تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

سازمان ملل: وضعیت پناهجویان در سودان نگران کننده است

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحددر گزارش هفتگی خود اعلام کرد: وضعیت پناهجویان سودان جنوبی در کشور سودان ساکن هستند نگران کننده است.
دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحددر گزارش هفتگی خود اعلام کرد: از پایان سال 2013 میلادی تاکنون بیش از 230 هزار پناهجوی سودان جنوبی در کشور سودان ساکن هستند که وضعیت آنان نگران کننده است.

گزارش هفتگی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل متحد می افزاید: اکنون سودان بالاترین میزان پناهجو از کشور سودان جنوبی را دارد. کشورهای اتیوپی، اوگاندا و کنیا مقاصد بعدی پناهجویان سودان جنوبی است.
این گزارش تصریح می کند: هزینه حمایت کامل مالی و انسانی از پناهجویان کشور سودان جنوبی 141.2 میلیون دلار برآورد می شود که در این میان تنها 13درصد این مبلغ، تامین قطعی شده است.
پیشتر« روکو نوری» سخنگوی آژانس پناهجویان سازمان ملل تاکید کرده بود: به دلیل تشدید درگیری در استان استواییه غربی در سودان جنوبی 23 هزار غیرنظامی خانه هایشان را رها کرده و از منطقه گریخته اند.
به گفته وی، هشت هزار نفر از این افراد به کشورهای همسایه رفته و شمار زیادی نیز به جنگل های اطراف گریخته اند که نیروهای امدادرسان هیچگونه دسترسی به آن ها ندارند.
جنگ دوساله سودان جنوبی میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان این کشور عمدتا در مناطق شمال شرقی این کشور متمرکز است، اما گروه های شبه نظامی متعددی نیز اخیرا در استان استواییه غربی تشکیل شده اند.
«رافائل پاتریک زاموبی» استاندار این منطقه گفت که دولت سودان جنوبی قصد آشتی با شورشیان را دارد اما با کسانی که به بی ثباتی دامن بزنند برخورد خواهد کرد.
پیشتر دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه ای درباره افزایش حوادث خشونت بار از جمله تیراندازی، کمین، آزار و اذیت و دزدی در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) هشدار داده بود.
بر اساس این گزارش، به رغم تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور که در دسامبر 2013 آغاز شد، خشونت در سودان جنوبی همچنان ادامه دارد و تاکنون 55 امداد رسان در این کشور آفریقایی کشته شده اند.
در مناطق مرکزی و شرق استوایی سودان جنوبی که تا پیش از خشونت ها در امان مانده بود، از زمان تشکیل دولت وحدت، سه نفر کشته شده اند.
سازمان ملل افزود: در سال میلادی جاری دست کم 29 دستگاه خودروی نیروهای امدادی راهزنی شده اند و 74 مجتمع یا دفاتر آژانس های مربوطه نیز مورد دستبرد و غارت قرار گرفته اند.
جنگ داخلی سودان جنوبی در دسامبر 2013 آغاز شد، اما «ریک ماچار» سرکرده شورشیان این کشور در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) به عنوان بخشی از توافق صلح میان شورشیان با «سالوا کی یریا ماچار » رئیس جمهوری سودان جنوبی به جوبا (پایتخت) بازگشت.
با این حال، جنگ میان گروه های شبه نظامی که توجهی به دستورات کی یر یا ماچار ندارند، همچنان در جریان است.
در حال حاضر 158 هزار غیرنظامی در اردوگاه های سازمان ملل در نقاط مختلف سودان جنوبی نیازمند کمک های فوری هستند که در قیاس با رقم 200 هزار نفری اوج درگیری ها کاهش یافته است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان