تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹

شستن دست‌ها با آب داغ یا سرد؛ کدام بهتر است؟

یک متخصص پوست گفت: شستن دست ها با آب داغ، به جای از بین بردن ویروس کرونا باعث خشکی دست ها می شود.

راه مقابله با کرونا

رویداد۲۴ محمد رضوانی متخصص بیماری های پوستی گفت: استفاده مداوم از آب داغ برای شستن دست ها توصیه نمی شود؛ چرا که این کار چربی پوست دست را از بین می برد و منجر به خشک شدن دست ها می شود.
متخصص بیماری های پوستی افزود: بنابراین بهتر است دست ها با آب ولرم و در دمای پوست شسته شوند.

رضوانی در ادامه تاکید کرد: پوست ما تحمل محدودی برای دفعات شست و شو دارد و اگر شست و شو از یک حدی فراتر رود به دلیل این که پوست فرصت کافی برای ترشح چربی روی پوست و حفظ رطوب دست ها پیدا نمی کند، پوست دچار خشکی می شود.

او در توصیه به افرادی که بر اثر شست و شوی مداوم پوست دستشان خشک شده است، افزود: این افراد باید دستان خود را مرتبا با کرم های مرطوب کننده، چرب کنند. اما باید توجه داشت که چرب بودن دست در محیط های آلوده و بیرون از خانه منجر به جذب شدن بیشتر آلودگی ها به دست می شود. بنابراین توصیه می شود وقتی از خانه بیرون می روند دستان خود را چرب نکنند.

متخصص بیماری های پوستی افزود: چرب کردن دست ها باید در منزل و در شرایط محیطی تمیز و قابل اطمینان صورت بگیرد. بهترین راه چرب کردن دست ها قبل از خواب در خانه است تا چربی چند ساعت روی پوست مانده و به ترمیم پوست دست بپردازد.

رضوانی در پاسخ به این سوال که آیا شستن دست ها با آب داغ می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد؟ گفت: بالاترین دمایی که پوست بدن می تواند تحمل کند، دمای ۴۵ درجه است که ویروس کرونا در این دما از بین نمی رود. بنابراین مردم بدانند که تنها شستن دست ها با آب داغ نه تنها نمی تواند از آن ها در برابر ویروس کرونا محافظت کند، بلکه موجب خشکی پوست آن ها و درگیری های بیشتر می شود.


بیشتر بخوانید:۱۲ راه برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا


او برای از بین بردن ویروس ها توصیه کرد: برای شست و شوی دست ها و از بین رفتن ویروس ها بهتر است از صابون استفاده شود. با این که صابون ها باعث خشکی پوست می شوند اما قدرت بیشتری در از بین بردن ویروس ها از جمله ویروس کرونا نسبت به ماده های شوینده ایی که دارای مرطوب کننده هستند، دارند.

این متخصص پوست گفت: مرطوب بودن هوا نیز می تواند از خشک شدن دست ها جلوگیری کند؛ اما این کار در شرایط فعلی توصیه نمی شود. بنابراین برای درمان خشکی دست ها در حال حاضر بهترین کار استفاده از کرم های مرطوب کننده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان