تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
علی رغم تاکید بر خانه نشینی در روز طبیعت؛

کوچ شبانه خوش‌نشینان مازندرانی به ییلاقات

در حالی که به گفته مسئولان سازمان های جهانی و متولیان سلامت کشور، خانه‌نشینی تنها راه مقابله با ویروس کرونا است، برخی از شهروندان مازندرانی بویژه در شهرستان آمل در پیش بودن روز طبیعت و پایان تعطیلات نوروزی را غنیمت شمرده و بار سفر به سمت ییلاقات بستند.

سیزده بدر

رویداد۲۴  این روزها کشور و جهان در مقابله با ویروس کرونا شرایط سخت و حادی را طی می کند. این ویروس که تا به امروز در جهان 38 هزار نفر و در ایران حدود 2 هزار و 900 قربانی گرفته ، از هر راهی قابلیت انتقال دارد و فقط با رعایت فاصله فردی غیر قابل انتقال است. همه متخصصان و پژوهشگران تنها راه مقابله با این ویروس بدون درمان را قطع زنجیره انتقال می دانند ، زنجیره ای که فقط با خانه نشینی ، عدم حضور در اجتماعات چند نفره ، عدم تردد در اماکن عمومی ، جلوگیری از جابه جایی ها و به طورکامل هرگونه فعالیت های خارج از خانه قطع می شود.

اما با وجود هشدارهای متعدد پزشکان و مسئولان نسبت به خودداری از جابه جایی و عدم خروج از خانه ، برخی از شهروندان مازندرانی به خصوص مردم آمل برای گذران تعطیلات پیش رو بار کوچ به ییلاقات را بسته اند. شگفت انگیز این است . هیچ یک از این افراد عشایر ، دامداران یا کشاورزان نیستند که هوای ییلاق کرده اند ، بلکه خوش‌نشینانی هستند که بدون توجه به هشدارها از خانه ها خارج شده و به سمت ییلاقات پیش می روند.
بیشتر بخوانید: خوراکی مخصوص سیزده بدر/ کاهو و سکنجبین


چرا ؟

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از عصر روز سه شنبه نشان می دهد که خیلی از خوش نشینان به گذراندن روز طبیعت در دل طبیعت ییلاقی بار سفر بستند و راهی روستاهای کوهستانی شدند. بهانه آنها این است که به همراه خانواده اشان به خانه ییلاقی می روند و با توجه به تراکم کم جمعیتی در آنجا ، چندان مشکلی برایشان در ارتباط با کرونا ایجاد نمی شود.

خبرنگار ایرنا با تعدادی از این افراد که در حال عزیمت به روستاهای کوهستانی بودند ، گفت و گو کرده است و نتیجه این که همه آنها تنها به خوش گذراندن خودشان توجه کرده و هیچ توجهی به ساکنان دایمی این روستاها ندارند و گویی با داشتن خانه ییلاقی یا داشتن زمین و باغ این حق را دارند هر زمانی که اراده کردند جا به جا شوند.

نکته تناقض آمیز این است که بسیاری از همین افراد تا دیروز استدلال مالکان غیربومی ویلاها در مازندران را برای سفر به این استان نمی پذیرفتند و مدعی بودند که ویلای غیربومیان حقی برای سفر در هر شرایطی به مازندران برایشان ایجاد نمی کند.

یکی از شهروندان آملی که در حال خرید برای گذراندن تعطیلات ییلاقی بود در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که چرا از خانه بیرون آمده است ، گفت : داریم برای رفتن به خانه ییلاقی خرید می کنیم تا روز 13 و تعطیلات بعدی را آنجا باشیم . آنجا که رفتیم در قرنطینه خواهیم ماند و فکر کنم هیچ فرقی نمی کند کجا در قرنطینه باشیم.

این شهروند که حاضر به ذکر نامش نشد ، افزود : لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده را نیز به همراه خود می بریم تا آنجا نیز رعایت کنیم.. اینکه چند روز دیگر باید در خانه بمانیم حوصله بچه ها سر می رود و گفتیم که برویم ییلاق تا قرنطینه را آنجا سپری کنیم.

خبرنگار: مگر از هشدارها نسبت به خانه ماندن اطلاع ندارید و اینکه ممکن است شما ناقل باشید و ویروس را به محیطی جدید منتقل کنید؟

شهروند اول : بی خیال، چیزی نمی شود. دورهمی خودمانی است و قرار نیست کسی به ما اضافه شود. هوای ییلاق هر ویروسی را ضد عفونی می کند. فقط ما نیستیم که می رویم . الان همه در حال رفتن به ییلاق هستند. ما نیز از خانه نشینی خسته شده ایم .

خبرنگار: آیا به فکر کادر درمانی نیستید که هفته ها از خانواده دور بوده و از خستگی نمی توانند حتی راه بروند؟ یعنی برای سر رفتن حوصله شما آنها باید خستگی مضاعفی را متحمل شوند؟

شهروند اول : ما نکات بهداشتی و ضدعفونی را رعایت می‌کنیم. اخبار هم گفته وضعیت بیمارستان ها خوب شده است. البته باید به پرسنل بیمارستان ها نیز پاداش بدهند و از آنها قدردانی کنند اما مثل اینکه وضعیت عادی شده و البته ماهم جای دوری که نمی خواهیم برویم .چه فرقی می کند خانه شهری باشه یا خانه ییلاقی؟

خبرنگار : چرا از خانه خارج شدید ؟ نمی ترسید که به ویروس کرونا مبتلا شوید و این ویروس را به اعضای خانواده منتقل کنید؟

شهروند دوم : مجبور بودم خرید کنم، چون در خانه ییلاقی چیزی نیست. زمستان وقت نکردیم آنجا برویم به خاطر وضعیت راه و سرما و الان خانه خالی است و باید مقداری برای خورد و خوراک خرید می کردم. البته نکات بهداشتی را رعایت می کنم و الان در ماشین مواد ضدعفونی کننده دارم و خود و خریدهایم را ضد عفونی می کنم.

خبرنگار: الان می خواهید بروید ییلاق؟ مگر با قوانین و مقررات جدید جابه جایی آگاه نیستید؟ ممکن است جریمه شوید؟

شهروند : چرا ، گفتند که پلاک های غریبه در جاده ها را جریمه می کنند ، اما پلاک آمل را برای جاده هراز جریمه نمی کنند. دیشب خواهر و دامادام پیش از ما رفتند ییلاق تا خانه را تمیز و آماده کنند و جریمه نشدند و الان نیز ما پیش آنها می رویم. فکر نکنم جریمه کنند.

خبرنگار ایرنا دستکم با 10 خانواده ای که قصد سفر به مناطق ییلاقی را داشتند ، مصاحبه کرد و تقریبا پاسخ تمامی آنها مشابه بود.

رئیس پلیس راه ماندران نیز درباره جلوگیری از تردد به سمت ییلاقات به خبرنگار ایرنا گفت: حوزه اجرای طرح فاصله گذاری پلیس ابتدای حوزه استحفاظی استان در جاده ها است.

سرهنگ قدمی افزود: رسیدگی به عبور و مرور در ورودی روستاهای ییلاقی و تمامی روستاها با بسیج ، شورای محلات و دهیاری ها است.

وی با بیان اینکه برخی از شهروندان در روستاهای ییلاقی دارای ملک شخصی هستند ، گفت : متاسفانه ابزاری برای جلوگیری از آنها وجود ندارد.

می توان نتیجه گرفت که گویا برای سر نرفتن حوصله برخی از شهروندان مازندرانی پرسنل بیمارستانی و آنهایی که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار دارند همچنان از آغوش خانواده باید دور بمانند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روز طبیعت ، سیزده بدر
نظرات شما
پیشخوان