تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

کمالوندی: هیچ تفسیری فراتر از متن برجام را نمی‌پذیریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه به هیچ وجه تفسیری فراتر از متن صریح برجام را نپذیرفته و نمی‌پذیریم، به آمریکایی‌ها توصیه کرد که خود را به تعهدات برجامی ملزم بدانند و از طرح خواسته‌های خارج از برجام بپرهیزند.
رویداد۲۴- سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه به هیچ وجه تفسیری فراتر از متن صریح برجام را نپذیرفته و نمی‌پذیریم، به آمریکایی‌ها توصیه کرد که خود را به تعهدات برجامی ملزم بدانند و از طرح خواسته‌های خارج از برجام بپرهیزند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص فرمایشات شب گذشته مقام معظم رهبری در مهمانی افطار مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی اظهار داشت: مقام معظم رهبری به دلیل اهمیت موضوع همواره در جریان ابعاد مختلف برجام از جمله موضوعات فنی آن حتی با جزئیات هستند و بر زوایای مختلف برجام اشراف کامل دارند و البته این اشراف و ورود ایشان به موضوع همواره برکات زیادی داشته است. 

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضوع اندازه‌گیری 300 کیلو و فایبر کربن مورد اشاره مقام معظم رهبری گفت: در طول مذاکرات برجام طرف مقابل تلاش زیادی کرد که کلمه «Inventory» یا «فهرست اقلام» را که در ادبیات راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار می‌رود در متن برجام درج کند که البته مذاکره‌کنندگان ما با علم به مشکلاتی که ممکن است در نتیجه به‌کارگیری این کلمه ایجاد شود، با این موضوع مخالفت کردند.

کمالوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما ادامه داد: بعد از بحث‌های بسیار طولانی در نهایت،  به جای کلمه «Inventory» که شامل تمام مواد غنی شده از ابتدا تا انتهای فرایند غنی‌سازی می‌شود کلمه «Stockpile» به معنی «محصول نهایی انباشت شده» مورد توافق قرار گرفت و در متن درج شد.

وی خاطرنشان کرد: الان طرف مقابل تلاش زیادی می‌کند تا این دو کلمه را با معنی یکسان تفسیر کند که به طور طبیعی مورد قبول ما نبوده و نخواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما به هیچ وجه تفسیری فراتر از متن صریح برجام را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.

در خصوص فایبر کربن «Fiber Carbon» نیز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: فایبر کربن، ماده اولیه تولید روتور سانتریفیوژهای پیشرفته است آنها در مورد این موضوع نیز خواسته‌ای فراتر از برجام را مطرح کرده‌اند که بازهم به طور طبیعی مورد پذیرش ما نبوده و نخواهد بود. 

وی تاکید کرد: توصیه ما به ویژه به آمریکایی‌ها این است که خود را به تعهدات برجامی ملزم بدانند و از طرح خواسته‌های خارج از برجام بپرهیزند. 

کمالوندی در ادامه گفت: رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در خصوص صنعت هسته‌ای و حمایت‌های بی‌دریغ ایشان از متخصصان، دانشمندان و دست‌اندرکاران این صنعت بالنده را که به قیمت خون شهدای دانشمندان والامقام کسب شده است مایه برکت و پیشرفت مستمر این صنعت افتخارآفرین می‌دانیم و ضمن ابراز مراتب امتنان کارکنان و مسئولان این سازمان از حمایت‌های بی‌دریغ و مستمر مقام معظم رهبری اعلام می‌کنیم که کارکنان و مسئولان این صنعت همواره به عهدی که با شهیدان خود برای حفاظت از دستاوردهای افتخارآفرین هسته‌ای بسته‌اند پایبند و متعهد می‌مانند و اجازه نخواهند داد که  خدشه‌ای به این دستاوردها وارد شود.

به گزارش فارس، حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی کشور تأکید کردند: توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و در خصوص «اندازه‌گیری 300 کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید.
منبع: فارس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان