تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرپرست سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران:

۵۳ مورد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌های تهران دیده شده است

سرپرست سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: تاکنون بیش از ۵۳ مورد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌ها گزارش شده است که به اتاق ایزوله منتقل و از بقیه افراد جدا شدند و تا به امروز نیز مورد مبتلای مثبت نداشته‌ایم.
ویروس کرونا در گرمخانه‌ها
رویداد۲۴ سرپرست سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: تاکنون بیش از ۵۳ مورد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌ها گزارش شده است که به اتاق ایزوله منتقل و از بقیه افراد جدا شدند و تا به امروز نیز مورد مبتلای مثبت نداشته‌ایم.

"سید مالک حسینی" سرپرست سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که پس از شیوع کرونا چند نفر از معتادان متجاهر، افراد بی سرپناه و کودکان کار جذب گرمخانه‌ها شده‌اند؟ گفت: اطلاعات افرادی که به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند، براساس خوداظهاری ثبت می‌شود و اینکه فردی اعتیاد دارد یا در مراکز ماده ۱۶ حضور داشته یا خیر مورد سوال قرار نمی‌گیرد. تنها اسم و فامیل و از کجا آمده‌اند، پرسیده می‌شود و اگر تمایل داشته باشند به آن‌ها جواب می‌دهند. این اقدام به این دلیل است که نمی‌خواهیم افراد به خاطر ترس، از حضور در گرمخانه‌ها خودداری کنند. در نتیجه به صورت دقیق این امکان وجود ندارد که بگوییم چند درصد افراد، کارتن خواب هستند یا چند درصد از مراکز ماده ۱۶ آمده‌اند.

او درخصوص وضعیت کودکان کار پس از بسته شدن مراکز پرتو گفت: افراد زیر ۱۸ سال قانونا پذیرش نمی‌شوند. براساس اظهارات همکاران ما در مراکز پرتو، ۴۵۰۰ نفر از افرادی که در این مراکز ساماندهی شده‌اند، متعلق به حدود دو هزار و ۲۵۰ خانواده هستند و در واقع افرادی که در مراکز پرتو هستند، تقریبا خانواده دارند. در مجموع کودک‌کاری که مسکن نداشته باشد به ندرت داریم چرا که یا خانواده دارند و یا به صورت گروهی از افغانستان می‌آیند که بزرگتری دارند و سرپناه برای آن‌ها فراهم می‌کنند و یا از قومیت‌های درون ایران هستند. نمی‌توان به صورت قطعی گفت هیچ کودک کاری نیست که شب‌ها بی سرپناه باشد، اما به دلیل تفکیک ذکر شده، این احتمال بسیار پایین است که کودک کاری در ایران بی سرپناه باشد.

بیشتر بخوانید: آخرین آمار ویروس کرونا در ایران؛ ۸۸۱۹۴ نفر مبتلا و ۵۵۷۴ نفر فوتی

حسینی درباره تعداد افرادی که از ابتدای شیوع کرونا در گرمخانه‌ها ساماندهی شدند، گفت: از روز اول شیوع کرونا تا امروز بیش از ۱۳۰ هزار نفر روز در گرمخانه‌های پایتخت پذیرش داشتیم که به طور متوسط روزی ۲۳۰۰ نفر می‌شود.

حسینی با بیان اینکه با کمک سازمان‌های مردم نهاد محلی بین کودکان کار به صورت روزانه غذا توزیع می‌شود، گفت: به طور متوسط روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ پرس غذای گرم بین کودکان زباله‌گرد در گاراژ‌ها و گود‌های زباله‌گردی توزیع می‌شود و در تلاش هستیم تا این اقدام را تا پایان شیوع کرونا ادامه دهیم. تا به امروز بالغ بر ۸۶۰۰ پرس غذا توزیع شده است و تقریبا به همین میزان بسته‌های بهداشتی توزیع شده است.

او ادامه داد: تاکنون در سه دوره تیم‌های پزشکی بین کودکان حاضر شدند و ضمن انجام چکاپ جسمی، اقلام بهداشتی نیز بین آن‌ها توزیع شد و خوشبختانه موردی از ابتلا به کرونا بین آن‌ها یافت نشد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص چرایی عدم ابتلا به کرونا در گرمخانه‌های پایتخت گفت: تاکنون بیش از ۵۳ مورد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌ها گزارش شده است، موارد مشکوک به اتاق ایزوله منتقل و از بقیه افراد جدا می‌شوند و اورژانس آن‌ها را برای بررسی‌های بالینی بیشتر انتقال می‌دهد و تا به امروز مورد مبتلای مثبت نداشته‌ایم. اصلا ابایی برای اعلام مثبت شدن کرونای افراد نداریم، چرا که تمهیداتی را نیز در نظر گرفته‌ایم.

حسینی در خصوص تمهیداتی که در صورت مثبت شدن کرونای افراد در نظر گرفته شده اظهار داشت: مرکزی که مورد مثبت گزارش شود را براساس نظر و تایید وزارت بهداشت قرنطینه می‌کنیم. همچنین دو مرکز قرنطینه برای مردان و زنان آماده کرده‌ایم و اگر مورد مثبت مبتلا داشتیم که امکان پذیرش در بیمارستان فراهم نبود، در این دو مرکز ایزوله نگهداری می‌شوند.

او در پاسخ به این سوال که در طی شیوع کرونا پذیرش کودک و والد نیز ثبت شده اند یا خیر؟ گفت: در این مدت پذیرش کودک و والد نیز داشتیم، اما عدد دقیقی از تعداد آن‌ها نداریم. چند شب پیش سه کودک در منطقه ۴ پذیرش شدند و با توجه به آنکه اواخر شب بود در مراکز ما نگهداری شدند تا همکاران ما در سازمان بهزیستی آن‌ها را تحویل گرفتند.

حسینی با بیان اینکه پذیرش مردان نسبت به زنان در گرمخانه‌ها خیلی بیشتر بوده است، گفت: پس از شیوع کرونا بیش از ۴۹ درصد افزایش پذیرش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم که بیشتر آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند، چرا که مراکز ماده ۱۶ نسبت به پذیرش اقدام نکردند و این افراد به گرمخانه‌ها روی آوردند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آمار پذیرش در مدت شیوع کرونا نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار داشت: گشت‌های اجتماعی در فروردین ماه ۹۹ نسبت به اسفندماه ۹۸، حدود ۹۰ درصد افزایش جذب داشتند و آمار از حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به حدود ۸ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده بود. همچنین تماس‌های مردمی در خصوص حضور کارتن خواب‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش یافته است.

حسینی گفت: میزان پذیرش در فروردین ماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز بیش از ۴۸ درصد افزایش داشته است.

او درباره سرانجام پذیرش معتادان متجاهر در سامانسرای خاوران گفت: براساس آخرین اطلاعات ستاد مبارزه با موادمخدر موافق جمع‌آوری بود، اما این اقدام منوط به نظر ستادملی مبارزه با کرونا است و آن‌ها نیز مجوز را صادر کرده‌اند و سازوکار اجرایی توسط بهزیستی در حال طراحی است. باید تمهیدات لازم اعم از گرفتن تست و آزمایش‌های لازم و اجرای دوهفته‌ای قرنطینه به خوبی انجام شود تا وقتی قرار است به مراکز ماده ۱۶ وارد شوند، اطمینان بالایی وجود داشته باشد که این افراد درگیر کرونا نیستند. تا اینجای کار به این صورت پیش رفته است و باید منتظر اعلام اجرای آن توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر باشیم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان