تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۹

ته خط برای زنان خیابانی / تبهکاری تنها راه در قرنطینه ویروس کرونا

جرایم در حال زنانه شدن است و جامعه دیگر در امان نخواهد بود کما اینکه بر خلاف گذشته که ته خط برای زنان، گذشتن از جسم برای نان شان بود امروز جرایم به شکل‌های دیگری در حال تبدیل شدن است.

زنان خیابانی

  رویداد۲۴ شیوع ویروس کرونا جدای از مشکلات فراوانی که برای دولت‌ها و مردم ایجاد کرده است تبعات زیادی نیز روی خانواده‌های نیازمند داشته است که در این بین بیشترین آسیب متوجه زنان خواهد شد چراکه این حقیقت همیشه برای همگان روشن بوده که جهان را قوانین مردسالارانه اداره میکند که در شرایط حساس طبیعتا قوانین بیشتر به نفع مردان خواهد بود.

حال در این بین یکی از آسیب‌هایی که زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث تامین معیشت است که اگر روزی ته خط برای یک زن گذشتن از جسم برای تهیه نان بود امروز به دلیل شرایط انتقالی که این ویروس دارد مجبور هستند تا به سمت بزه کاری‌های دیگری مثل سرقت، خفت گیری، کلاهبرداری و. ..بروند.

بیشتر بخوانید: پاتوق زنان خیابانی کدام مناطق است؟
مرضیه محبی فعال حقوق زنان درباره این مسئله که ته خط برای زنان گذشتن از جسمشان برای نان بود، اما امروز به دلیل کرونا این راه بسته است و امکان رفتن زنان به سمت مشارکت در جرایم دیگر به وجود آمده است بیان کرد: ما امروز با پدیده زنانه شدن فقر مواجه هستیم که محصول بلافصل نظام جنسیت است. این محصول مبتنی بر تبعیض بوده و فقط مختص به کشور ما نیست بلکه تمام جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: زنان در کشور ما نیز به دلایل اجتماعی مختلف تهی دست، نابرخوردار هستند و از امکانات اجتماعی بهره عادلانه ندارند که به همین دلیل امکان اشتغال و حضور مستمر در فضا‌های عمومی برای آن‌ها وجود ندارد کمااینکه عرف و قوانین نیز فعالیت‌های آن‌ها را محدود می‌کند؛ بنابراین همه این مسائل باعث می‌شود زنان در جامعه ما و جهان شرایط خوبی نداشته باشند.

محبی تاکید کرد: زنان به واسطه نقش‌های مختلف جنسیتی اعم از زنانگی، مادرانگی و... دارند که این مسئله مسئولیت آن‌ها را از مردان بیشتر کرده است بنابراین در بحران‌های اجتماعی آسیب بیشتری می‌بینند.

این فعال زنان با بیان اینکه کرونا باعث شده ما با یک بحران معیشتی مواجه شویم تصریح کرد: زنان آسیب پذیر‌ترین قشری هستند که در این بحران آسیب می‌بینند کمااینکه بزهکاری محصول همین محرومیت‌ها است و زنان جدای از اینکه امروز از نان محروم هستند در معرض رفتار‌های خشونت آمیز بیشتری نیز قرار دارند که این موارد برروی شدت گرفتن جرایم مجرمانه تاثیر بسزایی دارد.

هیچ راهی برای زنان جز غلطیدن در جرایم مجرمانه نیست

او خاطرنشان کرد: در شرایط فوق هیچ راهی جز غلطیدن در جرایم مجرمانه روبروی زنان قرار ندارد. تا کنون جرایم جنسی افزایش پیدا می‌کردند، اما هم اکنون با توجه به اینکه راه آن به نوعی بسته شده است تنها راهی که روبروی آن‌ها باقی می‌ماند این است که آن‌ها به سمت جرایم مالی، قتل، سرقت و... بروند.

محبی با تاکید بر این موضوع که وقتی زنی در معرض کودکان گرسنه و بیمارش قرار بگیرد و از هیچگونه حمایت نیز برخوردار نشود بدون شک در وضعیت مجرمانه قرار می‌گیرد مطرح کرد: زنان تهی دست معمولا به اجبار در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند که به دلیل شرایط قومیتی و اجتماعی این مناطق وضعیت مجرمانه‌ای را برای آن‌ها به دلیل مجموعه‌ای از محرومیت‌ها تشدید می‌کند.

حاکیمت نسبت به زنان ملاحظات بیشتری داشته باشد

این فعال زنان در پاسخ به این سوال که امروز دولت چه وظیفه‌ای دارد تشریح کرد: زمانی که یک گروه اجتماعی محروم‌تر هستند قاعدتا حاکمیت وظیفه دارد که نسبت به آن‌ها ملاحظات بیشتری را در نظر داشته باشد و سیاستگذاری حاکمیت باید مبتنی بر رفع محرومیت محروم‌ترین‌ها باشد که متاسفانه این قضیه درباره زنان رعایت نمی‌شود.

جرم خیزی رفتاری زنان ناشی از محرومیت‌ها است

او با بیان اینکه محرومیت‌ها درباره کودکان نیز تبعات زیادی را به دنبال دارد اضافه کرد: وقتی زنان در پیوند با کودکان خود هستند جرم خیزی رفتاری آن‌ها نیز ناشی از محرومیت‌های کودکانشان می‌شود. در بیشتر کشور‌های جهان برای کودکان سیاستگذاری‌های صورت می‌گیرد تا رنج کم تری را تحمل کنند.
رفتار مجرمانه زنان یک آنمی مجرمانه به راه خواهد انداخت

محبی اضافه کرد: اگر زنان به سمت رفتار‌های مجرمانه بروند هیچکس در امان نخواهد بود کمااینکه با یک آنمی مجرمانه مواجه خواهیم بود اگر به موقع از هر آنچه در کشور امکانات وجود دارد بهربرداری مناسب نشود.

این فعال زنان در پایان با بیان اینکه ما نباید یک نگاه کوتاه مدت به افراد داشته باشیم خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد تاثیر بسزایی در این امر دارند و باید برای آگاه سازی خانواده‌ها فعال شوند کمااینکه اشتغال خانگی نیز باید با سیاست ورزی رونق پیدا بکند تا این خانواده‌ها در کنار آگاه شدن از نظر مالی نیز قدرتمند شوند.
 
 
منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان