تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
در گفت‌وگوی نمایندگان مجلس با رویداد۲۴ مطرح شد؛

۷۵ هزار میلیارد وام با سود ۱۲ درصد به اصناف متضرر داده می‌شود/ نمی‌توانیم به تحقق شعار «جهش تولید» امیدوار باشیم

بحران ویروس کرونا مردم را در شرایط سختی قرار داده و لازم است دولت حمایت‌های جدی‌تری داشته باشد تا از این بحرانی که البته کل جهان را دربر گرفته، عبور کنیم. یکی از نمایندگان مجلس خبر داده که دولت حدود ۷۵ هزار میلیارد، وام‌های ۱۲ درصدی در اختیار کسبه و واحد‌هایی که متضرر شده‌اند قرار می‌دهد.

آسیب اقتصادی ویروس کرونا

رویداد۲۴ شیوع ویروس کرونا در کشور پیامد‌های مختلفی را دربر داشته است و در حالی که بسیاری از مردم با نگرانی در حال دست و پنجه نرم کردن با این اپیدمی هستند، خسارت‌های فراگیر کرونا منجر به افزایش اضطراب بیشتر بین اقشار جامعه شده است. مشاغل خرد و کلان کشور در این وانفسا دچار آسیب‌های جدی شده‌اند که بدون تردید در صورت تداوم این بیماری، آینده اقتصادی و اجتماعی کشور به شکل خاصی تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.

دولت خیلی دیر، اما بالاخره تصمیم به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گرفت، شاید اگر این اتفاق هفته‌ها پیش می‌افتاد ابتلا افراد به این ویروس و به تبع آن، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا خیلی کمتر از آمار‌های این روز‌ها بود.

نمایندگان مجلس در گفت‌وگوی خود با رویداد۲۴ بررسی کرده‌اند که در شرایط کنونی دولت چه اقداماتی باید انجام دهد تا از بار خسارت بکاهند.


بیشتر بخوانید: جزییات کامل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا


بادامچی: امکان اصلاحیه بودجه وجود ندارد

محمدرضا بادامچی نماینده تهران در مجلس دهم به رویداد۲۴ می‌گوید اخیراً دولت دست به اقداماتی زده که در صورت اجرای صحیح آن می‌توان تا حد زیادی به برطرف‌کردن نگرانی‌های آینده جامعه امیدوار بود. به عنوان مثال اینکه وزیر اقتصاد اعلام کرد در تاخیر پرداخت مبالغ بیمه، اقساط و حتی کسب و کار‌های آسیب‌دیده و کسانی که بیکار شده‌اند از طرف دولت مساعدت و همکاری‌هایی صورت خواهد گرفت یا مثلاً قوانین وضع‌شده برای فاصله‌گذاری اجتماعی از جمله رویکردهایی است که منجر به کم‌ترشدن نگرانی در بین مردم خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه دولت با وام برای کسب و کار‌های کوچک موافقت کرده، افزود: پرداخت ۵۰ درصد سود وام توسط دولت یا بانک‌ها بار مالی ناشی از رکود کسب و کار‌ها را از دوش صاحبان این مشاغل برمی‌دارد و ما نیز همواره به‌عنوان نماینده مردم پیگیر کلیه نیازمندی‌های ریز و درشت جامعه بوده و هستیم تا کمترین ضرر متوجه افراد شود.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: متاسفانه اگرچه در اعلام شیوع ویروس کرونا تعلل وجود داشت و اگر اقدامات قرنطینه زودتر انجام می‌شد مشکلات فعلی ایجاد نمی‌شد، اما تصمیمات هفته گذشته دولت قابل توجه بود و امید است با دقت‌نظر بیشتر بتوان این فضا را بهتر از همیشه کنترل کرد.

او با اشاره به اینکه دولت هر زمان بخواهد می‌تواند در اصلاح بودجه یا ترمیم آن از منابع دیگر اقدام کند افزود: هر زمان دولت تصمیم به اصلاح هر قانونی بگیرد می‌تواند انجام دهد. در مورد اصلاح بودجه مصوب سال ۹۹ نیز این امکان وجود دارد. از طرفی تلاش بر این است که مقداری از پول‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا به کشور بازگردد، به این‌صورت دست دولت بازتر شده و می‌تواند آن را صرف اموری که لازم است بکند و قطعاً رفاه مردم یکی از این اقدامات است.

بادامچی خاطرنشان کرد: بودجه سال ۹۹ بر اساس درآمد نفت و مالیات بسته شده، اما با توجه به اینکه احتمالاً درآمد نفتی در سال آینده وجود ندارد، امکان اصلاحیه بودجه بعید به نظر نمی‌رسد.

حسینی کیا: ۷۵ هزار میلیارد وام با سود ۱۲ درصد به اصناف متضرر داده می‌شود

سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر و کلیائی درباره اقدام‌های اخیر دولت برای کنترل ویروس کرونا به رویداد۲۴ می‌گوید نمایندگان در جلسه مجازی هفته گذشته مجلس در مورد اقدام‌هایی که دولت باید برای جبران خسارت‌های مالی ناشی از این اپیدمی انجام دهد بحث و تبادل‌نظر کردند و دولت متعاقباً وارد فاز جدیدی از تصمیمات شد.

وی افزود: افراد زیادی در کشور زندگی می‌کنند که روزمزد هستند و محل سکونت آن‌ها استیجاری است. حال چگونه می‌توان به فرد بیکار شده بگوییم در خانه بماند در حالی که دغدغه اجاره و معیشت را دارد؟ آیا با این بسته‌های حمایتی دولت می‌توان مشکلات آن‌ها را حل کرد؟ به باور من دولت باید مخصوصاً برای این قشر و تولیدکنندگانی که اکنون با تعطیلی خط تولید خود مواجه شدند فکری اساسی کند، زیرا اگر تعلل رخ دهد از یک طرف، در دوران پساکرونا تعداد خانواده‌هایی که به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد بیشتر خواهد شد و از سوی دیگر خیلی نمی‌توان به تحقق جهش تولید که شعار سال است امیدوار بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و لازم است دولت حمایت‌های جدی‌تری داشته باشد تا از این بحرانی که البته کل جهان را دربر گرفته، عبور کنیم. دولت حدود ۷۵ هزار میلیارد، وام‌های ۱۲ درصدی در اختیار کسبه و واحد‌هایی که متضرر شده‌اند قرار می‌دهد. از سوی دیگر، بخشی از مشاغل نیاز به حمایت‌های بلاعوض دارند که باید به آن‌ها کمک شود تا بتوانند سرپا بمانند، زیرا که ادامه حیات آن‌ها یعنی رشد و پویایی اقتصاد کشور و دولت نباید آن‌ها را جدا از خود بداند.

نماینده مردم سنقر و کلیائی با اشاره به حساس‌تر شدن زمان شیوع کرونا گفت: چندی پیش دولت اعلام کرد که در صورت لزوم، کار‌های سخت‌گیرانه‌تری انجام خواهد شد تا هم مردم در خانه‌ها بمانند و هم از حجم تردد‌ها کاسته شود تا دو هفته آینده که در اوج بحران قرار می‌گیریم بتوانیم این زنجیره را قطع کنیم. ما باید سختگیرانه‌تر عمل کنیم تا همه در خانه بمانند.

حسینی کیا گفت: آن‌هایی که می‌توانند، دورکاری کنند و کسانی که نمی‌توانند باید بر اساس تمهیدات درست رفت و آمد کنند. هر فردی خارج از این دایره حرکت کند ظلم به هم‌وطنان خود کرده است و امیدوارم همه با همدلی این روند را در پیش بگیرند تا به‌زودی شاهد اخباری خوبی در این حوزه باشیم.

او با اشاره به استفاده از نیروی قوه قهریه برای عبور از این برهه حساس گفت: بعید می‌دانم برای کنترل رفت و آمد‌ها به مرحله استفاده از برخورد‌های شدید نیروی انتظامی برسیم، اما باید توصیه‌های مسئولان را جدی بگیریم. با جریمه‌های پیش‌بینی‌شده خیلی نمی‌توانیم این قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی را به معنای واقعی عملیاتی کرد. مردم فهیم ما باید با رعایت توصیه‌های پزشکی و برخی الزامات کمک کنند تا با کمترین میزان تلفات از این مرحله عبور کنیم. روز به روز کار‌های فرهنگی برای پیوستن مردم به کمپین ماندن در خانه بیشتر شده و چقدر خوب است که مردم با اراده خود و نه از سر اجبار به این کمپین بپیوندند.

حسینی‌کیا در پایان بیان کرد: خوشبختانه بخشی از سرمایه‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا به ما بازمی‌گردد که به‌طور حتم بخشی از آن (۲۵ هزار میلیارد) صرف مخارج بهداشتی و درمانی خواهد شد، زیرا هزینه درمان بالاست و ما نمی‌خواهیم فشار این هزینه بر دوش مردم قرار گیرد، ولی قسمت اعظم این سرمایه (۷۵ هزار میلیارد) برای جبران خسارات کسب و کار‌ها و رفاه مردم هزینه خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان