تاریخ انتشار: ۲۰:۰۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

جدال بر سر داروی ویروس کرونا در آمریکا/ دارویی که ترامپ وعده میدهد کارساز است؟

ترامپ در روز‌های اخیر توجه‌ها را به سمت داروی مالاریا منعطف کرده است که به گفته او قادر به متوقف کردن ویروس کرونا جدید است. در حالی که دکتر «آنتونی فوسی»، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در کارگروه مبارزه با ویروس کروناجدید در دولت، آن را «اثبات نشده» خواند.
داروی ویروس کرونا در آمریکا
رویداد۲۴ افزایش شدید و دور از انتظار مبتلایان به ویروس کرونا جدید در آمریکا، بسیاری را در این کشور نسبت به آینده این بیماری در آمریکا نگران کرده است. در این میان دونالد ترامپ، اما معتقد است همه چیز تحت کنترل کارگروه مبارزه با این بیماری در دولت قرار دارد و در آینده نزدیک درمان این بیماری عملی خواهد شد. رئیس جمهور ایالات متحده در روز‌های اخیر توجه‌ها را به سمت داروی مالاریا منعطف کرده است که به گفته او قادر به متوقف کردن ویروس کرونا جدید است. اما این سخنان در حالی منتشر شد که دکتر «آنتونی فوسی»، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در کارگروه مبارزه با ویروس کرونا جدید در دولت، آن را «اثبات نشده» خواند. خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی گزارشی به این مناقشه رئیس جمهور آمریکا و متخصص بیماری‌های عفونی در تیم مبارزه با کرونای دولت آمریکا پرداخته است.

در یک مشاجره خارق العاده، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و دکتر آنتونی فوسی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی دولت، روز جمعه نسبت به این مسئله که آیا داروی مالاریا می‌تواند برای درمان مبتلایان به بیماری ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد یا خیر، واکنش‌های متفاوتی را نشان دادند.

این صحنه، در گزارش روزانه کاخ سفید درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا جدید در کشور آمریکا، در تلویزیون ملی این کشور پخش شد. آمریکایی‌ها در حالی که با اضطرب نظاره گر گزارش‌ها از وضعیت آمریکا بودند، به یکباره شاهد سخنان متناقضی از سوی یک دانشمند واقعی و رئیس جمهور شدند.

گزارشگران از هر دو - ابتدا فوسی و سپس ترامپ – درباره امکان استفاده از داروی مالاریا به نام هیدروکسی کلروکین برای جلوگیری از COVID-۱۹ که ناشی از یک ویروس کرونا پرسیدند. یک روز قبل از آن، هنگامی که فوسی در جلسه با ترامپ حضور نداشت، رئیس جمهور آمریکا توجه‌ها به این دارو را جلب کرده بود.

با این حال روز جمعه، فوسی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این زمینه کاملاً جدی به نظر می‌رسید؛ او به خبرنگاران اینگونه پاسخ داد: «نه... پاسخ من... نه!» فوسی با قاطعیت افزود: «اطلاعاتی که شما به طور خاص به آن‌ها اشاره می‌کنید، مشخصاً یک ادعا است. این ادعا در یک کارآزمایی بالینی کنترل شده انجام نشده است، بنابراین شما واقعاً نمی‌توانید اظهار نظر قطعی در مورد آن انجام دهید.»

وی در ادامه توضیح داد که سازمان غذا و داروی ایالات متحده به دنبال راهی است که بتواند این دارو را برای استفاده در شرایط اضطراری در دسترس قرار دهد، اما به شرطی که دولت اطلاعات و اطمینان کامل در مورد ایمنی و کارآمد بودن آن در این خصوص، به دست آورد. فوسی مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونیدر انستیتوی ملی سلامت آمریکا است و بیش از ۳۰ سال، مبارزه با بیماری‌هایی همچون HIV، SARS، MERS، ابولا و اکنون ویروس کرونا جدید را به عهده داشته است.

در حال حاضر، هیچ دارویی به طور خاص برای درمان COVID-۱۹ تأیید نشده است. اما ترامپ به آنچه ذهنش به او می‌گفت، بیشتر ایمان داشت. هنگامی که روز جمعه، او و فوسی روی تریبون قرار گرفتند، ترامپ با صراحت اظهار داشت که او با این تصور که هیچ داروی جادویی برای درمان بیماری ویروس کرونا وجود ندارد، مخالف است. وی گفت: «شاید آره و شاید نه. ممکن است وجود داشته باشد و شاید هم وجود نداشته باشد، باید ببینیم».

ترامپ در حالی که سعی می‌کرد فوسی را مستقیماً به چالش نکشد، یک یادداشت خوش بینانه را برای خبرنگاران خواند. وی ضمن اشاره به داروی مالاریا گفت: «فکر می‌کنم بدون در نظر داشتن بررسی‌های بیشتر، احتمالاً هوادار آن هستم؛ و البته همه ما می‌دانیم آنچه که دکتر گفت صد در صد صحیح است». رئیس جمهور ایالات متحده سپس افزود: «این یک داروی قوی است، بنابراین خواهیم دید که چه کاری می‌تواند انجام دهد».

هیدروکسی کلروکین و یک داروی مشابه - کلروکین - در سراسر جهان با نام‌های مختلف تجاری به فروش می‌رسد. این داروها، توسط پزشکان ایالات متحده می‌توانند بدون نسخه تجویز شوند. این دارو‌ها ممکن است در ورود ویروس کرونا به سلول‌ها دخالت کنند و حتی برخی از دانشمندان نتایج امیدوار کننده احتمالی را در محیط آزمایشگاهی و مطالعات کوچک گزارش کرده اند.

با این وجود برخی دانشمندان دیگر نسبت به این نتایج امیدوار کننده در محیط آزمایشگاهی به نفع بیماران کرونایی، شک و تردید دارند. فوسی پیش از این نیز سابقه قرار گرفتن در نقطه مقابل ارزیابی‌های خوش بینی تیم دولت ترامپ در خصوص اپیدمی کروناویروس جدید را داشته است. خیلی پیشتر از این، او در حال تکرار آرام و مداوم همین اطلاعات بود که فکر می‌کرد مخاطبانش - چه عموم مردم و چه پزشکان - باید بدانند.

هفته‌ها پیش، فوسی اظهار داشت که حتی با وجود بکارگیری تمام توان و سرعت، ممکن است تولید واکسن ویروس کرونا یک سال تا ۱۸ ماه زمان ببرد، اما ترامپ در واکنش غیرمستقیم به این سخنان فوسی گفت که این واکسن را می‌توان «نسبتاً زودتر» آماده کرد. همچنین در حالی که مقامات دولت بار‌ها و بار‌ها به مردم اطمینان می‌دادند که آزمایش‌های ویروس کرونا به سرعت در دسترس قرار خواهد گرفت، فوسی در جلسه کنگره در خصوص این موضوع اظهار داشت که: عدم انجام آزمایشات گسترده «ناکامی» سیستم است.

اگرچه فوسی به طور علنی از محدودیت‌های سفر ترامپ در تلاش برای از بین بردن ویروس حمایت کرده است، با این حال هشدار داد که علی رغم اظهارات ترامپ مبنی برای تحت کنترل بودن شیوع این بیماری، بدترین وضعیت در پیش رو است. او به جای جنگ با ترامپ، روز جمعه در تریبون خبرنگاران ظاهر شد تا بگوید که تجویز کردن داروی مالاریا برای بیماری COVID-۱۹ را تایید نمی‌کند، و قبل از دادن هرگونه وعده‌ای باید این موضوع مورد مطالعه قرار گیرد.

اما ترامپ در واکنش به این سخنان فوسی کماکان در شور و شوق حس خود درباره کاکرد داروی مالاریا بود. وی گفت: «ببینید، این دارو ممکن است جواب دهد و ممکن است ندهد و من در این زمینه با آقای دکتر (فوسی) موافقم. اما حس خوبی در مورد آن (داروی مالاریا) دارم، فقط همین. فقط یک احساس! می‌دانید، من آدم باهوشی هستم، احساس خوبی نسبت به آن دارم ... شما به زودی خواهید دید».

این دو حتی در مورد ایمنی داروی مالاریا نیز بحث کرده اند؛ ترامپ گفت که سابقه‌های اثبات شده در این زمینه وجود دارد و فوسی هشدار داد که این سوابق باید دوباره در مورد بیماری ویروس کرونا، اعتبارسنجی شوند. با این همه، به نظر می‌رسید که این دانشمند در تلاش است تا راهی برای جلوگیری از رویارویی مستقیم با رئیس جمهور پیدا کند. فوسی بعداً در گفتگو با فاکس نیوز اظهار داشت: «ببینید، من این ادعا را به هیچ وجه رد نمی‌کنم و امیدوارم که چنین برداشتی نیز نشود. آنچه من گفتم این است که ما دلایل قطعی برای اثبات این ادعا نداریم».

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید، در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اظهار نظر «رون جانسون»، سناتور جمهوریخواه ایالت ویسکانسین مبنی بر واکنش بیش از حد و عجولانه دولت در خصوص کرونا، با وجود هزاران نفر کشته جاده‌ای در سال، آن را «یک قیاس نادرست» خواند. وی افزود: «من فکر نمی‌کنم با هیچ وجدان اخلاقی بتوانید بگویید، چرا ما اجازه نمی‌دهیم که این ویروس منتشر شود و اجازه دهیم که X درصد مردم بمیرند؟» در همین حال گزارشگر دیگری با اشاره به پیشنهاد یکی از اقتصاد دانان بزرگ به نام «کوین هست» که گفته بود همه آمریکایی‌ها آزمایش شوند تا افراد آلوده مجدداً به محل کار خود برنگردند، از فوسی در این خصوص پرسید و وی گفت: «من نقاط را به آنجا وصل نمی‌کنم. برای کند کردن شیوع، نیاز به عدم ارتباط مردم با یکدیگر داریم».
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
خیلی خیلی مهم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
0
مصرف خودسرانه و غیر تخصص هیدروکسی کلروکین میتواند باعث نابینایی شود
نظرات شما
پیشخوان