تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره اهمیت سفر وزیر خارجه به اروپا در دوران پسابرجام

ظریف مبلغ ایران پسابرجام در قاره سبز

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، اواسط هفته جاری در قالب دومین سفر خود به قاره اروپا پس از اجرای برجام، با هیأت همراه خود به اسلو، پایتخت نروژ وارد شد و سفر به آلمان نیز در دستور کار وی قرار دارد.
رویداد۲۴،  شهربانو جمعه‌پور- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، اواسط هفته جاری در قالب دومین سفر خود به قاره اروپا پس از اجرای برجام، با هیأت همراه خود به اسلو، پایتخت نروژ وارد شد و سفر به آلمان نیز در دستور کار وی قرار دارد. 

همچنین طی هفته آینده نیز وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه سفر و با مقامات این کشور گفتگو می‌کند. در این سفر، وی در نشست‌ها و همایش‌های مختلف شرکت می‌کند و با مقامات اروپایی درباره مسائل منطقه‌ای، اجرای برجام و مسائل دیگر به بحث و تبادل نظر می‌پردازد.

 مهم اینکه؛ ظریف اوایل ماه جاری (خرداد) سفری پنج روزه به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی داشت. 

با توجه به شرایط فعلی و گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام، یکی از ابعاد مهم سفرهای اخیر ظریف به کشورهای اروپایی، به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، اعلان عمومی مواضع ایران به جهانیان است. 

طی این سفر، سیاست اصلی جمهوری اسلامی مبنی بر تمایل برای برقراری روابط  با کشورهای مختلف جهان، به طوریکه تمامی طرفین از منافع این رابطه برخوردار شوند، مطرح شده است. 

همچنین رفع سوءتفاهم‌های موجود درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیز از دیگر اهداف سفر ظریف به اروپا به شمار می‌رود. در این ارتباط، وزیر خارجه کشورمان طی سخنرانی خود در اجلاس اسلو فروم 2016، تصریح کرد: قدرت ما، بر خلاف اعتقاد همسایگان، بر اساس خوداتکایی بومی و نه تسلیحات و امکانات خریداری شده از خارج است.

 در همین خصوص، وی توضیح داده است: خوداتکایی بومی ایران، به معنای انقطاع از دنیا نیست و اقتصاد مقاومتی که برخی آن را به صورت اشتباهی تعبیر و تفسیر می‌کنند، به معنای تکیه بر منابع قدرت داخلی و مردم خودمان است و امتیازی برای تعامل با دنیا محسوب می‌شود.

علاوه بر مسائل داخلی ایران که در سفر ظریف به اروپا اهمیت دارد، باید به تجزیه و تحلیل جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و لزوم رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای با کشورهای دیگر توسط ایران، اشاره کرد. در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران، موقعیتی در منطقه به دست آورده است که بر اساس آن بسیاری از کارشناسان معتقدند که حل و فصل منازعات منطقه‌ای خاورمیانه بدون حضور و همکاری ایران، شدنی نیست.

 به این ترتیب، حضور نمایندگان دیپلماتیک ایران در مجامع بین‌المللی و اعلام مواضع جمهوری اسلامی درباره مسائل منطقه‌ای امری مهم به شمار می‌رود. به همین دلیل، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در اجلاس اسلو فروم، به تبیین موضع جمهوری اسلامی درباره منازعات منطقه خاورمیانه پرداخت و لزوم تغییر دیدگاه برای حل و فصل این منازعات را مطرح کرد. در همین ارتباط، رایزنی درباره بحران سوریه، راه‌حل سیاسی و اقدامات لازم برای پایان دادن به آن در دستور کار ظریف در دیدار با مقامات اروپایی قرار دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان، به منظور اعلام سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی در مورد عراق و سوریه، طی اجلاس اسلو فروم 2016، تصریح کرد: اگر ما به سمت بازی با حاصل جمع صفر برویم، همه بازنده می‌شویم و ما باید بر سر این موضوع توافق کنیم که هیچ راه‌حل نظامی برای هیچ یک از این موارد (بحران سوریه یا عراق) وجود ندارد.

در این سفر، ظریف از هر موقعیتی برای تصریح شرایط داخلی پس از برجام ایران، استفاده کرده است. در همین ارتباط، وی در همایش "برجام و فرصت‌های جدید همکاری ایران و نروژ" توضیح می‌دهد که جمهوری اسلامی طی سال جاری، رشد اقتصادی 5 درصدی را تجربه می‌کند و تورم 45 درصدی به 10 درصد کاهش یافته است و همه اینها نشان دهنده وجود امکان‌هایی در کنار رفع تحریم‌ها برای گسترش همکاری‌های دو کشور (ایران و نروژ) است.

همچنین، محمدجواد ظریف با هوشمندی طی ملاقات‌های خود با طرف‌های غربی بر سیاست‌های غلط این کشور در برابر ایران، طی سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرده است: غربی‌ها با اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، سیاست‌هایی همچون تحریم‌های سخت را در پیش گرفتند و پس از اینکه از همه «انتخاب‌های غلط» خسته شدند، تصمیماتی درست اتخاذ کردند.

مروری بر اظهارات ظریف در اروپا نشان می‌دهد که اعلام عمومی مواضع جمهوری اسلامی، مبنی بر لزوم دستیابی به راه‌حل سیاسی برای منازعات منطقه خاورمیانه و تعهد به اجرای صحیح برجام از یک سو و تأکید بر کارشکنی‌های ایالات متحده در زمینه اجرای برجام از سوی دیگر در دستور کار سفر وی به قاره سبز قرار داشته است. 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
0
بسیار عالی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان