تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

ایران و آمریکا چگونه از هم انتقام خواهند گرفت؟/ احتمال درگیری هست؟

پس از پرتاب ماهواره نظامی ایران، گمانه زنی‌ها بر سر جنگ نظامی محدود و غیر محدود، میان ایران و آمریکا شدت گرفته است. اتفاقات هفته اخیر از عراق تا خلیج فارس و در نهایت ضرب شصت ایران به جهان، کلاف چهل ساله واشنگتن و تهران را پیچیده‌تر از گذشته کرد.
درگیری ایران و آمریکا
رویداد۲۴ رسانه‌های خبری جهان همچنان از پرتاب ماهواره نظامی ایران می‌نویسند. اما مساله فقط این نبود بلکه همزمانی مانور نیرو‌های سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس و هشدار به ناو آمریکایی مزید بر علت بود و این سوال را مطرح کرد که چه خواهد شد؟ آیا درگیری نظامی بیش از اندازه مشهود است؟ مساله کشور‌های مذاکره کننده برجام تا کنون پیشرفت‌های موشک‌های ایران بوده است. امری که از سوی وزارت خارجه کشورمان همیشه محکوم بوده است و به غرب هشدار داده که ایران بر سر بازدارندگی خود معامله نمی‌کند. آیا در هشت سال جنگ ایران و عراق شما کشور‌ها همان‌هایی نبودید که به عراق هر نوع سلاح جدیدی را ارائه کردید در حالی که ما سلاحی برای دفاع نداشتیم! پس صحبت از مذاکره موشکی منتفی است! این اظهارات جملات معروف ظریف در نشست‌های بین المللی است که مشخص می‌کند ایران هیچگونه حاضر به مذاکره درباره موشک‌ها نخواهد شد.

از سوی دیگر غافلگیری ایران برای پرتاب ماهواره نظامی از آنجایی بود که پمپئو وزیر خارجه آمریکا به دنبال اجماع علیه ایران برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شده است. آمریکا در پی راضی کردن اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم ایران است و ایران نیز می‌گوید که ازمایشات ما و پرتاب ماهواره هیچ دخلی به قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد.

تنش‌های چند وقت اخیر رسانه‌ها خبری غرب و حتی روسیه را به این سمت برده که آیا قراراست منطقه وارد فاز جدید نظامی شود؟ شدت گرفتن رویارویی ایران و آمریکا که بر سر مساله لغو تحریم در مقابله با کرونا به اوج رسید حالا در خاورمیانه نیز تحرکات امریکایی‌ها در عراق شدت گرفت و سپاه پاسداران هم در بزنگاه خط و نشان جدی برای آمریکایی‌ها کشید. در کنار این‌ها توئیت ترامپ همزمان با پرتاب موشک ایران گمانه زنی‌ها درباره درگیری نظامی را شدت بخشید.

در ادامه برخی از تحلیل‌های رسانه‌های جهان را در اینباره می‌خوانید:

ماهواره ایران نه فقط خاور میانه، بلکه تمام جهان را تغییر می‌دهد

تاراسوف استانیسلاف، در وب سایت خبری رگنیوم روسیه نوشت: پرتاب ماهواره توسط ایران اوضاع درخاورمیانه را تغییر خواهد داد و پیامد‌های جدی را برای روند رویداد‌ها دراین منطقه و جهان به همراه خواهد داشت. تهران نباید دست روی دست بگذارد و باید تمامی رویکرد‌ها را در بازی با امریکا به صورت دقیقی، بررسی کند. احتمال دارد، رویداد‌ها براساس سناریوی غیر قابل پیش بینی توسعه یابد.

زمانی که در روز ۱۵ ماه آوریل، در شمال خلیج فارس، ۱۱ قایق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چند فروند کشتی نظامی امریکا نزدیک شدند، کمتر کسی متوجه شد که این مانور، معنای ویژه‌ای دارد. به گفته «صدای امریکا»، پس از آن که دولت ایران پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی «نور» را اعلام کرد، این رویداد رخ داد. این ماهواره به ارتفاع ۴۲۵ کیلومتری فضا و با کمک دو موشک ماهواره بر قاصد پرتاب شده که به اعتقاد کارشناسان نظامی، امریکا تا این حد، انتظار پیشرفت نظامی و موشکی ایران را نداشته است.

شبکه تلویزیونی «الجزیره»، در تفسیری از این رویداد اعلام کرد که این پرتاب ماهواره از سوی ایران رویداد‌های جاری در خاور میانه را تغییر خواهد داد و پیامد‌های جدی را برای روند رویداد‌ها در این منطقه و کل جهان به همراه خواهد داشت.

الجزیره ادعا کرد: تهران نشان می‌دهد که شایعات غرب پیرامون تکنولوژی‌های ایران کاملا صحت دارد. تهران نشان داد که قادر است، به موشک بالستیک قاره پیما دست پیدا کند که می‌تواند، نه فقط در منطقه، بلکه دشمنانش در امریکا را مورد حمله قرار دهد. افزون بر آن، امکان نصب کلاهک هسته‌ای بر چنین موشکی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آیا پرتاب ماهواره نور آغازگر درگیری جدید ایران و آمریکاست؟

وخیم شدن اوضاع در خلیج فارس به افزایش نرخ نفت منجر خواهد شد. برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران، آن دست از اقدامات نیرو‌های خارجی در منطقه که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد، عبور از خط قرمز بشمار می‌رود و در چنین شرایطی، قطعا، پاسخ قاطعی نشان خواهند داد.

نکته ضد و نقیض در این است که گزافه گویی‌های تهاجمی واشنگتن می‌تواند، باب طبع محافل سیاسی مشخصی در تهران باشد. در چنین شرایطی، پرتاب ماهواره‌ای از سوی ایران در زمینه‌ای از تحریم‌های امریکا و مبارزه با ویروس کرونا قابل درک می‌باشد. تهران خواهان خروج نیرو‌های امریکایی از خاور میانه است.

به نوشته نشریه «صباح» ترکیه، «ایرانی‌ها موفق شده اند، به خوبی، سیاست مقابله با امریکا را طی ۴۰ سال اخیر پیش ببرند. آنان قادر هستند تا شرایط را برای ناگزیر ساختن واشنگتن به ترک منطقه فراهم سازند. در این میان، تهران نباید دست روی دست بگذارد و باید تمامی رویکرد‌ها را در بازی با امریکا به صورت دقیقی، بررسی کند».

توییت‌های ترامپ می‌تواند آغاز جنگ با ایران را به همراه داشته باشد

وب سایت خبری وستی کافکازا روسیه دراینباره نوشت: فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وعده داده که به هر گونه حمله نظامی امریکا در خلیج فارس پاسخ قاطعی خواهند داد. مقامات ایرانی ترامپ را به «ترساندن» متهم کرده اند و اعلام کرده اند که او باید روی کمک به نظامیان امریکایی مبتلا به ویروس کرونا تمرکز کند و نه، تهدید ایران. گفتنی است که هزاران نفر از نظامیان امریکایی به ویژه در پایگاه نظامی در سواحل گوام به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

جان هایتن، رئیس ستاد فرماندهی استراتژیک امریکا، توییت‌های ترامپ را هشدار جدی برای ایران خوانده است. به گفته او، رابطه مستقیمی میان رویداد هفته پیش در خلیج فارس و پرتاب ماهواره وجود دارد و نمونه بارز دیگری است از نیات شرورانه ایران. اما، ایران حضور نظامی و گسترده امریکا را در خاور میانه تهدیدی برای امنیت خود می‌داند.

مقامات بلند پایه پنتاگون کمترین سخنی پیرامون نیت ترامپ برای تغییر سیاستش در قبال ایران ایراد نکرده اند. اما، الین لوریا، عضو مجلس نمایندگان دموکرات، گفته که توییت‌های ترامپ می‌تواند، به آغاز جنگ با ایران منجر شود.

پرتاب ماهواره توسط ایران می‌تواند، پیامد‌های جدی به همراه داشته باشد. مقامات امریکایی معتقدند که ایران از این طریق، به توسعه سیستم موشک‌های بالستیک قاره پیما ادامه می‌دهد که می‌تواند، امنیت امریکا را به خطر اندازد.

مایک پمپئو اعلام کرده که سازمان ملل متحد باید این موضوع را ارزیابی کند که آیا پرتاب ماهواره توسط ایران نقض کننده قطعنامه شورای امنیت بوده، یا خیر. به گفته او، این پرتاب نقض کننده قطعنامه است و ایران باید در برابر این اقدامش پاسخ گو باشد.

روز چهارشنبه، ۵۰ نفر از مقامات بلند پایه پیشین امریکایی و کارشناسان ایران در نامه‌ای خطاب به ترامپ، تهران را به سوء استفاده از ویروس کرونا برای اعمال فشار برآمریکا با هدف تضعیف تحریم‌ها و استفاده از پول‌ها برای تامین مالی فعالیت هایش در منطقه متهم کردند. آنان از ترامپ خواستند تا فشار‌های بیشتری را بر ایران اعمال کند و از این طریق، ملا‌ها را به کمک مالی به ملت ایران ناگزیر سازد.

تغییر معادلات

تحلیل‌هایی را که ازنظر گذارندید از سوی اداره کل رسانه‌های خارجی منتشر شده است. بر همین اساس، تحلیل‌های موجود دیگر در رسانه ها، نشان می‌دهد که معادلات در خاورمیانه به شدت در حال تغییر است. جمهوری اسلامی روز چهارشنبه غرب و کشور‌های خلیج فارس را به شدت غافلگیر کرد و این پیام را بعداز مانور قایق‌های سپاه در پی هشدار به ناو آمریکایی، به کشور‌های عربی رساند که این‌ها نمی‌توانند امنیت اب‌های ما و منطقه ما را فراهم کنند. قدرت نمایی ایران درمنطقه احتمالا یک رویارویی نظامی در آینده به همراه داشته باشد، اما تمام عیار نیست. تحرکات کشور‌های خلیج فارس و سکوت بن سلمان و شاه سعودی که این روز‌ها اخباری از ان‌ها در میان نیست نشان می‌دهد که آن‌ها موافق شدت گرفتن تنش بیشترمیان ایران و آمریکا نیستند و یا شاید ترجیح می‌دهند درهمان عراق با ایران تسویه حساب کنند. به هرحال همه حرف ایران این است که آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند و ایران موشکی را بپذیرند. با این حساب که ماهواره نظامی نیز قدرت چانه زنی ایران را برای همیشه بالا برد، بنابراین ما شاهد جنگی تمام عیار نیستیم؟! آینده مشخص خواهد کرد؛ که چه طور دو کشور از یکدیگر انتقام خواهند گرفت!
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
0
0
ایران بعد از ترور سردار سلیمانی تهاجمی ترشده حمله به نیروهای امریکا در منطقه ساخت زیردریایی هسته ای در اینده نزدیک پرتاب ماهواره به فضا محاصره کردن کشتی های امریکا در خلیج فارس اگر همین جوری به تهاجم هایش علیه امریکا ادامه دهد شاید امریکا عقب نشینی کند
نظرات شما
پیشخوان