تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹

ترکان: با دو ویروس کرونا و تیرانا مواجهیم /دولت نباید باج بدهد

اکبر ترکان می‌گوید: ما الان با ۲ ویروس طرف هستیم، یک ویروس کرونا است و یک ویروس تیرانا است که پایتخت آلبانی است و در انجا هزار و ۵۰۰ منافق در اردوگاه‌هایی هستند که برای این‌ها سالن‌هایی را تجهیز کرده اند و این‌ها هر روز آنجا می‌روند و پشت کامپیوتر می‌نشینند و شروع به جنگ روانی و جنگ اینترنتی بر علیه جمهوری اسلامی می‌کنند.

ویروس کرونا

رویداد۲۴  «سال ۹۹ سال سختی خواهد بود» این توصیفی بود که خیلی سیاسیون وقتی هنوز پای کرونا به کشور باز نشده بود مطرح می‌شد؛ اما حالا دیگر اوضاع از آنچه تصور می‌شد پیچیده‌تر است حالا در کنار تحریم‌ها و فشار‌هایی که هم سیاست خارجی‌مان را درگیر کرده و هم سیاست داخلی را نشانه می‌رود با بحرانی به نام افت اقتصادی بعد از رفع کرونا مواجهیم، اما راهکار مقابله با تبعات این بحران چیست؟

«اکبر ترکان» مشاور عالی پیشین حسن روحانی و عضو حزب اعتدال و توسعه در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید؛» دولت بعد از رفع کرونا باید اولین قدم را در راه سیاست‌های جبرانی برای رفع آسیب‌هایی که به بازار کسب و کار وارد شده، بردارد.» او می‌گوید «برای آنکه آسیب‌های اقتصادی به اعتراضات مردمی ختم نشود باید مسوولین با مردم سخن بگویند و شرایط را توضیح دهند.»
بیشتر بخوانید: تعداد قربانیان ویروس کرونا در فرانسه از ۷۵۰۰ نفر گذشت

البته او توصیه‌ای هم به دولت داشت و آن این بود که به نمایندگانی که با وجود تخلفات مالی خود را به صندلی مجلس یازدهم رسانده‌اند باج ندهد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این مصاحبه است:

********

آقای ترکان! قبل از آنکه بحرانی مانند کرونا در کشور پدید بیاید همه پیش‌بینی‌ها به این نقطه ختم می‌شد که سال ۹۹ سال سختی خواهد بود و این موضوع بر اساس اختلافات سیاسی و احتمال درگیری مجلس یازدهم با دولت دوازدهم از یک سو و فشار‌های تحریمی از سوی دیگر بود، اما الان با این وضعیت به نظر می‌رسد شرایط تغییر خواهد کرد با توجه به این مسائل تحلیل شما از آینده چیست یعنی بحران کرونا چقدر می‌تواند در سیاست داخلی و خارجی ما تاثیر بگذارد؟

وضعیت فعلی این بیماری نه فقط در ایران که در همه جهان باعث یک رکود در تولید شده است و بخش‌های مختلف اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است مثلا گردشگری بزرگترین تاثیر را از این اتفاق گرفته است و رکود وسیعی در رشته‌های مرتبط با گردشگری پیش آمده است، مثل هتلداری، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل زمینی، رستوران ها، صنایع غذایی و..، همه این‌ها تحت تاثیر این وضعیت دچار رکود شده اند. نه تنها در ایران که در همه جهان همه با این پدیده مواجه هستند. به ناچار یک افت اقتصادی بزرگی تحت تاثیر این موضوع برای همه کشور‌ها از جمله کشور ما پیش می‌آید.

نمی‌شود روی سلامتی مردم قیمت گذاشت

منتهی مهمترین مساله سلامت مردم است، چون نمی‌شود روی سلامتیشان قیمت گذاشت و استفاده برد. کوشش همه دولت‌ها بر حفظ سلامت مردم است و کوشش دولت ما هم این است که فعلا سیاست‌های سلامتی در محور باشیم که البته بقیه سیاست‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند، ولی محور باید سلامت مردم باشد. بعد از این واقعه ما و دیگران دچار رکود اقتصادی بیشتری می‌شویم و باید اقدامات و برنامه‌های جبرانی برای آن پیش بینی کنند.

*فکر می‌کنید سیاست‌های جبرانی که شما از آن نام می‌برید شامل تجدید نظر در سیاست خارجی هم می‌شود؟

خیر. ببینید اولین اقدام این است که باید گروه‌هایی که بر اثر این رکود شغل‌شان را از دست داده اند و الان فاقد درآمد هستند را مورد حمایت قرار دهد، چون با مساله‌ای که الان پیش آمده درست است که عده‌ای کم درآمد هستند، ولی در همین اوضاع عده‌ای فاقد درآمد هستند. خیلی از کسانی که در صنعت ساختمان و کار‌های ساختمانی بودند الان بیکار هستند، چون کار‌های ساختمانی تعطیل شده است، بنابراین باید برای احیای این رشته‌ها فکری کرد و همچنین باید برای کسانی که در همین دوران این آسیب‌ها را دیده اند فکری کرد، چون معیشت‌شان نمی‌گذرد.

کرونا، معیشت روزانه بسیاری را مختل کرده است، باید چاره اندیشی ضربتی کرد

مثلا در شب عید امسال تمام کسبه فکر می‌کردند که در شب عید کسب و کاری دارند و درآمدی کسب می‌کنند و روی آن حساب کرده بودند، متاسفانه همه این درآمد از بین رفته است و شب عید مغازه‌ها تعطیل بوده است و فروش انجام نشده است و یک کسادی بزرگی اینجا اتفاق افتاده است، بعضی از کسبه توانایی تحمل دارند تا معیشتشان مختل نشود، ولی خیلی‌ها هستند که الان معیشت روزانه شان مختل است و باید برای این‌ها یک فکر‌های ضربتی و عاجلی به عمل آید، مثل بسته‌های حمایتی که اخیرا سازمان برنامه برای اقشاری که آسیب دیده اند در نظر گرفته است و مشابه این باید اقداماتی شود که این اشخاص مورد حمایت قرار بگیرند.

*ما غیر از بحث‌های اقتصادی، بحث‌ها و اختلافات سیاسی هم داریم، یعنی بعد از عید و در یکی دو ماه آینده مجلس یازدهم هم روی کار می‌آید و آن اختلافات سیاسی به ویژه با دولت ممکن است پررنگ‌تر شود. به نظر شما این اختلافات سیاسی به چه سمت و سویی می‌رود و با وجود مشکلات ناشی از بحران کرونا این اختلافات سیاسی چه رنگی به خود خواهد گرفت؟

به نظر من روی دوش مجلس جدید ۲ وظیفه مهم است؛ یک وظیفه از این ناشی می‌شود که ۹۰ نفر از نمایندگانی که در مجلس قبل بودند و یکی دو ماهی از عمرشان باقی است، این‌ها به دلایل مالی و مداخلات اقتصادی رد صلاحیت شده اند. مثلا رد صلاحیت علی مطهری معلوم است که جنبه سیاسی داشته است،، اما شورای نگهبان اعلام کرد که عده‌ای در کار‌های خلاف بودند مثل دلالی و مداخله در امور ناباب تجاری و... که طبق صحبت‌های شورای نگهبان عده زیادی اینگونه بودند.

اعتبارنامه نمایندگانی که درگیر دلالی یا مداخله‌های اقتصادی بودند رد شود

به نظر من مجلس جدید در ابتدا باید برای این که این آلودگی را بزداید با دقت بسیار زیادی مراقبت کند تا آبرو و حیثیت مجلس احیا شود، بعضی از کسانی که رد صلاحیت شده بودند با فشار‌های مختلفی رفته اند و دوباره کارشان را درست کرده اند و دوباره وارد مجلس شده اند، من فکر می‌کنم مجلس جدید برای اینکه حیثیت خود را حفظ کند، باید این کسانی که در کارشان خدشه اقتصادی است و در مداخله اقتصاد دولتی بوده اند و دلالی و امثالهم انجام میدادند باید اعتبارنامه هایشان رد شود.

برخی نمایندگان مجلس یازدهم با وجود تخلفات مالی تائید صلاحیت شدند

*یعنی شما می‌گویید افرادی بوده اند که با وجود تخلفات مالی توانسته‌اند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و به مجلس راه پیدا کرده اند؟

بله. برای اینکه دوباره فشار آورده اند و تائید صلاحیت شده‌اند که اسامی آن‌ها معلوم است. اعتبارنامه این‌ها باید رد شود و نباید اجازه دهیم این‌ها همچنان در مجلس بمانند وگرنه مجلس دوباره همان اتهامات قبلی را متوجه می‌شود. این بخش بسیار مهمی است و تقاضای ما از مجلس جدید این است که اعتبار مجلس را فدای این اشخاص ناباب نکند.

بخش دوم این است که: در این دوره‌ای که گذشت نمایندگان مداخلاتشان در قوه مجریه خارج از حد و اندازه بود به طوری که نماینده مجلس فشار می‌آورد که فلان نفر را مدیر کل استان کنید یا فلان نفر را به عنوان رئیس اداره بگذارید، این کسانی که به عنوان وابستگان به نمایندگان در مصدر امور قرار گرفته اند، این‌ها یکی از نکات فساد و آسیب پذیری دوره گذشته مجلس بوده اند.

کار مجلس فشار آوردن برای عوض کردن رئیس فلان اداره نیست

من فکر می‌کنم که کار مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است، کار مجلس این نیست که با فشار وارد کردن بر قوه مجریه رئیس فلان اداره را عوض کنند و وابستگان خودش را روی کار آورند. این کار قبلا اتفاق افتاده است و باید اصلاح شود. در دوره انتخابات، مثلا فلان نماینده از رئیس فلان اداره انتظار دارد که به نفع او وارد اقدامات شود، اگر رئیس اداره‌ای به نفع نماینده وارد اقدامات شده باشد، آن رئیس اداره محبوب آن نماینده می‌شود و اگر رئیس اداره شرافتمند عمل کرده باشد و زیر بار خواسته‌های غیر قانونی نرفته باشد، آن نماینده مجلس با او بد می‌شود و قتی با او بد شد او را با فشار وارد کردن جایگزین می‌کند، اینجا یک فساد اتفاق افتاده است. این‌ها در مجلس فعلی اتفاق افتاده است و من این حرف‌ها را بدون پشتوانه نمی‌گویم. اگر این‌ها اصلاح نشود، مجلس جدید موفق نمی‌شود از اتهامات مجلس قبلی خود را مبرا کند. مجلس باید مداخله در امور قوه مجریه را منع کند و اجازه ندهد نمایندگان از ابزار قدرت استفاده کنند.

دولت نباید به نمایندگان باج بدهد

*این روز‌ها مشاهده می‌شود که ادبیات تندی از سوی منتخبان مجلس یازدهم نسبت به دولت بکار برده می‌شود یا خط و نشان استیضاح و .. مطرح می‌شود. آنهم در شرایطی که کشور نیازمند آرامش سیاسی برای عبور از بحران است و.

قاعده این است که اگر می‌خواهیم کشور سالم باشد باید اجازه این دخالت را ندهیم؛ لذا مجلس جدید باید کمیته‌ای را تشکیل دهد و به محض اینکه این گزارش‌ها به او می‌رسد با قاطعیت آن نماینده را مواخذه کند و او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد، وگرنه تبدیل به فساد می‌شود. با این مسائل باید سخت گیرانه برخورد شود. الان مجلس از اعتبار افتاده است، خیلی‌ها می‌گویند مجلسی که ۹۰ نفر آن رد صلاحیت بوده اند قانون گذاری اش چه وجاهتی دارد؛ بنابراین مجلس جدید باید این مسائل را اصلاح کند و افرادی که خدشه دارند را رد کند و اعتبارنامه آن‌ها را تصویب نکند و در مورد مداخلاتی هم که نمایندگان در امور مجریه می‌کنند سختگیرانه وارد شود. در دوره آقای احمدی نژاد، ایشان اجازه دخالت به نماینده را نمی‌داد.

*یعنی می‌گویید دولت باید اینجا مقاومت کند؟

دولت باید مقاومت کند و نباید با این حرف‌ها مماشات کند.

*این قضیه تنش سیاسی را بیشتر نمی‌کند؟

اسم این تنش نیست بلکه باج دادن است. مثلا رئیس اداره فلان یا مدیر کل را به خاطر آقای نماینده عوض می‌کنیم و وابستگان نماینده را در این شرکت‌ها می‌گذاریم، شما فکر می‌کنید اینکه نماینده می‌خواهد وابسته خودش در فلان شرکت باشد برای چیست؟ آیا این کار را می‌کند، چون شخص وابسته اش شایستگی مدیریت بیشتری دارد؟ یا اینکه میخواهد شخصی وابسته به خودش باشد تا انتظاراتش را حل کند؟

این انتظارات به خیر و صلاح مردم و جامعه است یا حساب‌های دیگری در آن دخیل است؟ فکر می‌کنید حقوق ۴ سال نمایندگی بیشتر است یا هزینه تبلیغات انتخاب نمایندگی؟ اگر هزینه تبلیغات از حقوق ۴ سال نمایندگی بیشتر است، طرف برای انتخابات می‌خواهد چکاری انجام دهد؟ بعد از اینکه نماینده شد می‌خواهد سراغ کسانی برود که خرج نمایندگی را داده اند و برای آن‌ها جبران کند. کسانی که هزینه تبلیغات را می‌دهند فقط برای یک نماینده آن کار را نمیکنند، مثلا برای ۲ نماینده هزینه می‌کنند، هرکدام از این ۲ نماینده که برنده شود او هم برنده می‌شود و بعد از برنده شدن آن اسپانسر، نماینده را می‌برد تا کارهایش را انجام دهد و مثلا نماینده برای او فلان امتیاز یا فلان وام را بگیرد. اسم این کار‌ها فساد است. در اوایل انقلاب روحیه انقلابی طوری بود که ما نمی‌توانستیم تردید کنیم که این‌ها بخاطر وظیفه دینی آمده اند، ولی الان احساس من این نیست که همه این‌ها بخاطر وظایف دینی آمده باشند. اگر این مسائل مراقبت نشود دوباره همان قصه ادامه پیدا می‌کند.

*آقای ترکان اگر برخی در بوق اختلافات سیاسی بدمند، از طرفی بحث رکود اقتصادی که بعد از این قضیه بحران کرونا بیشتر هم شده است، فکر نمی‌کنید پالس این مسائل به جامعه بروز اعتراضات جدید باشد؟ چه تدبیری باید اندیشید که فضای جامعه از سوی سیاسیون به سمت آرامش هدایت شود نه تنش و اعتراض؟

اگر تصمیمات مدبرانه باشد و با مردم در میان گذاشته شود و مردم به اینکه این تصمیمات در مسیر خیر و صلاح جامعه است اعتماد کنند، ما واکنش اجتماعی نخواهیم داشت.

علاوه بر ویروس کرونا باید مواظب ویروس تیرانا هم باشیم

ما الان با ۲ ویروس طرف هستیم، یک ویروس کرونا است و یک ویروس تیرانا است که پایتخت آلبانی است و در آنجا هزار و ۵۰۰ منافق در اردوگاه‌هایی هستند که برای این‌ها سالن‌هایی را تجهیز کرده اند و این‌ها هر روز آنجا می‌روند و پشت کامپیوتر می‌نشینند و شروع به جنگ روانی و جنگ اینترنتی بر علیه جمهوری اسلامی می‌کنند. تمام منافقین آنجا برای جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی سازماندهی شده اند. مسلم است که خرج آن‌ها را کشور‌هایی می‌دهند که دشمن ما هستند و منافقین تا جایی که بتوانند شایعه درست می‌کنند و دروغ می‌گویند و فضای مجازی را آلوده می‌کنند.

اگر شما بخواهید به خودتان نمره ۱۰۰ بدهید این نمره را می‌دهید؟ مسلما خیر، آن مقدار که از ۱۰۰ کمتر است می‌شود اشکالات کار شما. من هم نمی‌توانم به خودم نمره ۱۰۰ بدهم و هیچ کس نمی‌تواند این کار را بکند، قطعا یک درصد‌هایی در کار اشکالات پیش می‌آید، آن اشکالات همان چیزی است که آن منافقین روی آن مانور می‌دهند. الان بچه‌هایی که در بهداشت و درمان کمک می‌کنند چقدر صادقانه و وفادارانه کار می‌کنند، بچه‌های کادر بهداشت درمانی ما واقعا افتخار آمیز هستند، حالا چقدر مزخرف درباره بهداشت و درمان ما در فضای مجازی می‌نویسند و دروغ و تهمت می‌زنند؟ همه این‌ها از آنجا می‌آید و ریشه آن آن‌ها هستند.

آن منافقین این کار‌ها را برای اهداف خودشان انجام میدهند. دولت‌هایی که گرفتار بیماری کرونا هستند بیماری تیرانا ندارند، ولی ما هم کرونا و هم تیرانا را داریم و آن‌ها دارند به این ترتیب اعتماد را از بین می‌برند.

عقلانیت جامعه مذهبی ما در حد و اندازه‌ای بود که حتی حرم امام رضا و بقیه حرم‌ها مثل حضرت معصومه و شاهچراغ و .. را بسته اند، نماز جمعه‌ها و محافل مذهبی را تعطیل کرده اند، این‌ها نشان دهنده عقلانیتی است که جامعه مذهبی ما دارد و به سلامت مردم اهمیت می‌دهد. در این بین یک احمق پیدا می‌شود که می‌خواهد با فلان روش خرافاتی با بیماری کرونا مقابله کند و می‌رود و حرم را لیس می‌زند، آیا باید تمام آن روشن بینی مذهبی را کنار بگذارند و به آن یک نفری که رفته است و حرم را لیس زده است استناد کنندو تمام جامعه مذهبی را سرکوب کنند؟ فضای مجازی الان اینگونه عمل می‌کند. فضای مجازی در هر اقدامی که در جامعه میشود منفی‌ترین نقطه آن را بر می‌دارد تا به کشور و دولت و مردم ضربه بزند و خیلی ظالمانه رفتار می‌کند و بعضی‌ها هم ساده لوحانه آن حرف‌ها را گوش می‌کنند. این‌ها مشکلات ما را تشدید می‌کند و برای همین ما باید با مردم زیاد حرف بزنیم برای آن‌ها با صمیمیت و روشنی توضیح دهیم و مشکلات را به صورت کاملا شفاف برای مردم وصف کنیم.

از سوی دیگر در سال آینده باید به سمت جهش تولید برویم، جهش تولید یعنی جهش در کشاورزی و صنعت و خدمات. جهش تولید در کشاورزی یعنی چی؟ یعنی استفاده بهینه از آب، چون تولیدات کشاورزی به آب وابسته است و ما باید از آب استفاده بهینه کنیم.

الان سفره‌های زیرزمینی دارد از بین می‌رود و فرونشست زمین اتفاق افتاده است، چه کاری باید کرد؟ باید برداشت از سفره‌های زیرزمینی با تغذیه سفره‌های زیرزمینی متعادل شود. اگر حجمی از ریزش سالانه به سفره‌های زیرزمنی می‌رود و آنجا را تغذیه می‌کند آیا می‌شود برداشت از آن سفره بیشتر از ریزش باران باشد؟ نباید باشد. میزان برداشت باید با مقداری که به سفره‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود متناسب باشد. اگر اضافه برداشت کنیم سطح سفره‌ها پایین می‌رود، الان تعداد زیادی از دشت‌های کشور بحرانی شده اند. بعضی از روستاییان مشاهده می‌کنند که مثلا لوله چاه ما از زمین بالا زده است، لوله چاه بالا نزده است بلکه فرونشست زمین است، چون برداشت از آب‌های زیر زمینی بیشتر از تغذیه آن شده است بنابراین زمین‌ها فرونشست کرده است و این فرو نشست دارد لایه اسفنجی سفره زیرزمینی را متراکم می‌کند و اگر متراکم شود دیگر نمی‌تواند آب را نگه دارد. باید اصلاح این‌ها را شروع کنیم و ضمنا بهره وری آب را هم افزایش دهیم و حتی روش‌های آبیاری را هم به آبیاری قطره‌ای تغییر دهیم تا آب به مقدار کافی پای ریشه درخت بریزد و به جا‌های دیگر که اسراف آب را شامل می‌شود، آب نپاشد.

یا از آبیاری بارانی در زراعت و کشاورزی استفاده کنیم. این‌ها منجر به بهره وری در آب می‌شود. با بهره وری آب، کشاورزی جهش می‌کند. جهش در تولیدات صنعتی را باید با محدود کردن کالا‌هایی که وارد می‌شود، ولی می‌توانیم در داخل بسازیم انجام دهیم، قبل از اینکه جهش قیمت ارز اتفاق بیفتد، کیف و کفش و لباس و خیلی لوازم خارجی در بازار بود، چرا باید کارگر ایرانی بیکار شود و پوشاک ایرانی رونق نداشته باشد و کفاش ایرانی کار نکند و به جای آن اقلام خارجی بیاید، امسال به دلیل گرانی ارز و مدیریت خوب بانک مرکزی که با ارز ندادن به رشته‌هایی که ما در داخل ظرفیت تولید آن را داریم، باعث تولید در کشور شد، همین اتفاق باید در سال آینده هم سختگیرانه‌تر دنبال شود تا بتوانیم در تولید داخلی جهش داشته باشیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، کرونا
نظرات شما
پیشخوان