می‎بردیم. اگر توانایی مدیریت شیوع این ویروس را داشتیم با قرنطینه کردن شهر قم، مانع گسترش آن به سراسر کشور می‌شدیم.

خادمی با تاکید بر نقش حاکمیت در کنترل شیوع این بیماری خاطرنشان کرد: وظیفه نمایندگان مردم و مسئولان کشور تصمیم‌گیری در شرایط بلاتکلیفی است. آن‌ها باید بتوانند در چنین شرایطی قاطعانه تصمیم‌گیری کنند و آن را به اجرا درآورند. متاسفانه دولت قادر به گرفتن چنین تصمیماتی نیست. اگر چنین مدیریتی در دولت وجود داشت، قطعاً قم قرنطینه می‌شد و ویروس به تمام نقاط کشور منتقل نمی‌شد. اگر چنین مدیریتی وجود داشت، در کشوری که با داشتن هشت درصد منابع کل جهان که ثروتمندترین کشور دنیا نسبت به جمعیتش است، شاهد کمبود ماسک نبودیم.

بی‌عرضگی مسئولان عامل اصلی قرنطینه نشدن قم بود

او بی‌عرضگی مسئولان را از عوامل اصلی قرنطینه نشدن قم دانست و گفت: دولت می‌توانست قم را قرنطینه کند. هرچند در این راستا چالش‌ها و اعتراضاتی از سوی برخی افراد در قم به گوش می‌رسید، اما نباید فراموش کنیم که تصمیم نهایی از آن دولت است. دولت نماینده مردم است و باید بتواند با قاطعیت تصمیم درست را اعمال کند.

مشخص نیست دستکش‌های احتکار شده‌ای که کشف شد، کجا هستند

خادمی می‌گوید: این دولت است که باید جلوی رفت و آمد مردم به شهر‌های شمالی کشور را بگیرد. دولت باید دستکش، ماسک و لوازم بهداشتی به حد نیاز در اختیار مردم قرار دهد و اگر موجود نیست روی به واردات بیاورد و اینکه فعلاً این کالا‌ها نباشد یا اگر باشد گران باشد به هیچ عنوان قابل قبول نیست. به‌طور مثال مشخص نیست دستکش‌های احتکار شده‌ای که کشف شد در حال حاضر کجا هستند و چه بر سر آن‌ها آمده است؟

اگر کادر درمانی آسیب ببینید، مجبوریم کادر درمانی دیگر کشورها را بیاوریم

این نماینده مجلس با تاکید بر اهمیت تقویت کادر پزشکی اضافه کرد: متاسفانه پزشکان و پرستاران ما به‌شدت با کمبود لوازم بهداشتی مواجهند. در صورت خستگی و ناامیدی این گروه، عواقب سنگینی پیش‌روی ما خواهد بود. اگر کادر درمانی بیش از حد آسیب ببیند، دولت ناچار است کادر درمانی از خارج وارد کند. این امکان هم وجود دارد که با آموزش سریع به داوطلبان کمک به بیماران کرونایی، آن‌ها را جایگزین کادر درمانی کنند.

مسئولیت‌های کشور به افراد نالایق سپرده شده است

خادمی گفت: هنگامی که مسئولیت‌های یک کشور به افراد نالایق سپرده شود نتیجه چیزی جز این وضع نمی‌تواند باشد. به‌عنوان مثال، هنگ‌کنگ در کنار چین واقع است. مقامات این کشور به محض مشاهده دو مورد مبتلا به ویروس کرونا آن منطقه به‌خصوص را قرنطینه و مشکل را حل کردند. در کشور ما متاسفانه این ویروس سریعاً در سراسر کشور پخش شد و حتی هم‌اکنون مناطق آلوده قرنطینه نیستند و رفت و آمد به آن‌ها آزاد است و از طرفی، اطلاعات و آمار دقیق هم در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
0
0
دستکشهای کشف شده کجاست ؟ قوه قضائیه باید جواب بده که نمیده چرا اونوقت با گردن کلفتهایی شاخ به شاخ میشه که صلاح نیست دستکشها با نرخ بالا صادر شد و یا جهت خوشامد برادران عراقی و چینی بهشون ارسال شد
قم چرا قرنطینه نشد چون تولیت محترم استان حضرت معصومه ص و رئیس اطلاعات سپاه بشدت مخالفت کردند{به گفته سایت ویکی پدیا} ولی الانکه موضوع بیخ پیدا کرده معلوم نیست چرا ساکتند
شما که یک ماه قبل در تلویزیون همش به پیشرفت پزشکی ایران افتخار میکردید و به وجود پزشکان هندی در ایران در زمان شاه شماتت میکردید چی شد خودتون که پزشک سهله پرستار و بهیار هم میخواهید وارد کنید؟
در مورد قرنطینه نشدن قم و استان قم تنها بی عرضگی مسدولان نبود بلکه بیشتر بخاطر شرایط مرکز معنوی جهان تشیع بودنش هم بود ترس عده ای از کساد شدن بازارشون
فعلا قوه قضائیه برخورد با محتکران و دزدها و ادمکشها و کلاهبرداران رو ول کرده و هر روز عرصه رو برای ورود مردم به دادگستریها رو تنگ تر میکنه و برخورد و تهدید خاله زنکها {که خیلیهاشونم ممکنه درست بگن}رو اولویت کارش قرار داده در همه دنیا قوه قضائیه مستقل عمل میکنه قوه قضائیه وابسته فقط و فقط موجب فساد بیشتر و نارضایتی بیشتر میشه
نکته جالب قضیه زمانیه که امار ابتلا در ایتالیا و ایران از ابتدا تقریبا باهم بالا میرفتند ولی از هفته قبل فقط امار ابتلا با ایتالیا تقریبا یکی بالا رفت و امار فوتیهای ایران از نصف ایتالیا هم کمتر اعلام شد درحالیکه ایتالیا قطعا یک کشور پیشرفته هست که دولتشم با قرنطینه ناحیه لمباردی کمی توانست جلوی شیوع بیشتر رو بگیره در حالیکه در ایران ابدا قرنطینه ای انجام نشد
صدا و سیما هم با انگشت گذاشتن روی موارد ابتلایی کشورهای دیگه و بزرگنمایی انها داره فرافکنی و فرار به جلو میکنه و میگه انفلانزا خطر ناک تر از کروناست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
0
0
بحث بی عرضه گی درجای خود متاسفانه کانونهای قدرت وتصمیم گیری در کشورمان الی ماشاالله .صغیر وکبیر گفتند قم را سریعا قرنطینه کنید متاسفانه برای خودش ایالت خودمختار شده به گت مسئولین نرفت که نرفت حالا شرایط موجود را تحویل بگیرند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان