تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
قادری نماینده منتخب شیراز در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت به بهانه‌های مختلف از صندوق توسعه ملی برداشت می‌کند/ بار مالی دولت با تعطیلی یا تعدیل نهاد‌های موازی باید کم شود

جعفر قادری نماینده منتخب شیراز می‌گوید باید با تعطیل یا تعدیل نهاد‌های موازی بار مالی دولت را کم کنیم و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باید به حداقل برسد و منابع این صندوق فقط برای حمایت و توانمندسازی اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد زیرا متاسفانه دولت به بهانه‌های مختلف از این صندوق برداشت می‌کند.

جعفر قادری نماینده شیراز

رویداد۲۴ نتایج انتخابات مجلس یازدهم نشان داد خرداد امسال یکی از اصولگراترین مجلس‌های بعد از انقلاب بر سر کار خواهد آمد. در سال‌های گذشته اصولگرایان همواره منتقد عملکرد دولت بوده‌اند و گفته‌اند نمایندگان اصلاح طلب نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. مجلس آینده تنها ۱۶ اصلاح‌طلب دارد و باید منتظر ماند اصولگرایان منتقد چه خواهند کرد؟ 

جعفر قادری نماینده منتخب شیراز در مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید کشور ما از قبل دچار مشکلاتی مانند تحریم بود و بحران ویروس کرونا باعث شد وضعیت کسب و کار‌ها بیشتر دچار رکود شود. مشکل مهم اقتصادی در کشور، رکود تورمی است، یعنی همزمان هم تورم و هم رکود را در جامعه داریم و مجلس یازدهم باید تمام تلاش خود را به‌کار ببندد تا کشور از این حالت خارج شود.

او می‌گوید: مباحثی که مجلس یازدهم باید به آن بپردازد، اول رونق دادن به تولید است. از این‌رو مجلس آتی باید تلاش جدی برای برداشتن موانع قانونی در راه تولید داشته باشد تا دوباره تحرک در جامعه ایجاد شود. بحث بعدی این است که دولت منابع مالی برای اجرای طرح‌های عمرانی را ندارد. ما باید سریع با کاریزما‌هایی که می‌توانند بار اجرای طرح‌های عمرانی را از دولت کم کنند را به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های مجلس آینده در نظر بگیریم. باید در قوانین مالیاتی و بیمه‌ای تلاش کنیم تا با اصلاحاتی که می‌توانیم اعمال کنیم، مشوقی برای تولید و سرمایه‌گذاری باشیم و آیین‌نامه برخی از قوانینی را که هنوز نوشته نشده است را اصلاح یا بنویسیم، زیرا بعضی از بخش‌ها محرک اقتصادی است و ما باید مشوق ورود جدی بخش خصوصی برای تولید و سرمایه باشیم.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی و واحد‌های داخلی

قادری با اشاره به اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری‌های بلااستفاده بیان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی در کشور انجام شده که خیلی مورد بهره‌وری قرار نگرفته‌اند و باید تلاش کنیم بدون سرمایه‌گذاری مجدد از این ظرفیت‌های خالی حداکثر برداشت را انجام دهیم. اما کار‌هایی از جمله جلوگیری از قاچاق و واردات کالا‌های غیرضروری، حمایت از کالا‌های تولید داخل، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از موضوعاتی است که در مجلس آتی باید مورد توجه و در صدر کار‌ها قرار گیرد تا بتوانیم عقب‌ماندگی و شکافی علمی را که بین ما و کشور‌های توسعه‌یافته ایجاد شده را از میان برداریم.


بیشتر بخوانید: امکانات دولت برای فرودستانی که منبع درآمد پایدار ندارند، استفاده شود


او تصریح کرد: باید بتوانیم با ادغام و حذف کار‌های غیرضروری عملاً هزینه‌های دولت را کاهش داده و با تعطیل یا تعدیل نهاد‌های موازی بار مالی دولت را کم کنیم و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باید به حداقل برسد و منابع این صندوق فقط برای حمایت و توانمندسازی اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه شاهدیم که دولت به بهانه‌های مختلف از این صندوق برداشت می‌کند که این کار به هیچ‌وجه درست و منطقی نیست.

قادری با انتقاد به شیوه‌های مالی دولت بیان کرد: متاسفانه شیوه‌هایی که دولت در دستور کار قرار داده است باعث افزایش نرخ سود تسهیلات شده است که باید اصلاح شود و از طرفی باید به اصلاح نظام بانکی کشور نیز بپردازیم.

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم می‌گوید متاسفانه مجلس دهم بیشتر درگیر کار‌های سیاسی شد در صورتی که خیلی بهتر از این می‌توانست در مباحث نظارتی عمل کند. نظارت مجلس دهم خیلی ضعیف بود و می‌توان ادعا کرد بخش اعظمی از نمایندگان مجلس دهم وکیل‌الدوله بودند نه نماینده مردم که بتوانند کار‌های جدی برای حل مشکلات آن‌ها انجام دهند.

قادری می‌گوید: افزایش قیمت بنزین بنزین یکی از این مواردی بود که تبعات سخت آن گریبان‌گیر قشر ضعیف و مستضعف جامعه شد که اگر نظارت و کنترل دولت درست و مستمر صورت می‌گرفت شاهد چنین تبعات منفی نبودیم.

او با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان ادامه داد: در حالی که دولت با فشار زیاد، عرصه را برای تولیدکننده تنگ کرده است، آن‌ها را به‌سمت تعطیلی یا ورشکستگی سوق می‌دهد. از سوی دیگر حمایت‌های لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عمل نیامده است و در تحقق اجرای طرح‌های زیربنایی، کار جدی انجام نشده و دولت با روش‌های سنتی خود به انجام کار‌های عمرانی می‌پردازد. با وضعیت موجود عملاً کار خاصی در کشور اتفاق نمی‌افتد.

قادری می‌گوید ما معتقدیم مالیات بر ارزش افزوده بعضی از اصناف مانند صنف پوشاک باید صفر شود و مالیات برای صنایع غذایی مورد حمایت قرار بگیرد. مالیات بر نرخ ۲۵ درصد، نرخ بالایی است و باید کاهش یابد تا به مرور پایه‌های مالیاتی توسعه یابد و در عوض جلوی بخشی از معافیت‌های بی‌دلیل و فرار‌های مالیاتی گرفته شود.

قادری در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از صنعت‌هایی مانند پوشاک علاوه بر اینکه کمک می‌کند تا اقشار کم‌درآمد و فقیر جامعه هم بتوانند وارد صنعت تولید شوند و از آنجایی که این صنعت نیازی به تخصص و سرمایه زیاد ندارد به‌راحتی می‌توانیم با حمایت از این اصناف دوباره چرخه اقتصادی کشور را به حرکت درآوریم و این یعنی آموزش ماهی‌گیری به‌جای اینکه مرتباً به دهک‌های پایین جامعه ماهی دهیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان