تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئيس فدراسيون جودو:

سعید ملایی می‌خواهد در دادگاه علیه ایران شهادت دهد

رئیس فدراسیون جودو: ملایی، سرلک یا منصوری باید بدانند که اگر به جایی رسیدند، از ایران بوده. اگر بیایند و علیه ایران شهادت بدهند، تا ابد یک لکه سیاه در زندگی‌شان خواهد ماند. این افراد باید بدانند چشم ۹۰ هزار جودوکار جوان و نوجوان به آنهاست تا جودوی ایران از تعلیق نجات پیدا کند. اگر روزی بیایند و شهادت بدهند، آه این بچه‌ها دنبال آن‌ها خواهد بود.
سعید ملایی
رویداد۲۴ دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) در حالی تاریخ جدید رسیدگی به پرونده تعلیق فدراسیون جودوی ایران را مشخص کرده که خبر‌های خوبی از آن به گوش نمی‌رسد. مسئولان این دادگاه با ورود به اتفاقات و تنش‌های اخیر ایران در منطقه، لوایح جدیدی را برای فدراسیون جودو ارسال کرده‌اند که ماجرا کلا از شکل ورزشی خود خارج شده و به چالشی سیاسی تبدیل شده است.

موضوع به قدری بغرنج شده که حالا تنها دیگر بحث تعلیق فدراسیون جودو مطرح نیست بلکه خطر تعلیق در کمین کل ورزش ایران است. رابطه فدراسیون جودوی ایران با فدراسیون جهانی این رشته زمانی شکراب شد که سعید ملایی، جودوکار سرشناس ایران، در رقابت‌های قهرمانی جهان جودوی سال گذشته برای چندمین بار مقابل نماینده اسرائیل قرار نگرفت و از مبارزه با او امتناع کرد.

ملایی بعد از این مسابقات به آلمان مهاجرت کرد و آنجا خبر داد که دیگر حاضر نیست به ایران برگردد. سعید با این ادعا که مسئولان ورزش ایران او را چندین‌بار تحت فشار گذاشته‌اند تا عمدا ببازد و مقابل رقیب اسرائیلی وزن خودش، ساگی موکی، قرار نگیرد درخواست پناهندگی داد. اگرچه مسئولان فدراسیون‌های جهانی رشته‌های مختلف مانند کشتی یا کمیته بین‌المللی المپیک پیش‌ازاین به سران ورزش ایران بابت عدم تقابل با نماینده‌های اسرائیل هشدار داده بودند، اما همین اظهارات ملایی کافی بود تا رسما این هشدار‌ها و تهدید‌ها عملی شود. هیئت ایرانی باید ۲۷ شهریور در دادگاه CAS حاضر شود تا دفاعیات خود را برای رفع تعلیق فدراسیون جودو مطرح کند. گفت‌وگوی «شرق» را با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو، درباره وقایع اخیر می‌خوانید.

آقای میراسماعیلی هرچه می‌گذرد، پرونده تعلیق جودوی ایران مبهم‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. ماجرای ایمیلی که اخیرا از طرف دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS)، برای فدراسیون ارسال شده، چیست؟

بعد از اتفاقاتی که پارسال در رقابت‌های قهرمانی جهان ژاپن افتاد، کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو، فدراسیون جودوی ایران را به‌طور موقت تعلیق کرد. آن‌ها صراحتا به ما گفتند در‌صورتی‌که جودوکاران ایرانی با نماینده‌های اسرائیل مسابقه ندهند، این تعلیق ادامه‌دار خواهد بود. با توجه به این شرایط ما صلاح دیدیم که کار را از طریق CAS پیگیری کنیم. با هماهنگی وزیر و رئیس کمیته ملی المپیک شکایتی را تنظیم کردیم و به CAS دادیم. تاریخی که CAS برای رسیدگی به پرونده ما تعیین کرد ۲۰ فروردین‌ماه بود که به‌خاطر ویروس کرونا این جلسه به تعویق افتاد.

با توجه به شیوع کرونا هر دو طرف دعوا، یعنی ما و فدراسیون جهانی توافق کردیم که این دادگاه به زمان دیگری موکول شود، اما چند روز پیش ایمیلی را از سوی CAS دریافت کردیم که نگرانی‌هایمان را دوچندان کرده است. متأسفانه در این ایمیل به مواردی اشاره شده که ربطی به مسائل ورزشی ندارد و بیشتر به چالش‌ها و مشکلات سیاسی داخلی و خارجی ایران اشاره شده است. ذکر همین موارد باعث شده تا ما حس کنیم علاوه بر جودو، کل مجموعه ورزش کشور هم با مشکلاتی مواجه شود.

می‌شود واضح‌تر بگویید به چه چیز‌هایی اشاره کرده‌اند؟

آن‌ها در این ایمیل به اتفاقات و درگیری‌های آبان‌ماه که در کشور رخ داد، اشاره کرده‌اند. یا به سخنرانی‌هایی که مسئولان و مقامات ارشد کشورمان داشته‌اند، اشاراتی کرده‌اند. حتی در این ایمیل به ما متذکر شده‌اند که از اختلافات سیاسی ایران و اسرائیل مطلع هستند و می‌دانند که ورزشکاران ایرانی حاضر نیستند با آن‌ها مسابقه بدهند. متأسفانه فدراسیون جهانی جودو و به تبع آن دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش پا را فراتر از ورزش و جودو گذاشته‌اند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و این موضوع را سیاسی جلوه دهند.

پس با این شرایط الان نه‌تن‌ها جودو، بلکه کل ورزش ایران ممکن است با خطر تعلیق مواجه شود؛ چراکه فدراسیون‌های جهانی رشته‌های مختلف هم پیش‌ازاین به ایران هشدار داده بودند و موضوع عدم مبارزه ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی برای آن‌ها به یک خط قرمز تبدیل شده است.

ببینید، من حساسیت این موضوع را بار‌ها به مسئولان ورزش گفته‌ام و به محض اینکه CAS این لوایح جدید را هم برای ما ارسال کرد، دوباره موارد را به اطلاع آن‌ها رساندم. به‌صراحت می‌گویم که کار بسیار سخت و دشواری پیش‌رو داریم. سیگنال‌هایی که ما از آن طرف می‌گیریم، خیلی خطرناک است. امیدوارم مابقی مقامات ارشد کشور در این قضیه ما را تنها نگذارند. الان ما هم‌زمان به دیپلماسی ورزشی و سیاسی نیاز داریم.

قطعا رایزنی مسئولان سیاسی در این رابطه به ما کمک زیادی می‌کند. این پرونده این‌قدر سخت و حساس است که فدراسیون جودو حتی نمی‌تواند از عهده تأمین مخارج هزینه‌های آن‌هم بربیاید. درحال‌حاضر چند ماه است که مشغول رایزنی با وکلای مجرب در این زمینه هستیم تا بتوانیم دفاعیاتی محکمی داشته باشیم، اما همه این‌ها کافی نیست؛ ما باید از طرف سیاسیون ساپورت شویم.

جالب است که دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش بلافاصله بعد از این لوایح معناداری که برای فدراسیون ارسال کرد، زمان جدید برگزاری دادگاه را هم مشخص کرد.

بله، روز گذشته نیز ما ایمیلی دریافت کردیم که از ما خواستند یکی از سه تاریخ پیشنهادی آن‌ها را برای جلسه دادگاه انتخاب کنیم که ما تاریخ ۲۷ شهریور را اعلام کردیم. رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، نصرالله سجادی رئیس کاروان المپیک ایران در المپیک ۲۰۲۱ توکیو، محمدرضا داورزنی، معاون وقت وزارت ورزش، مجید زارعیان، سرمربی تیم ملی جودو، خود من به همراه دکتر امیر ساعد وکیل و دستیار او تیم هفت‌نفره ایران هستند که به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش معرفی شده‌اند. برای طرف مقابل هم قرار است یک هیئت ۱۵ نفره در دادگاه حاضر شوند.

پیش‌از‌این گفته شد که سعید ملایی، جودوکار سابق ایران که در واقع همه این ماجرا‌ها به خاطر مهاجرت سؤال‌برانگیز او از ایران رخ داد هم یکی از اعضای این هیئت ۱۵ نفره است.

بله درست است به‌جز او وحید سرلک که پیش‌از‌این از تیم ملی رفت و تغییر تابعیت داد، به همراه محمد منصوری، مربی ملایی نیز کسانی هستند که می‌خواهند بیایند و به نفع فدراسیون جهانی در دادگاه صحبت کنند.

فکر می‌کنید این نفرات در این دادگاه حاضر می‌شوند؟

امیدوارم این افراد در رفتارشان تغییر رویه بدهند. آن‌ها راهی را رفتند که دیگران دارند برایشان تعیین تکلیف می‌کنند. ملایی، سرلک یا منصوری باید بدانند که اگر به جایی رسیدند، از ایران بوده. اگر بیایند و علیه ایران شهادت بدهند، تا ابد یک لکه سیاه در زندگی‌شان خواهد ماند. این افراد باید بدانند چشم ۹۰ هزار جودوکار جوان و نوجوان به آنهاست تا جودوی ایران از تعلیق نجات پیدا کند. اگر روزی بیایند و شهادت بدهند، آه این بچه‌ها دنبال آن‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چت‌های جنجالی سعید مولایی با فدراسیون جهانی + تصاویر

اگر در دادگاه حاضر نشوند، ممکن است شرایط به نفع ایران باشد؟

قطعا این‌طور خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
0
2
یا غلط نکیند یا اگر غلط کردید مرد باشید بگویید گردن کلفتیم دوست داریم.
امیدواریم سیاسیهای عیاش و مفت خورتون هم نتونند کاری بکنند
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
0
1
شکایت بر علیه ایران نه بر علیه مدیراو حاکمان فاسد خودخواه منافع طلب و
تمامیت خواه !
ما ملت هم شکایتمون را به درگاه
یزدان میبریم!
نظرات شما
پیشخوان