تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
عضو کمیته کشوری مقابله با ویروس کرونا:

افزایش علائم ویروس کرونا/ ۵۰ درصد مبتلایان بدون علامت هستند

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا گفت: ماهیت و رفتار ویروس کرونا مثل سابق است، اما علائمی دیگری به بیماری اضافه شده است.

علائم جدید ابتلا ویروس کرونا

رویداد۲۴ مینو محرز عضو کمیته کشوری مقابله با ویروس کرونا در خصوص تغییر علائم در مبتلایان به ویروس کرونا گفت: ما با تغییر ویروس مواجه نشده ایم. ماهیت و رفتار ویروس مثل سابق است، اما علائمی دیگری به بیماری اضافه شده است. علائم گوارشی، علائم عصبی مانند نقص چشائی و بویائی، بی اشتهائی، اسهال و تهوع اضافه شده است. اینها علائمی بودند که قبلا مشاهده نکرده بودیم. همه این موارد امروز در کمیته کشوری بحث و بررسی شدند. البته همچنان تب و سرفه شایع ترین علائم است.

وی با بیان اینکه افرادی که علائم عصبی مانند از دست دادن بویائی یا چشائی دارند، حتما باید به پزشک مراجعه بکنند، گفت: کسانی که علامت ندارند، دلیلی ندارد به به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنند. هیچ پزشکی نمی تواند ۱۴ روز کمون بیمار را تشخیص بدهد. افراد اگر علائم پیدا کردند به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنند. هیچ دلیل هم برای مصرف دارو وجود ندارد. بنا به چه منطقی باید برای افرادی که علامت ندارند دارو تجویز شود؟

عضو کمیته کشوری مقابله با ویروس کرونا در واکنش به اینکه پس چرا برخی پزشکان برای افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده است، اما علائمی ندارند؛ دارو تجویز می کنند؟ پاسخ داد: این کار اشتباه است و جزو آخرین مباحثی بود که در کمیته کشوری بیان شد. کسی که علائم ندارد نیاز به دارو ندارد. ۵۰ درصد مبتلایان جامعه بدون علامت هستند و نیاز به هیچ درمانی ندارند. این افراد باید ایزوله باشند. جز این اقدام هیچ درمانی نیاز نیست. هیچ فردی نباید برای پیشگیری در زمانی که علامت ندارد، دارو مصرف کند.

محرز در پاسخ به این پرسش که آیا به منظور عدم تجویز دارو برای بیماران بی علامت نظارتی صورت می گیرد؟ گفت: دستورالعمل داده شده است، اما برخی پزشکان به آن عمل نمی کنند. اینکه چه کسی می تواند نظارت کند را نمی دانم، آنچه می دانم این است که باید دوباره به آنها آموزش دهیم. ما دستوالعمل را ارائه می دهیم و رفتار پزشک منوط به برداشت آنها از دستورالعمل است. متاسفانه برخی پزشکان تحت تاثیر اطلاعات فضای مجازی قرار می گیرند و اشتباه یا زیاده روی می کنند.


بیشتر بخوانید:هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی به رئیس‌جمهور درباره روند بازگشایی‌ها/ عجله برای بازگشایی‌ها باعث گسترش ویروس کرونا می‌شود


عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، تاکید کرد: بنده رسما اعلام می کنم که افراد بدون علامت نیاز به درمان ندارند؛ به پزشک مراجعه کنند تا از سلامت اطرافیانشان حراست کنند. 

وی در رابطه با بازگشت بهبودیافتگان به محیط کار گفت: یک راه اخذ دو تست منفی کرونا در فاصله ۲۴ ساعت است. راه دوم این است که فرد پس از ۳ هفته از شروع بیماری به محل کار بازگردد، اما باید تا ۶ هفته از ماسک استفاده کند. این در آخرین کمیته کشوری بررسی شد و بزودی با ریزجزئیات در اختیار عموم قرار می گیرد. 

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان