تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازگشت «صبح صادق» برای دفاع از سفیر چین!/ چگونه پای سپاه به اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت باز شد؟

سخنان کیانوش جهانپور ابعادی بسیار فراتر از بحران ویروس کرونا در ایران پیدا کرده و پای منافع ملی و معاونت سیاسی سپاه نیز به میان آمد. هفته نامه صبح صادق که زیر نظر معاونت سیاسی منتشر می‌شود، در مطلبی اظهارات جهانپور را بیجا و نادرست خوانده که باید به خاطر آن عذرخواهی شود.

کیانوش جهانپور اداره سیاسی سپاه

رویداد۲۴ انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت از آمار چین درباره ویروس کرونا ابعاد گسترده‌ای یافت. روز گذشته وزارت خارجه ایران در پیامی رسمی از چین عذرخواهی کرد و پس از آن پای سپاه نیز به میان آمد و نشریه «صبح صادق» که زیر نظر معاونت سیاسی سپاه منتشر می‌شود، مطلب تندی علیه کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت منتشر کرد.

در این مطلب آمده است «متأسفانه، نوع برخورد یک مقام ارشد وزارت بهداشت کشورمان طوری بوده که سفیر چین در توئیت خود به صورت غیرمستقیم به وی توصیه کرده اخبار مربوط به دستاوردها و اقدامات دولت چین در مهار ویروس کرونا را، نه از طریق رسانه‌های غربی بلکه از طریق اخبار رسمی این کشور پیگیری کند.»

در مطلب نشریه سیاسی سپاه آمده «واقعیت این است که اظهارات غیر مسئولانه خلاف منافع ملی جهانپور پیش‌تر و بارها از سوی رسانه‌های غربی و آمریکایی تکرار شده، اما تکرار این اتهامات از سوی یک مقام مسئول رسمی جمهوری اسلامی ایران که کرسی سخنگویی مهم‌ترین نهاد علمی حوزه بهداشت و درمان کشور را دارد، در این شرایط عملاً پیام منفی قابل توجهی را به یکی از حامیان کشورمان در شرایط فعلی منتقل می‌کند؛ از این رو انتظار می‌رود در راستای تأمین منافع ملی کشورمان و لطمه نخوردن روابط ملت ایران و چین و خنثی‌سازی پیامدهای این اظهارات مسئولان وزارت بهداشت و دستگاه دیپلماسی ضمن جبران این اظهارات بیجا، بررسی ابعاد پشت پرده احتمالی این اظهارات را نیز در دستور کار قرار دهد.»

واكنش تهديد آميز هفته نامه صبح صادق به اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت


بیشتر بخوانید: ماجرای اختلاف سفیر چین و سخنگوی وزارت بهداشت چیست؟/ چرا چانگ هوا احضار نشد؟


به گزارش رویداد۲۴ گره زدن منافع ملی ایران به منافع سفیر چین به خاطر کمک های این کشور در مبارزه با ویروس کرونا، توسط تعداد زیادی از کاربران ارزشی توییتر هم دنبال شد اما انتشار آن در هفته نامه صبح صادق، حواشی زیادی ایجاد کرد.

برای نخستین بار تلویزیون فارسی زبان خارج کشور ایران اینترنشنال مطلبی منتشر کرد که در آن گفته شد اداره سیاسی سپاه «سخنان کیانوش، سخنانی بیجا است که باید توسط وزارت بهداشت جبران شود.»

منظور این تلویزیون از اداره سیاسی سپاه، همان نشریه صبح صادق بود که زیر نظر معاونت سیاسی سپاه منتشر می‌شود و به همین دلیل آن را اداره سیاسی سپاه خوانده‌اند.

هفته نامه صبح صادق ارگان رسمی نمایندگی، ولی فقیه در سپاه پاسداران است که حالا وارد بیستمین سال فعالیت خود می‌شود. این هفته نامه (که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران به صورت روزنامه منتشر می‌شود) تا امروز حدود ۱۰۰۰ شماره منتشر کرده است و به صورت رایگان هر هفته دوشنبه‌ها منتشر و در سطح مراکز سپاه توزیع می‌شود.
 
هدف این هفته نامه، تحلیل مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با محوریت مسئله‌یابی سیاسی و بصیرت بخشی به کارکنان سپاه و آحاد مردم کشور است که در تقابل با روزنامه‌های اصلاح طلب منتشر شد و رویکردی کاملا سیاسی داشت اما بعدها با فعالیت سایت‌هایی مثل فارس و تسنیم و مشرق و روزنامه جوان و... به مرور از اثرگذاری آن کاسته شد، اما هر هفته دوشنبه‌ها بدون وقفه منتشر شده است.
 
در دوره احمدی نژاد نشریه صبح صادق، حامی صد در صدی رییس جمهور بود و گفتمان احمدی نژاد را ادامه گفتمان امام خمینی تفسیر می‌کرد. بعدها البته آنچنان فاصله‌ای میان سپاه و احمدی نژاد افتاد که این بار او و حامیانش لقب جریان انحرافی گرفتند.
 
کیانوش جهانپور سفیر چین
 
کیانوش جهانپور سفیر چین
 
هم اکنون یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه، مدیرمسئول نشریه است و از سال ۷۹ تا کنون فرزاد تذری، سعدالله زارعی، رضا گرمابدری و علی قاسمی سردبیران این نشریه بوده‌اند. در حال حاضر نیز علی حیدری سردبیری صبح صادق را بر عهده دارد.
 
فرزاد تذری معاون اسبق اداره سیاسی سپاه و از بنیانگذاران هفته نامه صبح صادق یکی از قربانیان ویروس کرونا در ایران به شمار می‌رود. سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه در مراسم بزرگداشت مرحوم فرزاد تذری گفته بود «در دروانی که او در اداره سیاسی مسئول معاونت بررسی تحلیل بود یکی از موثرترین افراد در بنیانگذاری هفته نامه صبح صادق شد؛ بر اساس اینکه بنیانگذاری صبح صادق یکی از سخت‌ترین فعالیت‌های معاونت سیاسی سپاه در طول عمر آن است. صبح صادق که امروز یک نشریه با قدمت و به عنوان یکی از نشریات مهم و ارگان سپاه است پایه و بنیانش توسط این مجاهد خستگی ناپذیر گذاشته شده است.»
 
علی قاسمی و سعدالله زارعی هر دو از چهره‌های مشهور مطبوعات اصولگرا و تحلیلگران رسانه‌های آن‌ها به شمار می‌روند. سال ۸۹ حجت الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه گفته بود «در حال حاضر نشریه پیام انقلاب به صورت عمومی در دسترس مردم است که مواضع رسمی سپاه را اعلام می‌کند و در حقیقت ارگان رسمی سپاه است. هفته‌نامه صبح صادق نیز با استقبال خوبی مواجه شده و بعضا در دسترس مردم نیز قرار گرفته است.»
 
البته انتشار عمومی صبح صادق همیشه حواشی زیادی داشته است. در دوران اصلاحات، انتشار این هفته نامه حواشی زیادی داشت و برخی نمایندگان، انتشار آن را مصداق دخالت سپاه در سیاست می‌دانستند. مسئولان سپاه هم مکرر اصرار داشتند که این هفته نامه توزیع عمومی ندارد و فقط برای پرسنل سپاه است.
 
احمد بورقانی درباره این نشریه گفته بود «در هفته نامه صبح صادق، جوابی به یک نامه ما داده شد که در آن ۱۲۷ نماینده را به پشه تشبیه کردند، و در نهایت وزیر دفاع نامه دادند که اشتباهی در چاپ رخ داده و در آن به جای پوزش از نمایندگان از خوانندگان پوزش خواسته شده بود.»
 
حالا صبح صادق بار دیگر به قضاوت عرصه عمومی بازگشته است. این بار نه علیه اصلاح طلبان و در دفاع از احمدی نژاد. بلکه در دفاع از سفیر چین در تهران!
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
3
11
از دخالت یک نیروی نظامی در یک مشکل پزشکی که بگذریم، واقعن آدم شگفت زده میشه که نیروی نظامی این کشور به جای حمایت از یران، از سفیر یک کشور بیگانه کمونیست حمایت کنه و یک وزارت خانه را مجبور به عذرخواهی کنه!!!!!! باید شعار سیاست خارجی به « نه شرقی نه غربی مستعمره چین » تغییر داد.این موضع شرم آوره.
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
2
10
از نظر ظریف و این جماعت هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید مگر این که روس یا چینی باشید!!!!! شرم آوره.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
2
10
شما که اینقدر مطیع چین هستین بهتر نیست همون برده امریکا باشین .....اخه چقدر هم ما عزت داریم وای بر ما
سهند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
2
1
طرف وقتی سخنگو هستش فقط متنی که بهش دادند رو بگه و بره و در اداره و موضوعات دیگه که تخصص نداره اظعار نظر نکنه.الاتم سپاه و ارتش و نیروهای بسیجی دارند مایه میزارند شما که شعار جانم فدای ایران سرمیدید کجایید؟
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
1
کجایند آنهایی که هر کجا سخن از آمریکا می آید دلواپس عزت ملی و آرمان های انقلاب می شوند؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
1
بجای اینکه همه باهم یک مشت آهنین باشیم داریم به یک مشت شکسته تبدیل میشیم عزت و سربلندی ایران نباید وابسته کشوری بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
0
2
واقعاوخجالت داره که یک پزشک و یک مقام مسوول و زحمت کش این مملکتو اینطور تحقیر کنن حالا اصلا هرچی اون گفت نادرست هرچی چین گفت درست ...بابا این یک مقام ارشد این کشوره برای آبرو و اقتدار نظام هم که شده احترامشو حفظ کنیم
نظرات شما
پیشخوان